Social advertising as a way of stabilization in the crisis

  • Ю. М. Блажеєвська Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Keywords: social advertising, non-commercial advertising, public advertising, patriotic advertising, social communication

Abstract

The features of the interpretation of «social advertising» are studied in the article. The value of advertising in social life is reviewed. The history of the development and functioning of social advertising are characterized. The key moments in the development of social advertising are marked. The examples of social advertising of the ancient world, the Soviet Union, The United States of America and the United Kingdom are presented. The price of social advertising in modern media scene is determined. Social advertising and commercial advertising are collated. Here are also compared public service advertisements with publicity, public relations, and propaganda. The important social problems in Ukraine are named (ecology, health, AIDS, the traffic laws etc.). The main themes of social advertising in Ukraine are emphasized. The examples of Ukrainian social advertising are presented. The most interesting slogans in Ukrainian and global announcement are considered. The specificity of political advertising in Ukraine is pointed. The research deals with the study of a mechanism of social advertising which has influence on target audience. The social advertising as a way to stabilize the crisis is shown. The positive effects of public announcement are explained

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Бугайова О. Соціальна реклама як особливий жанр / О. Бугайова // Міжнародний вісник : Культурологія. Філологія. Музикознавство. — 2013. — Вип. 1. — С. 123—128.

2. Горбенко Г. В. Соціальна реклама та соціальні процеси в сучасному суспільстві: взаємозв’язок і взаємовпливи / Г. В. Горбенко // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. — 2013. — № 4. — С. 56—59.

3. Докторович М. О. Соціальна реклама: структура, функції, психологічний вплив / М. О. Докторович // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. — 2014. — Вип. 115. — С. 70—73.

4. Калачова И. Социальная реклама как феномен общественной и научной рефлексии в белорусском обществе / И. Калачова // Теория и методы исследований коммуникации : сб. науч. ст. — Вып. 3 / под ред. О. В. Терещенко. — Минск : БГУ, 2014. — С. 11—24.

5. Лория А. Современная миссия социальной рекламы как массовой коммуникации / А. Лория // Ученые записки Российского государственного социального университета. — 2010. — № 11. — С. 173—178.

6. Мудрік В. І. Формування мотивації молоді до військової служби у різних країнах / В. І. Мудрік // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. — 2014. — Вип. 18 (2). — С. 24—32.

7. Обласова О. Соціальна реклама в США та України періоду кризових воєнних ситуацій / О. Обласова // Держава та регіони. Серія : Гуманітарні науки. — 2015. — № 1 (40). — С. 54—59.

8. Подоляка Н. Історія реклами : конспект лекцій / Н. С. Подоляка. — Суми : СумДУ. — 2015. — 193 с.

9. Ревенко Т. Сутність і перспективи розвитку технологій соціальної реклами органів влади / Т. Ревенко // Теорія та практика державного управління. — 2010. — Вип. 4. — С. 81—87.

10. Соломянюк Н. М. Сучасні тенденції формування бюджету маркетингу на українських підприємствах / Н. М. Соломянюк // Інвестиції: практика і досвід. — 2014. — № 10. — С. 28—32.

11. Чала Ю. В. Соціальна реклама як різновид усвідомленого впливу на соціум / Ю. В. Чала // Економіка. Управління. Інновації. — 2013. — № 2 (10). — С. 73—91.

12. Шальман Т. Соціальна реклама — важливий складник ринку реклами та PR / Т. Шальман // Наукові записки Інституту журналістики. — 2014. — Т. 57. — С. 256—260.

13. Швець Л. Комерційна і соціальна реклама: порівняльний аналіз / Л. Швець // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. — 2013. — Вип. 55. — С. 72—80.

14. William M. O’Barr. Public Service Advertising and Propaganda / M. O’Barr William // Advertising&Society Review. — 2012. — Vol. 13. — Iss. 2. — 94 р.
Published
2017-12-06
How to Cite
Блажеєвська, Ю. М. (2017). Social advertising as a way of stabilization in the crisis. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (10), 60-65. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9804
Section
APPLIED SOCIO-COMMUNICATIVE TECHNOLOGIES