Неакадемічні форми підвищення кваліфікації у формуванні педагогічних компетентностей викладачів вищої школи (на прикладі журналістської освіти)
Анотація
Стаття присвячена аналізу форм і тематичних напрямків формування професійних компетентностей викладачів вищої школи шляхом використання неакадемічних форм набуття досвіду з професійно орієнтованих дисциплін. Журналістика є однією з тих педагогічних царин, де професійне зростання не завжди полягає суто в науково-теоретичній площині. Маємо на увазі той факт, що журналістика як професія вимагає не тільки стійких знань із теорії інформаційної взаємодії з аудиторією, оформленої у вигляді тексту (письмового, аудіо чи відео), але й практичних навичок міжособистої і суспільної взаємодії, уміння швидко реагувати на інформаційні приводи, формувати професійний медіаконтекст для реципієнта. Зазвичай ці навички можна отримати лише емпіричним шляхом. Якщо ми звернемо увагу на журналістську освіту, то тут можна говорити про певну виправданість залучення журналістів у навчальний процес. Однак це не завжди можливо, окрім того, що професійні медійники не так часто бувають оптимальними викладачами. Компромісним варіантом поєднання теоретичного і практичного досвіду на прикладі журналістської освіти є семінари-тренінги, які проводяться за підтримки неурядових організацій та західних партнерів в Україні різними громадськими організаціями або спеціалізованими професійними установами. Нашим завданням було оцінити, з опертям на власний досвід, навчальну цінність тренінгового формату, виокремити різновиди і тематичні спрямування тренінгів журналістського напрямку, їх співвіднесеність із навчальними стратегіями вищої школи.