Popularization of Ukraine’s culture in news of Ukrainian television

  • K. Temchur Oles Honchar Dnipro National University
Keywords: television programs, entertaining programs, infotainment, television functions, role of television, socio-cultural space

Abstract

Government spending on cultural development has significantly decreased in Ukraine. This makes it necessary to look for other ways to popularize Ukrainian culture, one of which is to use the potential of news television programs. Television is the main source of information for Ukrainians every day. The purpose of the study is to find out the ways in which popularization of Ukrainian culture takes place in news stories on Ukrainian television. News stories on cultural topics in news programs on TV channels Ukraine, «1+1» and «ICTV» are considered. It is established that the proportion of such news stories is quite high and accounts for about 20% of news releases. Most stories on cultural topics are dedicated to the current events in Ukraine or events that are bound with Ukraine. It is established that promotional materials, disguised as messages about cultural events, are served inside release. The ways in which the authors of the news stories popularize Ukrainian culture are presented. For the first time, the potential of television news for the popularization of Ukrainian culture was considered. News on television has great potential for popularizing culture. It is necessary to use television news stories to popularize Ukrainian culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Данькова Н. Детектор телерейтингів: хто в січні наступив на п’яти «Україні»?: веб-сайт. URL: https://detector.media/rinok/article/144887/2019-02-15-detektor-telereitingiv-khto-v-sichni-nastupiv-na-pyati-ukraini/ (дата звернення: 12.04.2019).

Дубров Д. Засоби масової інформації як якісно нові суб’єкти політичних комунікацій. Політичний менеджмент. 2007. №1. С. 57–65.

Євтухова Т. А. Вплив засобів масової інформації на формування особистості як культурологічна проблема. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2012. 4 (51). С. 32–37.

Кулешник (Пищик) O. Культурно-мистецькі телепрограми як соціокультурні проекти в сучасному українському телепросторі. Вісник Львівського університету. Серія журналістика. 2012. Вип. 33. С. 154–160.

Прохоров Е. П. Введение в теорию журналистики. М.: Аспект Пресс, 2011. 351 с.

Субота Є. В. Становлення та розвиток недержавного телебачення Харківщини в умовах незалежності України: соціокультурні аспекти: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. культурології: 26.00.04. Харків, 2010. 13 с.

Трачук Т. А. Культурно-просвітницька та культурно-рекреаційна функції українського телебачення. Наукові записки. Серія «Культура і соціальні комунікації». 2012. Вип. 3. С. 3–11.

Чорнокондратенко М. Українці є медіаактивними, проте не завжди медіаграмотними: веб-сайт. URL: https://ua.ejo-online.eu/920/tsyfrovi-media (дата звернення: 12.04.2019).

Wiest J. B. (2016). The Role of Mass Media in the Transmission of Culture, in (ed.) Communication and Information Technologies Annual (Studies in Media and Communications, Vol. 11. Emerald Group Publishing Limited, pp.203–219.

Published
2019-12-21
How to Cite
Temchur, K. (2019). Popularization of Ukraine’s culture in news of Ukrainian television. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (14), 81-86. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/14985
Section
THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF MASS COMMUNICATIONS