Optimization of components of socio-communication competence in modern educational training standards of specialists
Abstract
The article explores the specifics of the development of modern educational programs, taking into account the competency approach. It has been determined that in the list of competences of future specialists, in addition to general and professional competencies, it is expedient to determine invariant socio-communicative competencies. A review of different approaches to the formation of the system of components of socio-communicative competence and the proposed own view on the list of components of this system is presented. Each university, faculty, department can develop professiograms corresponding to the acquired knowledge and skills, but in the educational standard and the passport of the specialty, that is, the documents regulating the list of competencies, it is necessary to take into account the general sections concerning invariant competences of the graduate. The author offers the approximate number of elements of socio-communicative competence that is invariant to the profile of specialist activity.
Downloads
References
Барабанова Н. Р. Соціально-ділова компетентність сучасного фахівця: проблеми розвитку та моделювання / Н. Р. Барабанова // Вісник ХДАК : зб. наук. пр. — Вип. 38. — Х. : ХДАК, 2012. — С. 258–268.
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України : від 25.06.2013 р., № 44/2013 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.president.gov.ua/documents/15828.html.
Розроблення освітніх програм : методичні рекомендації / авт. : В. М. Захарченко, В. І. Луговий, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова / за ред. В. Г. Кременя. — К. : Пріоритети, 2014. — 120 с.
Work W. Communication education for the twenty‐first century [Electronic resource] / WilliamWork // «Taylor&Francis». — Published Online : 21 May 2009. — Way of access : http://pro-spo.ru/biblioteki-zarubezhnyx-izdanij.