Інфотейнмент і шоуїзація: порівняння функцій, ознак і прийомів

  • Елеонора Олегівна Бурдіна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-9773-4582
Ключові слова: інфотейнмент, телебачення, змістово-структурні трансформації, зображально-виражальні засоби телебачення, шоуїзація, ігровий елемент

Анотація

У статті розглянуто дві базові тенденції сучасних медіа – інфотейнмент і шоуїзацію. Сьогодні в матеріалах ЗМІ, науковій та критичній літературі бачимо помилкове змішування цих двох феноменів. У розвідці акцентовано увагу на їхній суттєвій відмінності, розмежовано функції прийомів якісного інфотейнменту та шоуїзації. Інфотейнмент, заснований на злитті інформації та розваги, з часів своєї появи в США у 1968 році встиг проникнути в усі журналістські жанри. Відтоді жодна концепція не виявилася настільки ж затребуваною й успішною. Інфотейнментові прийоми й ознаки повністю змінили способи подачі інформації у ЗМІ. Деталізація, персоналізація, монтажні та знімальні ефекти тощо сприяли підвищенню рейтингів. При цьому світові медіакритики були занепокоєні тим, що яскрава форма повідомлення призводить до затирання кодів і змістів, які хотів донести автор. Нова серйозніша проблема сучасних медіа – прихід шоуїзації на зміну інфотейнменту. Якщо остання концепція базується на досить збалансованому поєднанні розваги й інформації, тобто форми та змісту, то шоуїзація має за мету лише розвагу заради розваги та реалізується через зовнішню оболонку повідомлення, при цьому його внутрішнє наповнення викривлене або зовсім відсутнє. На перший план виходять сенсаційність, видовищність, шокування. Це послаблює контроль змісту, призводить до обману глядацьких очікувань, порушення етичних стандартів журналістики та усіляких маніпуляцій. У статті подана класифікація змістових та структурних новацій, притаманних інфотейнменту (персоноцентричність, деталізація, зміни  в подачі композиційних елементів сюжету), а також прийомів та способів реалізації концепції (тропи та лінгвістичні фігури, інфографіка, музика та шуми, монтажні й знімальні прийоми, експерименти). Проаналізовано, як змінюються їхні функції, коли вони стають інструментом шоуїзації.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Елеонора Олегівна Бурдіна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кандидат наук із соціальних комунікацій. Старший викладач кафедри журналістики філологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Посилання

Akopyan K. Z. Shlyagerizatsiya, shouizatsiya i eksgibitsionizatsiya v sovremennoy kulture. Gorizontyi kulturyi: ot massovoy do elitarnoy : Materialyi IX ezhegodnoy mezhdunarodnoy konferentsii, 16-17 noyabrya 2007 g. 2008. S. 15–21.

Bureiko A. I. Tabloidyzatsiia novyn na ukrainskomu telebachenni. Sotsialni komunikatsii. Zbirnyk naukovykh prats studentiv. DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka». 2013. T. 1. № 3. S. 18–23.

Burdina E. O. Infoteinment yak sotsiokomunikatyvne yavyshche v suchasnykh ukrainskykh informatsiino-publitsystychnykh teleproektakh: dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. nauk iz sots. Komunikatsii, 27.00.04 «Teoriia ta istoriia zhurnalistyky». Lviv, 2017. URL: https://www.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/09/dis_burdina.pdf.

Burdina E. O. Polisemichnist termina «infoteinment». Spheres of Culture. Liublin, 2016. Vyp. 14. S. 473–479.

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (z dod. i dopov.) / uklad. i holov. red. V. T. Busel. Kyiv; Irpin: VTF «Perun», 2005. 1728 s.

Dovzhenko O. À la guerre comme à la guerre. Detektor media. 11.01.2011. URL: https://detector.media/withoutsection/article/59041/2011-01-11--la-guerre-comme-la-guerre/.

Dovzhenko O. Prohramy, yaki dumaiut, shcho vony analitychni. Detektor media. 9.01.2011. URL: https://ms.detector.media/manipulyatsii/post/10626/2011-01-09-programi-yaki-dumayut-shcho-voni-analitichni/.

Dolzhenkova I. Kakao-boby na vukha Yevropy. Detektor media. 25.09.2013. URL: https://detector.media/kritika/article/86149/2013-09-25-kakao-bobi-na-vukha-evropi/.

Infoteinment yak dzerkalo kirovohradskoi telerevoliutsii. Piat poverkhiv. 2011. URL: https://issuu.com/newseditor/docs/______________-_2.

Kosiuk O. M. Telebachennia yak henerator estetyko-komunikatsiinykh system. Masova komunikatsiia: istoriia, sohodennia, perspektyvy. 2016. № 9–10 (7). S. 73–77.

Kosiuk O. M. Khid konem abo deiaki mirkuvannia pro shouizatsiiu ukrainskykh ZMI. Novi shliakhy komunikatsii: daidzhest elektronnoho zhurnalu. Lviv, 2002. № 6–7. S. 19–20.

Romanenko Yu. M. Shouizatsiya. Proektivnyiy filosofskiy slovar: Novyie terminyi i ponyatiya. SPb.: Aleteyya, 2013. S. 469.

Suchasna politychna leksyka: entsyklopedychnyi slovnyk-dovidnyk / [I. Ia. Vdovychyn, L. Ya. Uhryn, H. V. Shypunov ta in.]; za nauk. red. Khomy N. M. Lviv, 2015. 396 s.

Holodenko O. Natalya Ligacheva: «Samaya opasnaya zavisimost segodnya dlya zhurnalista – eto zavisimost ot sobstvennyih ubezhdeniy». Detektor medIa. 20.12.2017. URL: https://detector.media/community/article/133264/2017-12-20-natalya-ligacheva-samaya-opasnaya-zavisimost-segodnya-dlya-zhurnalista-jeto-zavisimost-ot-sobstvennykh-ubezhdenii/.

Demers D. Dictionary of Mss Communication and Media Research: a Guide for Students, Scholars and Professionals. 2005. 358 p.

Otto L., Glogger I. & Boukes M. The Softening of Journalistic Political Communication: A Comprehensive Framework Model of Sensationalism, Soft News, Infotainment, and Tabloidization. Communication Theory. V. 27. I. 2. 2017. P. 136–155. URL: https://doi.org/10.1111/comt.12102

Опубліковано
2019-12-29
Як цитувати
Бурдіна, Е. О. (2019). Інфотейнмент і шоуїзація: порівняння функцій, ознак і прийомів. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», (15), 4-8. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/15101
Розділ
ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ЖУРНАЛІСТИКИ