Специфіка програм на споживчу тематику в українському медіапросторі
Анотація
Досліджена специфіка програм на споживчу тематику в українському медіапросторі. Йдеться, в першу чергу, про передачі на споживчу тематику, де в спрощеному і доступному для широкого загалу вигляді подається інформація під умовною назвою «якість життя». Саме цим, на нашу думку, можна пояснити феномен високої затребуваності та високих рейтингів теле- і радіопрограм на споживчу тематику. Не зважаючи на затребуваність та актуальність цієї теми, в українському науковому просторі мало досліджень, присвячених соціальній значущості та ефективності такого роду медіаконтенту. В українському медіапросторі сьогодні великої популярності набули програми, де розглядають тему захисту прав споживачів крізь призму просвітництва широкого загалу в питаннях якості товарів та послуг на ринку. Згідно з результатами загальнонаціонального соціологічного дослідження «Права людини в Україні», наші співвітчизники вважають звернення до засобів масової інформації найефективнішим методом захисту своїх прав як споживачів. Про це заявили 27,8% респондентів. Усього в опитуванні взяли участь 2002 наших співвітчизники з усіх областей країни, крім окупованих територій Донбасу та Криму. Найбільше довіряють, коли йдеться про захист прав споживачів, інформації у ЗМІ, – на сході, заході та півдні країни, найменше – в центральних регіонах. Похибка не перевищує 2,2%. Таким чином, саме в регіонах є найбільша потреба в створенні програм на споживчу тематику. Визначено, що сьогодні жоден з українських засобів масової інформації не може запропонувати слухачеві / глядачеві якісний соціальний контент на споживчу тематику. Комерційні канали не пропонують його, адже їм вигідніше надати перевагу виробництву яскравих шоу з прихованою рекламою. Комунальні ЗМІ, як правило, не в змозі фінансово та технічно забезпечити виробництво такого медіапродукту.