Territorial and transport accessibility of country recreational territories for summer recreation

  • S. V. Anisimov Research establishment "Ukrainian Scientific Research Institute of Ecological Problems
Keywords: potential recreational territories (PRA), transport accessibility, recreational value of the territory

Abstract

Territorial aspects of organization of rest are one of the decisive factors in the location of recreational facilities. Along with such factors as the presence of favorable natural resources and conditions for the organization of recreational activities, the location of recreational formations in relation to settlements determines the volume of recreational flow.The distance from the settlement to the recreational facility becomes of particular importance for short-term summer recreation. Transport occupies an important place in the formation and development of the recreational complex as well. This is due, on the one hand, to the need to create an integrated infrastructure along with other branches of the economy, and with the other transport of tourists from places of permanent residence to the main areas of tourism and recreation. When assessing the recreational resources and the suitability of potential recreational areas (PRA) for the local level for the development of small recreational facilities, integrated evaluation indicators are used that reflect the properties of the territories as natural ecosystems and objects of economic development. Territorial and transport accessibility are among the many indicators in assessing the suitability of recreational areas for the placement of small recreational facilities for summer recreation. The developed methodological approach to the assessment of the territorial accessibility of the recreational area is based on the definition of a point of assessment of its distance from the settlement, taking into account the proportion of tourists from this settlement resting on this territory. A score of 6 recreational areas selected for research on the coast of the river Seversky Donets was conducted. The ability of tourists to get to the chosen recreational establishment directly depends on the transport accessibility of the RTA, which is provided by the transport infrastructure. The main transport for the carriage of short-term holidays is an automobile. On the way to the SPR, the riders overcome the roads of different categories, in addition, the recreation has alternative ways of access, for example, to go by the freeway partially in the detour, or shorter way by the so-called black highway. In order to determine the transport accessibility of PRA, a "conditional path length" indicator has been developed, which allows taking into account the lengths of individual sections of the road of different categories and types of road surface of the chosen variant of the road to achieving PRA. A ball assessment of the selected recreational territories was carried out on the basis of transport accessibility.Taking into account the territorial and transport aspects allows to supplement the assessment of the nature - resource block of indicators and get a comprehensive assessment of the RTA resources, on the basis of which potential customers - investors can choose the best recreational areas for the placement of recreational facilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

S. V. Anisimov, Research establishment "Ukrainian Scientific Research Institute of Ecological Problems
 

References

Меллума А. Ж., Рунгуле Р. Х., Эмсис И. В. Отдых на природе как природоохранная проблема. Рига, Зинатне, 1982. 348 с.

Анисимов С.В., Анисимова С.В. Особенности учета территориальной и транспортной доступности при оценке рекреационной значимости территорий. Еколого-правові та економічні аспекти екологічної безпеки регіонів: зб. статей IX Міжнар. наук.-практ. конф. за участю молодих науковців. (Харків, 29-31 жовт. 2014 р.) – Харків: ХНАДУ, 2014. – С.13-17.

Анісімов С.В. Аналіз споживчих переваг рекреантів щодо короткочасного літнього відпочинку. // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Географія. вип. 1 (63). – 2015. С. 91–93.

Анисимов С.В. Обоснование выбора локальных территорий для организации малых рекреационных объектов. Людина та довкілля. Проблеми неоекології. № 1-2(25). 2016. С. 70-76.

Анисимов С.В., Анисимова С.В. Обоснование приоритетности развития рекреационных территорий локального уровня. East European Scientific Journal. N10, part 4. Warsaw, Poland, 2016. С. 53-57.

Анисимов С.В. Территориальная и транспортная доступность мест отдыха как факторы оценки рекреационной значимости территорий. Регіон - 2014: суспільно-географічні аспекти: мат-ли міжнар. наук.- практ. конф. студентів, аспірантів та молодих науковців. (Харків, 6 листоп.2014 р.) - Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2014. – С.113-116.

Бутко М.П., Алєшугіна Н.О. Розвиток мережі шляхів автомобільного сполучення та її роль у зміцненні туристичного потенціалу України. Регіональна економіка № 2, 2011. C. 23-33.

Сидоренко І.В. Транспортно-дорожній комплекс регіону: стан та проблеми . Вісник ЧДТУ: Зб. Наук. Праць. – Чернігів: ЧДТУ, 2007. № 29. Режим доступу: http//www.nbuv.gov. ua/portal/Soc-Gum / Vcndtu/2009_39/32 htm

Гаевская Л.Н. Экономические аспекты развития железнодорожного транспортна Украины . Ирпень, 2001. Режим доступу: http://in1.com.ua/book/12197/9891/

Цуциева З.Б. География социальной инфраструктуры Северной Осетии: автореферат дис... на соискание ученой степени канд. геогр. наук: спец. 25.00.24 «Зкономическая, социальная и политическая гео-графия» / З.Б. Цуциева. - Краснодар, 2012. - с. 22

Транспортний комплекс Харківської області у 2013 році /статистичний збірник/ Головне управління статистики у Харківській області / за ред. О.М. Ракітіної. – Харків. – 2014. – 73 с.

Інвестиційний паспорт Харківської області. / Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України. Харківська обласна державна адміністрація. Харківський регіональний центр з інвестицій та розвитку. [Електронний ресурс] / – Харків, 2015. Режим доступу: http:// www. investment.kharkov.ua/images/pdf/ukr.pdf

Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень. ДБН 360-92 (Державні будівельні норми України). Чинний від 2014-01-01. - К. : Мінрегіонбуд України, 2002. - 6 с.

Мажар Л. Ю. Территориальные туристско - рекреационные системы: геосистемный подход к форми-рованию и развитию: автореф. дисс. на соискание учен. степени доктора геогр. наук: спец. 25.00.24 «Экономическая, социальная и политическая география» Санкт - Петербург, 2009. – 31 с.

Шмагина В.В., Харичков С.К. Рекреация и туризм в системе современных приоритетов социально-экономического развития. Одесса: Институт проблем рынка и экономико-экологических исследова-ний НАН Украины, 2000. 70 с.

Published
2017-12-28
How to Cite
Anisimov, S. V. (2017). Territorial and transport accessibility of country recreational territories for summer recreation. Man and Environment. Issues of Neoecology, (3-4(28), 95-104. https://doi.org/10.26565/1992-4224-2017-28-10
Section
Modern Geographic and Ecological Environment Research