FEATURES OF SCHOOLCHILDREN MAKING A «GROUP-LEADER» IN THE OF DEVELOPING EDUCATION CLASSES

  • Євген Валентинович Заїка
Keywords: developing education, educational collective, educational activity, group-leader, extraversion

Abstract

There are schoolchildren the psychological features of 3-4th forms are described, forming a «groupleader « care of a class, characteristic for the developing education on Elkonina-Davydova system and found in more than the half of such classes. On the basis of questioning teachers, school psychologists and school children themselves, and also estimation data of formation an educational activity level. It is shown that in a «group-leader» there are mainly boys and girls, possessing the expressed extraversion, low level of anxiety and high components of educational activity quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Давыдов В.В. Проблемы развития обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования / В.В. Давыдов. – М: Педагогика, 1986. – 240 с.

Дусавицкий А.К. Межличностные отношения в младшем школьном возрасте и их зависимость от способа обучения / А.К. Дусавицкий // Вопросы Психологии 1983. №1 с. 58-65.

Дусавицкий А.К. Группа-лидер как ядро учебного коллектива в развивающем обучении / А. К. Дусавицкий, Е. В. Заика // Практична психологія та соціальна робота 2013 №4 с. 21-24.

Дусавицкий А.К. Типология «групп-лидеров» в классах развивающего обучения / А.К. Дусавицкий, Е. В. Заика // Вісник Харківського. Національного Університету ім. В.Н. Каразіна Сер. Психологія. №1065 Х.,2013 с.139-143.

Дусавицкий О.К. Развиток особистості учня і вчителя у системі розвивального навчання / О.К. Дусавицкий, Е. В. Заика, І.О. Зуєва// Психологія і суспільство. 2012 №4 с. 147-153.

Заика Е.В. Структурно-уравновешенный подход к диагностике и простроению учебной деятельности / Е.В. Заика, В.В. Репкин, Г.В. Репкина// Вісник Харківського. Національного Університету ім. В.Н. Каразіна №959 Сер. Психологія Х., 2011 с. 34-41.

Заика Е.В. Учебная деятельность школьников: уровни форсированности ее компонентов / Е.В. Заика, В.В. Репкин, Г.В. Репкина / Практична психологія та соціальна робота. 2012 №1, с. 66-80; №2, с. 61-63.

Репкин В.В. Психология развивающего обучения/ В.В. Репкин, Н.В. Репкина. – Томск: Пеленг, 2003. – 205 с.

Репкин В.В. О системе психолого-педагогического мониторинга в построении учкбной деятельности / В.В. Репкин, Г.В. Репкина, Е. В. Заика // Вопр. Психологии 1995 №1 с. 13-24.

Репкина Г.В. Оценка уровня сформированности учебной деятельности: В помощь учителю начальніх классов/ Г.В. Репкина, Е. В. Заика. – Томск: Пеленг, 1993. – 63 с.
Published
2017-10-18
Cited
How to Cite
Заїка, Є. В. (2017). FEATURES OF SCHOOLCHILDREN MAKING A «GROUP-LEADER» IN THE OF DEVELOPING EDUCATION CLASSES. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. A Series of «Psychology», (62), 53-56. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/9413

Most read articles by the same author(s)