INTERRELATIONSHIPS BETWEEN REFLEXIVITY, EMOTIONAL INTELLIGENCE AND PROFESSIONAL IDENTIFICATION OF SENIOR STUDENTS
Keywords:
personality reflexivity, emotional intelligence, professional self-identifi cation, structure of personality, senior juvenile age, junior adolescent age
Abstract
Personal development distinguishing marks of a senior school student are being examined. Personal indexes were studied with the Karpov Method of Refl exivity Investigation, M. Hall’s Emotional Intelligence Method and J. Holland’s Test of Professional Type of Personality. It was found out that gender and age differences aren’t vast in general. Two different tendencies of those traits interrelationships were discovered. Girls’ structure changed from less concerted to more consensual. Boys’ personality structure developed from contradictive to loosely coupled.Downloads
Download data is not yet available.
References
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики / А.В. Карпов // Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 5. С. 45-57.
Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е.П. Ильин. - СПб: Питер, 2001. - 752 с: ил. - (Серия «Мастера психологии»).
Карпов А.В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А.В. Карпов. — М.: Изд-во Института психологии РАН, 2004. — 424 с.
Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти [Текст] : П78 зб. наук. праць / за ред. Л.Л. Товажнянського, О.Г. Романовського. – Вип. 45 (49). Ч. 1 – Харків : НТУ «ХПІ», 2016. – 394 с.
Резапкина Г.В. Психология и выбор профессии: программа предпрофильной подготовки. Учебно–методическое пособие для психологов и педагогов/ Г.В. Резапкина. — М.: Генезис, 2005. — 208 с., ил.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. — СПб.: Питер, 2002. — 720 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис/ Э. Эриксон. – М.: Прогресс, 1996. – 344с.
Boyatzis, R. Clustering competence in emotional intelligence: insights from the emotional competence inventory (ECI). In R. Bar-On & J.D.A. Parker (eds.): Handbook of emotional intelligence / R. Boyatzis, D. Goleman, & K. Rhee. – San Francisco: Jossey-Bass, 2000. p. 343–362
Norman H. N. The I/ H.N. Norman - Yale University Press, 1985.
Mayer, J.D Emotional intelligence as a standard intelligence. Emotion/ J.D. Mayer, P. Salovey, D.L. Caruso, G. Sitarenios, 2001. p. 232–242.
Petrides, K.V. On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences/ K.V. Petrides, A. Furnham, 2000. p. 313–320.
Reardon R.C Holland›s Theory and Career Assesment // Journal of Vocational Behavior/ R.C. Reardon, J.G. Lenz, 1999. p. 102-113.
Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е.П. Ильин. - СПб: Питер, 2001. - 752 с: ил. - (Серия «Мастера психологии»).
Карпов А.В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А.В. Карпов. — М.: Изд-во Института психологии РАН, 2004. — 424 с.
Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти [Текст] : П78 зб. наук. праць / за ред. Л.Л. Товажнянського, О.Г. Романовського. – Вип. 45 (49). Ч. 1 – Харків : НТУ «ХПІ», 2016. – 394 с.
Резапкина Г.В. Психология и выбор профессии: программа предпрофильной подготовки. Учебно–методическое пособие для психологов и педагогов/ Г.В. Резапкина. — М.: Генезис, 2005. — 208 с., ил.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. — СПб.: Питер, 2002. — 720 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис/ Э. Эриксон. – М.: Прогресс, 1996. – 344с.
Boyatzis, R. Clustering competence in emotional intelligence: insights from the emotional competence inventory (ECI). In R. Bar-On & J.D.A. Parker (eds.): Handbook of emotional intelligence / R. Boyatzis, D. Goleman, & K. Rhee. – San Francisco: Jossey-Bass, 2000. p. 343–362
Norman H. N. The I/ H.N. Norman - Yale University Press, 1985.
Mayer, J.D Emotional intelligence as a standard intelligence. Emotion/ J.D. Mayer, P. Salovey, D.L. Caruso, G. Sitarenios, 2001. p. 232–242.
Petrides, K.V. On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences/ K.V. Petrides, A. Furnham, 2000. p. 313–320.
Reardon R.C Holland›s Theory and Career Assesment // Journal of Vocational Behavior/ R.C. Reardon, J.G. Lenz, 1999. p. 102-113.
Published
2017-10-18
Cited
How to Cite
Заїка, Є. В., & Сервінській, В. В. (2017). INTERRELATIONSHIPS BETWEEN REFLEXIVITY, EMOTIONAL INTELLIGENCE AND PROFESSIONAL IDENTIFICATION OF SENIOR STUDENTS. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (62), 48-52. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/9412