Geterostereotyping of Ukraine in the qualitative British press

  • М. В. Бутиріна Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара
  • Ю. С. Гаркавенко Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара
Keywords: geterostereotyping, mass-media, qualitative British newspapers, media discourse, media content

Abstract

The research is dedicated to the phenomenon of geterostereotyping of Ukraine on the pages of the qualitative British newspapers. The background and the key factors that influenced the stereotyping process at the present stage due to the current mass-media, information and technology processes in the journalism industry were examined. Among those processes the authors point to PR techniques and the homogenization of the media content, the reducing role of a journalist in creating media messages and the growing influence of the reports made by the news agencies. The main geterostereotype forms that represent our country are identified. The research scrutinises the dominance of the negatively connoted concepts that are related to the ethnonym Ukraine in the media discourse

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Блавацький С. Таблоїдизація якісної преси у Великобританії / С. Блавацький // Вісник Львівського університету. Серія : Журналістика. — 2007. — Вип. 30. — С. 91—102.

2. Бодрунова С. С. Современные стратегии британской политической коммуникации / С. С. Бодрунова. — М. : Т-во науч. изданий КМК, 2010. — 423 с.

3. Бутиріна М. В. Стереотипи масової свідомості: особливості формування та функціонування у медіасередовищі : монографія / М. В. Бутиріна. — Дніпропетровськ : Слово, 2009. — 368 с.

4. Варех Н. В. Формування етнокультурних стереотипів у якісній британській пресі: структурні, функціональні й змістовні особливості : дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук із соц. ком. : спец. 27.00.04 — «Прикладні соціально-комунікаційні технології» / Н. В. Варех. — К., 2013. — 220 с.

5. Вартанова Е. Л. Медиаэкономика зарубежных стран / Е. Л. Вартанова. — М. : Аспект Пресс, 2003. — 336 с.

6. Владимиров В. М. Стереотипна структура і структура стереотипів масової свідомості / В. М. Владимиров // Вісник Київського міжнародного університету. Журналістика. Медіалінгвістика. Кіномистецтво. — Вип. 4. — К. : КиМУ, 2005. — С. 6—17.

7. Горська К. О. Медіаконтент цифрової доби: трансформації та функціонування : дис. на здобуття наук. ступеня докт. наук із соц. ком. : спец. 27.00.01 — «Теорія та історія соціальних комунікацій» / К. О. Горська. — К., 2016. — 416 с.

8. Завгородня Л. В. Стереотипи породження та сприймання журналістського твору (на матеріалі газетних текстів) : дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.01.08 — «Журналістика» / Л. В. Завгородня. — Черкаси, 2003. — 192 с.

9. Кирилова О. В. «The Guardian»: від другорядної манчестерської газети до одного з найбільш цитованого медіа світу / О. В. Кирилова // Вісник Дніпропетровського національного університету. Серія : Соціальні комунікації. — 2013. — № 12. — С. 60—67.

10. Михайлов С. А. Современная зарубежная журналистика : учебн. / С. А. Михайлов. — СПб. : Михайлова В. А., 2005. — 319 с.

11. Соколов В. С. Периодическая печать Великобритании : учеб. пособ. / В. С. Соколов, С. М. Виноградова. — СПб., 2000. — 112 с.
Published
2017-12-06
How to Cite
Бутиріна, М. В., & Гаркавенко, Ю. С. (2017). Geterostereotyping of Ukraine in the qualitative British press. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (10), 10-15. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/9795
Section
THEORY AND HISTORY OF JOURNALISM