МЕТОДИКА РЕФЛЕКТИВНИХ ДИСКУСІЙ У НАВЧАННІ МЕТОДОЛОГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: рефлексивні дискусії, методика навчання, методологія дослідження

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-10

Мета. У статті висвітлений один з аспектів підготовки викладачів професійної освіти до
здійснення дослідницької діяльності – методика, спрямована на інтенсифікацію процесу розвитку
рефлексії дослідницької діяльності, що забезпечує перехід від репродуктивних зразків поведінки та
діяльності до продуктивних, їх усвідомлення та включення в структуру особистості майбутніх фахівців.
Методи. У дослідженні застосовано комплекс методів дослідження, а саме: аналіз та узагальнення
наукової інформації щодо навчання методології дослідження та педагогічних підходів, що розглядають
процеси організації рефлексії в освітньому процесі; метод проєктування для розроблення змісту
елементів методики рефлексивних дискусій у навчанні методології дослідження майбутніх викладачів
професійної освіти.
Результат. Розроблено методику рефлексивних дискусій у навчанні методології дослідження
майбутніх викладачів професійної освіти. Аналіз наукових джерел показав, що здобувачі освіти повинні
бути активними учасниками дослідницьких проєктів. Нами враховані моделі рефлексії та результати
емпіричних досліджень, що підтверджують результативність стимулювання роздумів здобувачів освіти
під час роботи над дослідницькими проєктами. Це стало основою для створення концепції методики, що
передбачає взаємопов‘язану діяльність викладача, який мотивує та спрямовує дискусію та здобувачів
освіти, які здійснюють рефлексію в процесі навчання методології дослідження. Ключовою особливістю
методики є система навчально-рефлексивних запитань, сформованих відповідно до етапів дослідницької
діяльності та ієрархії розумових процесів.
Висновки. Запити освітньої практики вимагають від викладача професійної освіти активної
дослідницької діяльності для покращення власної практики. Результативність такої діяльності
забезпечується якісною підготовкою в закладі освіти. Потужним інструментом такої підготовки єметодика рефлексивних дискусій у навчанні методології дослідження, що спирається на наукове
підґрунтя структури дослідницького проєкту та продуктивні практики рефлексивної діяльності.

In cites: Bachieva L. O., Karolop O. O., Zagnybida R. P. (2025). The method of reflective
discussions in the teaching of research methodology to future vocational education teachers. Problems
of Engineering Pedagogic Education, (84), 116-126. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-10

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Allen, P. J., Baughman, F. D. (2016). Active learning in research methods classes is associated

with higher knowledge and confidence, though not evaluations or satisfaction. Frontiers in

Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00279

Bachieva, L. O. (2017). Research competence of the educator under the conditions of the

introduction of innovative teaching technologies. Problems of engineering and pedagogical

education, (56-57), 105-113. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2017_56-57_15 (In Ukrainian).

Bachiieva, L, Babichev, A., Kovalenko, О., Yelnykova, Н., Lazariev, M. (2024). Developing

Pedagogical Content Tasks in Research Methods Training of Future Vocational Teachers. Towards

a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education (ICL 2023), Vol. 901, pp. 34-42.

https://doi.org/10.1007/978-3-031-53022-7_4 (In Ukrainian).

Call-Cummings, M., Dennis, B., Martinez, S. (2018). The role of researcher in participatory

inquiry: Modeling intra-active reflexivity in conversational reflections. Cultural Studies ↔

Critical Methodologies, 19(1). https://doi.org/10.1177/1532708617750677

Chichkov, A. G., Bashkeeva, O. M., Paterilo, O. M. (Compiled by). (2014). Dictionary-reference

for the course «Philosophy» for students of 2nd, 3rd, 4th years of all specialties of full-time and

part-time forms of study», Dnipropetrovsk, State Higher Educational Institution of the Udmurt

State Technical University. https://udhtu.edu.ua/wp-

content/uploads/2017/08/Filosofiya_slovnik.pdf (In Ukrainian).

Juuti, K., Lavonen, J., Salonen, V., Salmela-Aro, K., Schneider, B., Krajcik, J. (2021). A teacher–

researcher partnership for professional learning: Co-designing project-based learning units to

increase student engagement in science classes. Journal of Science Teacher Education, 32(6),

-641. https://doi.org/10.1080/1046560x.2021.1872207

LaCosse, J., Ainsworth, S. E., Shepherd, M. A., Ent, M., Klein, K. M., Holland-Carter, L. A.,

Moss, J. H., Licht, M., Licht, B. (2017). An active-learning approach to fostering understanding

of research methods in large classes. Teaching of Psychology, 44(2).

https://doi.org/10.1177/0098628317692614

Latyshev, O. V. (2022). System principles and mechanisms of reflection. Psychological journal, 8

(2), 74-84. https://doi.org/10.31108/1.2022.8.2.7 (In Ukrainian).

Nakata, Y., Tokuyama, M., Gao, X. (2022). From teacher to teacher-researcher: A narrative

inquiry into a language teacher becoming an agent of motivational strategies. Asia-Pacific

Journal of Teacher Education, 50(4), 343-356. https://doi.org/10.1080/1359866x.2021.1940841

Nind, M., Katramadou, A. (2023). Lessons for teaching social science research methods in higher

education: Synthesis of the literature 2014-2020. British Journal of Educational Studies, 71(3),

-266. https://doi.org/10.1080/00071005.2022.2092066

Obiskalov, I. S. (2024). Methodological tools for studying the processes of reflection and

decision-making. Sloboda Scientific Journal. Psychology, (1), 126-132.

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.22 (In Ukrainian).

Olin, A., Pörn, M. (2023). Teachers‘ professional transformation in teacher-researcher

collaborative didactic development projects in Sweden and Finland. Educational Action

Research, 31(4), 821-838. https://doi.org/10.1080/09650792.2021.2004904

Panchuk, I., Hrytsyshyna, M. (2024). The Structure of Human Experience by J. Locke: the

Epistemological Aspect of Teaching. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal.

Philosophical Sciences, 1(95), 122-130. URL: https://visnyk.zu.edu.ua/pdf/visnyk95_filosof.pdf

(In Ukrainian).14. Penkovska, N. (2000) Reflection as an object of psychological

analysis. Psychology and society, (2), 66-73.

http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/29402/1/%d0%9f%d0%b5%d0%bd%d1%8c%d0%b

a%d0%be%d0%b2%d1%81%d1%8c%d0%ba%d0%b0.pdf (In Ukrainian).

Ramdani, Y., Kurniati Syam, N., Karyana, Y., Herawati, D. (2022). Problem-based learning in

research method courses: development, application and evaluation. F1000Research.

https://doi.org/10.12688/f1000research.75985.1

Rudomotov, R. (2023). Education as a special form of philosophical reflection. Visnyk of the Lviv

University. Series Philos.-Political Studies, 48, 145–151.

https://doi.org/10.30970/PPS.2023.48.18 (In Ukrainian).

Shandomo, S., Hibajene, M. (2010). The role of critical reflection in teacher education. School-

University Partnerships, 4(1), 101-113. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ915885.pdf

https://eric.ed.gov/?id=EJ915885

Опубліковано
2025-06-30