Медико-психологічні аспекти навчання академічно здібних та обдарованих дітей

  • Zhanna V. Sotnikova-Meleshkina Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6 https://orcid.org/0000-0001-5534-8264
  • Ihor V. Lantukh Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6 https://orcid.org/0000-0002-0891-2704
Ключові слова: меритократична освіта, академічно здібні учні, стан здоров’я, обдарованість, особистісна здібність

Анотація

У статті зроблено аналіз актуальної проблематики сьогодення, яка торкається «людського капіталу», а саме обдарованих дітей. Бо саме обдаровані діти – це той потенціал, який буде завжди продукувати виконання тих завдань, що ставить перед ними просунутий соціум. Тому актуалізується питання про зростання вимог до здатності людини нестандартно, оригінально мислити, знаходити нові проблеми і незвичайні шляхи їх вирішення. Для розв’язання цієї проблеми відбувається інтеграція багатьох країн світу у пошуках освітянських механізмів для навчання академічно здібних дітей, що відповідають концепції меритократичної освіти, яка припускає створення початкових умов для талановитих та цілеспрямованих людей, за яких вони в майбутньому матимуть можливість займати керівні посади в умовах вільної конкуренції. Автори зробили ретельний огляд літератури цієї актуальної проблеми, з’ясувавши, що таке обдарованість, творча обдарованість, культурна обдарованість, співвідношення обдарованості та здібності. Вони також виходять на проблему здоров’я обдарованих дітей. Встановлено, що ця група учнів характеризується дисгармонійним фізичним розвитком, більш схильна до гострих інфекційних захворювань, вегетативних розладів, гіпотензії та синкопальних станів, соматичних та алергічних захворювань. За період навчання у загальноосвітній школі стан здоров’я обдарованих дітей погіршується, що обумовлено як соціально-економічними, так і соціально-гігієнічними чинниками. Найбільш негативний вплив на дитину надають стресова тактика, невідповідність методик та технологій навчання, інтенсифікація навчального процесу, нераціональна організація навчальної діяльності, відсутність системи роботи щодо здоров’я формуючої поведінки школярів.

Автори приходять до висновку, що академічно здібні та обдаровані діти – це окрема категорія учнів, які потребують особливого медико-психолого-педагогічного супроводу під час отримання середньої освіти. Навчання за спеціально створеними освітніми програмами у відповідних санітарно-гігієнічних та психолого-педагогічних умовах сприяють не тільки високій успішності учнів, а й збереженню здоров’я та попередженню шкільної дезадаптації.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Boychenko M. A. Activities of international organizations in the field of education of gifted and talented students. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 2015, no. 5, pp. 33-40. [In Ukr.].

Aksenova E. A. Innovative approaches to teaching gifted children abroad.. Available from: http://man.gov.ua/ua/resource_center/workshop/about_giftedness/_dumki-ta-poradi-pedagogiv-i-psikhologiv-shchodo-prirodi-obdarovanosti-ta-roboti-z-obdarovanimi-ditmi--541.

Luke A. N. Essays on heuristic psychology. Moscow. 2011. 228 p. [In Russ.].

What is giftedness: identification and development of gifted children. Classical texts / ed. A.M. Matyushkina, A.A. Matyushkina. Moscow. 2008. 258 p. [In Russ.].

Talyzina N.F. Pedagogical psychology. Moscow. 2013. 288 p. [In Russ.].

Galperin P. Ya. Lectures on psychology / ed. and with a foreword. A.I. Podolsky. Moscow. 2002. 226 p. [In Russ.].

Rubinshtein S. L. Fundamentals of General Psychology. St. Petersburg. 2000. 712 s. [In Russ.].

Teplov B.M. Psychology and psychophysiology of individual differences: Selected psychological works. 2009. 226 p. [In Russ.].

Shadrikov V.D.Mental development of a person. Moscow. 2007. 284 p. [In Russ.].

Vygotsky L. S. Psychology of human development. Moscow. 2005. 136 p. [In Russ.].

Leites N.S. Age endowments and individual differences: Selected works. Moscow. 2003. 464 p. [In Russ.].

Ponomarov Ya.A. Psychology of creativity. Moscow. 2002. 320 p. [In Russ.].

Okko N.I., Chizhova Zh. G., Shestakova V.N. Comparative characteristics of the dynamics of the state of health of children with signs of giftedness. Practical issues of pediatrics. 2012, no. 4, pp. 67-71. [In Russ.].

Preserving the mental health of gifted and gifted children: a method. rekom. for [practical psychologists of educational institutions]. G.B. Rasrost. Sumy. 2015. 46 p. [In Ukr.].

Shcherbakova OO Psychological features of adaptation of academically capable children to education in primary school. Kharkiv. 2016. 200 s. [In Ukr.].

Danylenko G.M., Gavrish I.V., Shcherbakova O.O., Golubnycha G.I. Selection of academically capable children to the first classes in the conditions of introduction of innovative pedagogical technologies: method. rekom. Kyiv: State Institution “IOZDP NAMS”. 2015. 28 s. [In Ukr.].

Ponomareva L.I., Kindruk M.O. Health of schoolchildren in the conditions of intensification of educational activity. Current issues of public health and environmental safety of Ukraine (fourteenth Marzeev readings), conference proceedings, Kharkiv. 2018, no. 18, pp. 155-157. [In Ukr.].

Dolgikh V.V., Rychkova L.V., Polyakov V.M., Bugun O.V., Rodionova A.N., Davydov A.V. Some aspects of the state of health of gifted schoolchildren. Bulletin VSNTS SB RAMS. 2012, no. 5-1(87), part 1. [In Russ.].

Vlasenko A. V., Dolgikh V. V., Rychkova L. V., Rodionova A. N. Methods of non-drug correction of psychosomatic disorders in gifted children. Bulletin VSNTS SB RAMS. 2011, no. 5(81), pp. 13-15. [In Russ.].

Francis R., Hawes D.J., Abbott M. Intellectual Giftedness and Psychopathology in Children and Adolescents: A Systematic Literature Review. Exceptional children. 2016, no. 82(3), pp. 279-302. DOI: 10.1177/0014402915598779.

Okko N.I., Chizhova Zh. G., Shestakova V.N. Preventive work to preserve and strengthen the health of gifted and talented children. Smolensk Medical Almanac. 2016, no. 3, pp. 153-157. [In Russ.].

Shayakhmetova R.R., Tukhvatullin R.M.Factors influencing the health of gifted children and the role of the social environment. Bulletin of the Bashkir University. 2012, vol. 17, no. 2, pp. 1061-1065. [In Russ.].

Danilenko G.N., Golubnichaya G.I., Shcherbakova E.A., Ponomareva L.I., Serebrennikova O.A.Medical and social problems of preserving the health of academically gifted children in primary school. Health and the environment. 2014, vol. 2, no. 24, pp.118-122. [In Ukr.].

Golubnycha GI Hygienic assessment of the implementation of the education system of academically gifted children of primary school age: author's аbstr. PhDr. (Med.): 14.02.01, Kharkiv. 2020. 28 p. [In Ukr.].

Danylenko G.M., Ponomareva L.I., Nesterenko V.G. Medical and psychological support of academically able children in primary school. Current problems of pediatrics, materials of the XI Congress of Pediatricians of Ukraine. Kyiv. 2015, no. 8, pp. 27-28. [In Ukr.].

Kochurova O.I., Sinyuk O.A. The development of gifted children in the context of a comprehensive school. Experiment and innovation at school. 2012/3, pp. 19-24. [In Russ.].

Paulick I., Watermann R., Nuckles M. Achievement goals and school achievement: The transition to different school tracks in secondary school. Contemporary Educational Psychology. 2013, vol. 38, no. 1, pp. 75-86. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2012.10.003.

Sastre-Riba S. Educational intervention for the expression of cognitive excellence. Revista de neurologia. 2015, vol. 60, no. 1, pp. 87-94.

Опубліковано
2020-12-29
Як цитувати
Sotnikova-Meleshkina, Z. V., & Lantukh, I. V. (2020). Медико-психологічні аспекти навчання академічно здібних та обдарованих дітей. Психіатрія, неврологія та медична психологія, (15). https://doi.org/10.26565/2312-5675-2020-15-11
Номер
Розділ
Медична психологія