Загальнонаціональний та регіональний контент програм на споживчу тематику в Україні: динаміка і трансформації
Анотація
У статті досліджено специфіку програм на споживчу тематику в українському медіапросторі, з акцентом на проблемі, яка полягає в тому, що програми на споживчу тематику, які виходять на загальноукраїнських каналах, практично не відображають регіональні особливості споживчого ринку. В поле зору журналістів майже не потрапляють товари, не представлені на загальнодержавному рівні. Тобто глядачі місцевих каналів позбавлені достовірної інформації про якість товарів, робіт і послуг, що виготовляють / надають місцеві учасники ринку. Центральні телеканали схильні до уніфікації. Ще кілька років тому такий контент був під силу обласним державним телерадіокомпаніям. Суспільний мовник наразі тяжіє до здешевлення свого продукту, а отже, до уніфікації ефірної сітки і тематичного плану в філіях. Жорстка вертикаль влади не дозволяє суспільному мовнику продукувати медіапроект, що базуватиметься винятково на місцевому матеріалі, якщо, звісно, не йдеться про новини. Об’єднані територіальні громади поки що не в змозі виготовити медіапродукт такої якості. Варто зазначити – такі програми на споживчу тематику досить сильно впливають на формування і трансформацію суспільної думки. А регулярний контроль медіа змушує товаровиробників переглядати стандарти виготовлення продукції, підвищувати якість товару, ставати відкритішими до споживачів. Тобто програми на споживчу тематику в підсумку мають вагомий соціальний ефект. На наш погляд, проекти такого формату розвиватимуться як на українському, так і на закордонному телебаченні й надалі, і вони потребуватимуть подальшої наукової рефлексії. Можливо, в майбутньому програми на споживчу тематику стануть частиною освітнього процесу в школах, в рамках правових дисциплін чи «Основ здоров’я» й под. Але в такому випадку вони потребують ґрунтовного наукового підходу і створення певного алгоритму подачі матеріалу.