Роль моніторингів у боротьбі з мовою ворожнечі в українському медіапросторі

  • К. О. Темчур Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
Ключові слова: медіакритика, журналістська етика, професійні журналістські стандарти

Анотація

У статті узагальнено функції моніторингів українського медіапростору на предмет мови ворожнечі. Функції цих моніторингів можна звести до таких: освітня (ознайомлюють із визначенням, видами та прикладами мови ворожнечі); саморегулятивна (сприяють самостійному униканню журналістами мови ворожнечі після ознайомлення з її видами та прикладами, наведеними у моніторингу); інформаційна (містять інформацію про правові механізми регулювання мови ворожнечі у ЗМІ); ідеологічна (роз’яснюють причини виникнення та небезпечність поширення мови ворожнечі, її роль у дегуманізації суспільства); рекомендаційна (надають поради щодо боротьби із мовою ворожнечі у професійній журналістській спільноті та на вседержавному рівні); порівняльна (дають змогу порівнювати результати моніторингів мови ворожнечі різних років та робити висновки щодо її розвитку). Наведені функції моніторингів мови ворожнечі наочно демонструють їхнє виключне значення для боротьби із цим феноменом. Результати дослідження можуть стати аргументом для переконання спонсорських організацій у важливості проведення моніторингів, а отже, необхідності надання коштів для них. Крім конкретних результатів, моніторинги містять визначення мови ворожнечі, порушують питання фактичної відсутності її правового регулювання, надають власні рекомендації щодо організації з протидії мові ворожнечі, наводять приклади позитивних заходів та ініціатив з боротьби з цим явищем. Як показало наше дослідження, останнім часом в Україні проводиться велика кількість моніторингів мови ворожнечі у різних типах медіа. Проте дуже рідко та поверхово ці моніторинги торкаються мови ворожнечі у телевізійному, зокрема новинному, мовленні.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Автаева Н. О. Язык вражды в современных СМИ: гендерный аспект // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2010. № 4 (2). С. 811-813.

Гнесь О. Стереотипізація ісламу і формування ісламофобії в Україні засобами масової інформації // Українське релігієзнавство. 2010. Випуск 1. С. 15–20.

Іванов В., Совенко О., Волошенюк О. Війна у медіа та медіавійна. Експертна оцінка різних аспектів висвітлення воєнних подій на Сході в українських медіа (вересень 2014р.). AUP. URL: http://www.aup.com.ua/uploads/Reliz_Media_War_Oct_14.pdf (дата звернення: 13.05.2019).

Кожевникова Г. В. Язык вражды в предвыборной агитации и вне её: мониторинг прессы: сентябрь 2003 г. – март 2004 г. / Под ред. А. И. Верховского. М.: РОО «Центр “Сова”», 2004. 103 с.

Кузнєцова Т. Мова ворожнечі як повноцінний учасник спілкування? // Детектор Медіа. URL: https://detector.media/infospace/article/128321/2017-07-01-mova-vorozhnechi-yak-povnotsinnii-uchasnik-spilkuvannya/ (дата звернення: 13.05.2019).

«Мова ворожнечі» в українських ЗМІ: досвід моніторингу та навчання / Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України». Одеса, 2017. 156 с.

Проект «Без Кордонів» ГО «Центр «Соціальна Дія»: Звіт за результатами моніторингу мови ворожнечі в українських ЗМІ (2014). К., 2015. 78 с.

Противодействие ненависти: мониторинг «языка вражды» в отношении ЛГБТ и меры реагирования на его проявления в Беларуси, Кыргызстане, Молдове, России и Украине URL: https://www.article19.org/wp-content/uploads/2018/03/%D0%9019-LGBT-Hate-Speech-Report-Rus.pdf (дата звернення: 13.05.2019).

Опубліковано
2019-12-21
Як цитувати
Темчур, К. О. (2019). Роль моніторингів у боротьбі з мовою ворожнечі в українському медіапросторі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації», (14), 48-53. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/14979
Розділ
МЕДІАКУЛЬТУРА І ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ