Особливості зрушень у стані здоров’я та його суб’єктивного сприйняття підлітками при профільному і професійному навчанні
Анотація
Мета. Визначення особливостей суб’єктивного сприйняття здоров’я в залежності від наявних його зрушень у підлітків, що навчаються в різних типах освітніх закладів. Матеріали й методи. Вивчення стану здоров’я за результатами поглиблених медичних оглядів та суб’єктивного сприйняття здоров’я підлітками за скринінг-анкетуванням 273 учнів старших класів (10–11 клас), що навчалися у двох гімназіях м. Харкова, та 320 учнів трьох закладів професійної освіти м. Харкова. Результати. Встановлені високі показники патологічної ураженості серед учнів гімназій (2672,4 ‰) у порівнянні із учнями професійно-технічних закладів (2026,5 ‰). Здоров’я дівчат незалежно від форми навчання відрізнялось більш негативними характеристиками. Аналіз суб’єктивного сприйняття наявних проблем із власним здоров’ям підлітків показав більш високий «рівень неблагополуччя здоров’я» серед учнів ПТНЗ у порівнянні з учнями гімназій (19,7 ± 0,4) балів та (17,6 ± 0,3) балів відповідно). У структурі скарг школярів превалюють астенічні прояви (40,0 ± 0,8), явища гіповітамінозів (25,3 ± 0,5), кардіоревматологічні розлади (21,4 ± 0,6), тоді як серед учнів ПТУ частішими розлади ендокринної системи (24,6 ± 0,4) та психоневрологічні розлади (24,5 ± 0,5) балів. Висновки. Протилежність ситуації у скаргах підлітків та даних медичних оглядів свідчить про низьку якість та контроль за проведенням поглиблених медичних оглядів серед підлітків, що розпочали професійне навчання. Виявлені негативні тенденції у стані здоров’я підлітків при різних формах навчання свідчать про необхідність посилення профілактичної роботи з метою запобігання негативного впливу шкідливих факторів у сучасному навчальному закладі.
Завантаження
Посилання
Holovinov V. Vocational and technical education in the global and domestic financial and economic crisis. The problems are old – the challenges are new Vocational and technical education. 2008; 4: 3–7 [in Ukrainian]. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=REF&P21DBN=REF&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%BD%D0%BE%D0%B2%20%D0%92$
Stelmakhivska V, Berzin V. Problems of maintaining the health of adolescents while studying in vocational schools. Ukrainian Journal of Clinical and Laboratory Medicine. 2008; 3 (2): 78–82 [in Ukrainian].
Yezhova O. Strategic directions of health-oriented activity of an educational institution. Monitoring the health of schoolchildren: intersectoral interaction of doctors, teachers, psychologists: Proceedings of the scientific-practical conference with international participation. 2009: 243–246 [in Ukrainian].
Stelmakhivska V. Adolescent health in vocational education institutions. Bukovynian Medical Bulletin. 2008; 12 (4): 131–134 [in Ukrainian].
Danylenko H, Merkulova T, Shvets A, Merkulov V. Preservation of health as the foundation of success of professional self-determination of teenagers. International Journal of Pediatrics Obstetrics and Gynecology. 2017; 11 (4): 8–12 [in Ukrainian]. Retrieved from http://ijpog.org/downloads/29/2.pdf
Danylenko H, Peresypkina T, Merkulova T, Sydorenko T, Holubnycha H. Methods for determining pre-nosological disorders of student health during training: methodical recommendations. 2019: 26 [in Ukrainian].
Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, серія Медицина має такі умови авторського права:
1. Автори зберігають авторські права та надають журналу право на першу публікацію разом із роботою, яка одночасно ліцензується згідно з ліцензією Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим ділитися роботою з визнанням авторства роботи та першої публікації в цьому журналі.
2. Автори можуть укладати окремі додаткові договірні угоди щодо неексклюзивного розповсюдження опублікованої журналом версії роботи з підтвердженням її початкової публікації в цьому журналі.
3. Авторам дозволяється та заохочується публікувати свої роботи в Інтернеті до та під час процесу подання, оскільки це може призвести до продуктивного обміну, а також до раннього та більшого цитування опублікованої роботи.