The Role Of Family In Rehabilitation Of Children With Anxiety And Depressive Disorders
Abstract
The problem of diagnostics and rehabilitation of children with anxiety and depressive disorders (ADD) for a variety of reasons is extremely relevant today in Ukraine. This necessitated the development and implementation of prevention models, early diagnosis and rehabilitation of children with ADD. To substantiate this step there were surveyed 160 patients with ADD, treated at the Sumy Oblast Pediatric Clinical Hospital, and Sumy regional clinical psychoneurological dispensary. Based on the data significance of social and family factors in the formation ADD in children and their rehabilitation is analyzed. The necessity of developing a model of medical and psychological rehabilitation is determined at the primary care level. Мodels should include psychoeducational and psychotherapeutic and psychological activities for parents and children. The implementation of the model will contribute to the prevention of severe resistant forms of children’s anxiety and depression and prevent their psychosocial maladjustment.
Downloads
References
Gaebel W. EPA guidance on the quality of men-tal health services / W. Gaebel [et al.] // Eur. Psychiatry. – 2012. – Vol. 27. – P. 87–113.
Михайлова Э. А. Депрессия у подростков : клинико-возрастной, нейрокогнитивный, генетический аспекты / Э. А. Михайлова, Т. Ю. Проскурина, Н. В. Багацкая и др. // Український вісник психоневрології. – 2015. – Т. 23, вип. 2(83). – С. 75–78.
Белостоцкая Ж. И. Клинико-психопатологические проявления депрессий у жителей сельской местности / Ж. И. Белостоцкая // Международный медицинский журнал. – 2007. – Т. 13, No 4. – С. 23–25.
Михайлов Б. В. Проблема оценки эффективности и качества оказания психотерапевтической помощи / Б. В. Михайлов // Український вісник психоневрології. – 2010. – Т. 18, вип. 3(64). – С. 137–138.
Скринник О. В. Клініко-психопатологічні особливості у хворих на соматоформну вегетативну дисфункцію органів травлення / О. В. Скринник // Український вісник психоневрології. – 2007. – Т. 15, вип. 3. – С. 71–75.
Антонюк А. Применение антидепрессантов у детей и подростков [Электронный ресурс] / А. Антонюк // Украинский медицинский журнал. – 2016. – No 3 (113). – Режим доступа : http://www.umj.com.ua/article/97187/primenenie-antidepres-santov-u-detej-i-podrostkov-prinosit-bolshe-vre-da-chem-polzy.
Weintraub K. Most antidepressants don’t work on kids and teens, study finds [Electronic Resource] / K. Weintraub. – 2016. – Way of access : https://www.stat-news.com/2016/06/08/antidepressants-teens-kids.
Солодников В. В. Социология социально-дезадаптированной семьи / В. В. Солодников. – СПб. : Директ, 2007. – 345 с.
Целуйко В. М. Психология неблагополучной семьи : учебное пособие / В. М. Целуйко. – М., 2006. – 314 с.
Эйдемиллер Э. Г. Семейный диагноз и семейная психотерапия : учебное пособие для врачей и психологов / Э. Г. Эйдемиллер, И. В. Добряков, И. М. Никольская. – СПб. : Речь, 2003. – С. 68–73.
Эйдемиллер Э. Г. Психология и психотерапия семьи / Э. Г. Эйдемиллер, В. Юстицкис. – СПб. : Питер, 1999. – С. 301–304.
Copyright (c) 2017 Наталія Олександрівна Рябоконь
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.