Митець: особистісне – суспільне – вічне (інтерпретаційне поле «Щоденника» В. Винниченка)

  • Тетяна Степанівна Матвєєва Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина https://orcid.org/0000-0001-9178-1743
  • Аліса Сергіївна Рудаченко Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина
Ключові слова: Винниченко, феномен митця, щоденник, процес творчості, художня проекція

Анотація

У статті зроблено спробу проаналізувати щоденникові записи В. Винниченка 1911—1925 років як особливе інтерпретаційне поле для вивчення естетики світобачення митця, його творчих інтенцій.

 Текст щоденника систематизовано з огляду на відповідний матеріал: роздуми митця про природу творчості як особливий спосіб осягнення світу й людини в ньому; творчість як вияв специфічної психічної організації людини; творчість як можливість самовияву в діаді теперішнє/майбутнє тощо. Також у розвідці йшлося про ступінь кореляції умов і можливостей творити, що для В. Винниченка-політика було важливо з огляду на історичний час кардинальних змін початку XX століття в Україні.

Власне мистецьку проблематику, репрезентовану в щоденнику, в пропонованій студії розглянуто в естетичному контексті літературного процесу межі XIX—XX століть, коли в ньому відбувалися кардинальні зрушення під впливом інтерпретаційних змін картини світу в філософії, культурі загалом.

Крім того, було звернено увагу на поняття «творчий акт» і його розуміння В. Винниченком як стадіального явища: задум, етапи його реалізації, роль інтуїції, вигадки, фантазії в творенні другої реальності. Подано й прокоментовано авторську інтерпретацію феномену митця з урахуванням взаємодії понять «обдарованість», «талант», «геніальність».

Зроблено акцент на щоденникових роздумах В. Винниченка про новітні тенденції в українській літературі початку XX століття: гомоцентризація, модернізм як художня система, оновлення жанрової та поетикальної парадигми. Разом узяте це уможливило глибше й переконливіше осягнення творчої лабораторії митця.

Щоденниковий матеріал спроектовано на художню творчість В. Винниченка – п’єсу «Чорна Пантера і Білий Медвідь» через їхню смислову близькість: процес творчості, психологічні, естетичні домінанти творення, символіка, дослідження єства митця.

Обґрунтовано перспективність запропонованого напряму вивчення мнемологічного й літературного матеріалу з огляду на можливість використання інтердисциплінарної методики осягнення естетичних явищ.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Тетяна Степанівна Матвєєва, Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина

доктор філологічних наук, професор кафедри історії української літератури

Аліса Сергіївна Рудаченко, Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина

студентка IV курсу філологічного факультету

Посилання

Varlamova E. P., Stepanov S. Yu. Psihologiya tvorcheskoy unikalnosti cheloveka (refleksivno-gumanisticheskiy podhod). 2-e izd., pererab. i dop. Moskva: Institut psihologii RAN, 2002. 253 s.

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy: 250 000 sliv i slovospoluchen/uklad. i hol. red. V. T. Busel; Kyiv; Irpin: VTF «Perun», 2005. 1728 s.

Vynnychenko V. Shchodennyk/red., vst. st. i prymit. H. Kostiuka. Edmonton; Niu-York: Vyd-vo Kanad. in-tu Ukr. Studii, 1980. T. 1. 1911—1920. 499 s.

Vynnychenko V. Shchodennyk/za red. H. Kostiuka; uporiad. i prymit. O. Motylia. Edmonton; Niu-york: Vyd-vo Kanad. in-tu Ukr. Studii, 1983. T. 2. 1921—1925. 700 s.

Volodymyr Vynnychenko. Vybrani piesy/uporiad.: M. H. Zhulynskyi, V. A. Burbela; avt. vst. st. M. H. Zhulynskyi. Kyiv: Mystetstvo, 1991. 605 s.

Horalskyi A. Teoriia tvorchosti: per. z pol. O. Hirnoho. Lviv: Kameniar, 2002. 144 s.

Istoriia psykholohii XX stolittia: navchalnyi posibnyk. Vyd. 3-tie/ V. A. Romenets, I. P. Manokha; vst. st. V. O. Tatenka, T. M. Tytarenko. Kyiv: Lybid, 2017. 1056 s.

Moroz L. «Sto rivnotsinnykh pravd»: Paradoksy dramaturhii V. Vynnychenka/ vidp. red. P. M. Fedchenko. Kyiv: In-ut lit. im. T. H. Shevchenka NAN Ukrainy, 1994. 208 s.

Pikhmanets R. V. Psykholohiia khudozhnoi tvorchosti (teoretychni ta metodolohichni aspekty). Kyiv: Nauk. dumka, 1991. 164 s.

Ponomarev Ya. A. Psihologiya tvorchestva. Moskva: Nauka, 1976. 303 s.

Rollo M. Muzhestvo tvorit: ocherk psihologii tvorchestva: per. s angl. Moskva: In-ut obschegumanit. issled., 2008. 156 s.

Опубліковано
2019-08-29
Як цитувати
Матвєєва, Т., & Рудаченко, А. (2019). Митець: особистісне – суспільне – вічне (інтерпретаційне поле «Щоденника» В. Винниченка). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (81), 39-44. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-81-06
Розділ
Літературознавчі дослідження: теоретичні та прикладні аспекти