Features of implementation of gamification in the media

  • Д. І. Загорулько Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Keywords: gamification, interactivity, Internet media, media content

Abstract

The research is dedicated to the investigation of the specific features of implementation of gamification (the phenomenon of the usage of game practices in non-game contexts) in the Internet media. The author highlighted and comprehensively examined the features, caused by the functional aspect of journalism, which distinguish gamification in the media from the other branches of its implementation. Following features have been analyzed: particular journalistic goals of the usage of gamification (explanation of the hard topics in the playful and understandable way, drawing the attention of the mass audience to unpopular socially important issues, etc.), dependence on time constraints (due to short-term relevance of the news), focusing on the norms of professional journalistic ethics (the author defends the idea that since gamified content in media is a result of journalistic activity, it must follow the standards of the professional journalism ethics), vulnerability to manipulation of public opinion and specificity of monetization of the gamified product (due to disregard by the Internet media of traditional ways of monetization of gamified content in other branches of its implementation, the author describes current methods of monetization of gamified content in the Internet media).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Владимиров В. М. Вступ до спеціальності «Журналістика» : навч. посіб. / Владимиров В. М. — К. : МАУП, 2007. — 166 с.

Гейміфікація // Словник МедіаДрайвер [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://mediadriver.online/dictionary/. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Здоровега В. Теорія і методика журналістської творчості : підручн. / Здоровега В. — 2-ге вид., перероб. і допов. — Львів : ПАІС, 2004.

Карпов П. Paywall или как сделать так, чтобы читателю было удобно вам платить [Електронний ресурс] / Карпов П. // MediaToolbox. — Режим доступу : http://mediatoolbox.ru/blog/paywall-ili-kak-sdelat-tak-chtobyi-chitatelyu-byilo-udobno-vam-platit/. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Федотова Н. Геймификация как познавательный ресурс медиапрактики [Электронный ресурс] / Федотова Н. — Режим доступа : http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/185606/1/378-382.pdf. — Дата просмотра : 20.09.2017. — Название с экрана.

Bogost I. Gamification Is Bullshit [Електронний ресурс] / Bogost I. — Режим доступу : https://www.researchgate.net/publication/273946902_Gamification_Is_Bullshit. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Burke B. Gamification 2020: What Is the Future of Gamification? [Електронний ресурс] / Burke B. — Режим доступу : http://dotgroup.com.br/wp-content/uploads/2014/04/Gartner-2020-Trends.pdf. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Definition of Gamification by Merriam-Webster [Електронний ресурс] // Merriam-Webster Dictionary. — Режим доступу : https://www.merriam-webster.com/dictionary/gamification. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Deterding S. From Game Design Elements to Gamefulness: Defining Gamification [Електронний ресурс] / Deterding S. — Режим доступу : https://www.researchgate.net/publication/230854710_From_Game_Design_Elements_to_Gamefulness_Defining_Gamification. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Kim T. Gamification Ethics: Exploitation and Manipulation [Електронний ресурс] / Tae Wan Kim. — Режим доступу : http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2014/11/GAMICHI15_kim.pdf. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Lu A. Where Games, Virtual Reality & Wearables Meet [Електронний ресурс] / Lu A. // World Editors Forum. — Режим доступу : http://www.wan-ifra.org/sites/default/files/field_media_image_file_attach/WAN-IFRA_Trends_Newsrooms_2015.pdf. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Sicart M. Newsgames: Theory and Design [Електронний ресурс] / Sicart M. — Режим доступу : https://pdfs.semanticscholar.org/74fb/aa2a11296c466cf7a5a0da9325660fe99546.pdf. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Stuart K. Syrian Journey: why the BBC is right to make a game about the refugee crisis / Stuart K. // The Guardian [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.theguardian.com/technology/2015/apr/06/syrian-journey-bbc-game-refugee-crisis. — Дата звернення : 20.09.2017. — Назва з екрана.

Volkova I. Four Pillars Of Gamification / Volkova I. // Middle-East Journal of Scientific. — Research 13. — Socio-Economic Sciences and Humanities. — 2013. — P. 149–152.

Published
2018-11-22
How to Cite
Загорулько, Д. І. (2018). Features of implementation of gamification in the media. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, (11), 52-56. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/11659
Section
MEDIACULTURE AND SOCIAL COMMUNICATIONS ISSUES