Роль соціальних мереж у формуванні консьюмерського руху в українському суспільстві
Анотація
У статті досліджено роль соціальних мереж у процесі формування моделі поведінки споживачів під час купівлі товарів або замовлення робіт чи послуг. Насамперед розглядаються питання доступності та якості інформації споживчої тематики в соціальних мережах. Сучасний споживач вимагає не лише освітньої інформації, але й, насамперед, допомоги у формуванні алгоритму дій, коли йдеться про відстоювання його права на якісне життя. Соціальні мережі, на відміну від багатьох традиційних ЗМІ, нині можуть забезпечити двобічну комунікацію глядач / слухач – виробник / продавець. Також сучасні соціальні мережі завдяки доступності та швидкій рефлексії допомагають створювати локальні консьюмерські рухи – тобто об’єднують споживачів, які не тільки потребують інформації про якісні товари, роботи та послуги, але й готові активно відстоювати свою позицію в судах. Саме соціальні мережі пропонують споживачам певною мірою таргетовану інформацію, відстежуючи попередньо запит і потреби аудиторії. Користувачі соцмереж, як правило, є не пасивними спостерігачами, а активними учасниками процесу, адже можуть спілкуватися безпосередньо з виробниками, юристами, експертами з якості товарів. Трансформація сучасних медіа виводить на перші позиції нові платформи донесення інформації – соціальні мережі, месенджери, блоги, подкасти, – оскільки вони допомагають швидше знайти потрібну інформацію, у зручний час та обсягом, якого потребує глядач / слухач / читач. Таким чином, соціальні мережі найближчим часом можуть стати не лише помічниками традиційних ЗМІ, але і їх конкурентами в боротьбі за аудиторію. Втім, споживання інформації винятково із соціальних мереж несе в собі й певні ризики, адже вона може бути неякісною та суб’єктивною, містити рекламу без маркування, заклики до протиправних чи шкідливих дій, зрештою, може маніпулювати аудиторією на користь виробників. Тож українці мають навчитися грамотно споживати інформацію із соціальних мереж.