РОБОТА З НАУКОВИМИ ТЕКСТАМИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МОВНОКОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ «КРАЄЗНАВЧО-ТУРИСТИЧНА РОБОТА» (НА МАТЕРІАЛІ СТАТЕЙ ЖУРНАЛУ «КРАЄЗНАВСТВО»)

Ключові слова: науковий текст, мовна норма, порушення милозвучності, орфографічні помилки, лексичні помилки, граматичні помилки, пунктуаційні помилки

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-23

У статті обґрунтовано важливість аналізу наукових фахових текстів на заняттях з мовних
дисциплін для здобувачів освітньо-професійної програми «Краєзнавчо-туристична робота». Наголошено
на тому, що така діяльність дозволить поглибити уявлення студентства про наукову мову й науковий стиль
загалом, прищепити навички редагування текстів, сформувати здатність критично оцінювати наукову
продукцію щодо дотримання норм літературної мови. Зазначено, що сучасні наукові праці часто містять
порушення мовних норм, унаслідок чого започатковано окремий напрям досліджень – «помилкознавство»,
або «девіатологія», який містить теоретичний і прикладний аспекти. Теоретичний аспект пов‘язаний із
тлумаченням поняття «помилка», прикладний аспект полягає у виявленні й виправленні помилок, а
також наданні рекомендацій для запобігання цим явищам. У статті зосереджено увагу на другому
аспекті. Дослідження проведено на матеріалі наукових публікацій журналу «Краєзнавство», які здобувачі
можуть використовувати як джерело інформації під час опанування багатьох нормативних та вибіркових
дисциплін. Запропоновано класифікацію найпоширеніших помилок, виокремлених шляхом суцільної
вибірки, наведено ілюстративний матеріал, правильні варіанти, а також обґрунтування нормативного
написання.
Зазначено, що в проаналізованих статтях найбільше виявлено порушень милозвучності, зокрема
чергування прийменників У, В і початкових У-, В-, а також пунктуаційної мовної норми. Доволі
поширеними є також граматичні та лексичні помилки, орфографічні представлені меншою мірою і
стосуються переважно тих змін, які відбулися в українському правописі. Зроблено висновок, що
більшість порушень мовних норм здобувачі освітньо-професійної програми «Краєзнавчо-туристична
робота» здатні виявити й запропонувати обґрунтовані правки, оскільки опрацювання багатьох тем
дисциплін «Українська мова (за професійним спрямуванням)» та «Красномовство у професійній
діяльності історика-екскурсовода» передбачають роботу студентства зі словниками, посібниками з
культури мови, довідковою літературою, українським правописом

In cites: Chuieshkova O. V. (2025). Working with scientific texts as a means of developing the
linguistic and communicative competence in students of the educational and professional program
«Local history and tourism work» (based on articles from the journal «Local history»). Problems of
Engineering Pedagogic Education, (84), 271-281. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-23 (in
Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Antonenko-Davydovych, B. How we speak. URL: http://yak-my-hovorymo.wikidot.com/ (in

Ukrainian).

Volkotrub, G. (2011). Practical stylistics of the Ukrainian language: a teaching aid. Ternopil,

Textbooks and manuals. (in Ukrainian).

Ginzburg, M. D., Trebulova, I. O., Levina, S. D., Kornilovska, I. M. (2019). Ukrainian business

and professional language: a practical manual for every day.

Kyiv, "Inkos"; Center for Educational Literature.

https://chtyvo.org.ua/authors/Hinzburh_Mykhailo/Ukrainska_dilova_i_fakhova_mova_praktychn

yi_posibnyk_na_schoden/ (in Ukrainian).

Gorodenska, K. (2019). Ukrainian word in the dimensions of today. Kyiv, KMM. (in Ukrainian).

http://www.komm.ltd.ua/images/Gorodenska.pdf

Gorokh. Online library. https://goroh.pp.ua// (in Ukrainian).

Dmytrenko, Ye. V. (2025). Cases of violation of language norms in the texts of annotations to

Ph.D. dissertations in the technical field. Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National

University, Series: Philology. Journalism, 36(75)(1(1)). Pp. 32 – 37.

https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.1.1/06 (in Ukrainian).

Kots, T. (2023). Internet, Internet and Internet sources. Culture of the word, (98), 204 – 205.

https://ks.iul-nasu.org.ua/en/vypusky-zhurnalu/2023-2/zbirnyk-kultura-slova-98-2023.html (in

Ukrainian).

Local history: scientific journal. Kyiv, 2024. Issue 1. https://surl.li/lpcvia (in Ukrainian).

Culture of language for everyday life. http://kultura-movy.wikidot.com/ (in Ukrainian).

Ponomariv, O. Culture of the word. Language and stylistic advice. http://ponomariv-kultura-slova.wikidot.com/ (in Ukrainian).

Semenog, O. M. (2012). Culture of the scientific Ukrainian language: a textbook. Kyiv,

Academic Center "Academy". (in Ukrainian).

Dictionaries of Ukraine online. Ukrainian linguistic portal. https://lcorp.ulif.org.ua/dictua/ (in

Ukrainian).

Dictionary of the Ukrainian language / Academy of Sciences of the Ukrainian SSR, Institute of

Linguistics named after O. O. Potebny; editors: I. K. Bilodid (head) and others. Kyiv, Nauk.

dumka, 1970–1980. http://sum.in.ua/ (in Ukrainian).

Dictionary of the Ukrainian language online. Vol. 1–15. Ukrainian Language and Information

Fund of the NAS of Ukraine Kyiv, 2015–2025.

https://sum20ua.com/Entry/index?wordid=1&page=0 (in Ukrainian).

Ukrainian Spelling (2019) / NAS of Ukraine, O. O. Potebnia Institute of Linguistics; Institute of

Ukrainian Language. Kyiv, Naukova Dumka. https://www.inmo.org.ua/pravopys-2019.html (in

Ukrainian).

Chak, E. Are we speaking correctly? http://chak-chy-pravylno-my-hovorymo.wikidot.com/ (in

Ukrainian).

Cheremska, O. S. (2023). Deviations from current norms in scientific economic texts. Culture of

the word, ( 98), 149–160. https://doi.org/10.37919/0201-419X-2023.98.12 (in Ukrainian).

Chueshkova, O. V. (2022). Ukrainian language (for professional purposes): teaching and

methodical manual for students of higher education OS "bachelor", "junior bachelor" full-time

and part-time forms of obtaining education special. 015 Professional education (by

specialization), 032 History and archeology, 151 Automation and computer-integrated

technologies, 141 Electric power, electrical engineering and electromechanics, 073 Management,

Psychology, 182 Light industry technologies, 122 Computer science, 075 Marketing, 076

Entrepreneurship, trade and stock exchange activities, 072 Finance, banking and insurance, 241

Hotel and restaurant business, Ukr. Eng.-pedagogical acad., Kharkiv.

http://library.uipa.edu.ua/jirbis/index.php?option=com_irbis&Itemid=1593 (in Ukrainian).

Chuieshkova, O. V. (2023). Formation of speech culture as an integral sign of national

consciousness of students of the "Local studies and tourism work" educational program in the

Ukrainian language classes (for professional orientation). Problems of engineering pedagogic

education, (80), 99 – 104. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-80-99-104 (in Ukrainian).

Chueshkova, O. V. (2022). Formation of language and communicative competence of PhD

students in classes of Ukrainian Scientific Language. Problems of engineering pedagogic

education, (74), 99 – 108. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2022-74-99-108 (in Ukrainian).

Опубліковано
2025-06-30