ІНФОРМАЦІЙНА КУЛЬТУРА МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ІЗ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ТА КОНЦЕПТ ЇЇ ФОРМУВАННЯ
Анотація
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-20
Мета. У сучасному світі інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) здійснюють суттєвий вплив
на всі галузі суспільства. Під їхнім впливом відбуваються зміни в економіці, політиці, культурі, освіті.
Мета статті полягає у визначенні концепту (загальні та дидактичні завдання, особливості, напрямки
розвитку ІКТ в освіті) формування інформаційної культури майбутніх магістрів із професійної освіти.
Методи. Для вирішення поставлених завдань використовувався комплекс загальнонаукових
(аналіз, синтез, аналогія, порівняння, зіставлення, узагальнення, класифікація, систематизація) та
емпіричних (аналіз філософської, психолого-педагогічної, методичної літератури, нормативної
документації) методів.
Результати. Використовуючи ознаки інформаційних технологій обрання пристроїв, за допомогою
яких проводиться обробка інформації, було виділено 6 етапів розвитку ІКТ. При цьому було визначено,
що освітніми технологіями в професійній освіті вважається система наукових і інженерних знань, а
також методів і засобів, які використовуються для створення, збору, зберігання, обробки та передачі
інформації в предметній галузі. Дидактичними завданнями, які вирішуються за допомогою ІКТ, як
правило, є: посилення мотивації до навчання; активізація процесу навчання; забезпечення гнучкості
процесу навчання; удосконалення організації викладання; підвищення індивідуалізації навчання та
роботи самого викладача тощо. Аналіз наукових джерел дозволив виявити низку особливостей сучасних
ІКТ, а саме: транскордонність; масовість; доступність; модульність; інтерактивність. На підставі цих
особливостей було виявлено основні напрямки використання ІКТ в інформатизації вітчизняної освіти:
дистанційна освіта; інтерактивні навчально-методичні комплекси (НМК); демонстраційні й моделюючі
комп’ютерні програми.
Висновки. У галузі інформатизації освіти сьогодні існує протиріччя між тенденціями її
інформатизації та існуючою системою освіти, яка відтворює освітню модель попереднього
індустріального суспільства. Розв’язати це протиріччя можливо тільки шляхом різкої та кардинальної
перебудови всієї системи вітчизняної освіти. Формування інформаційної культури через самоосвіту є
одним із завдань інформатизації освіти, яке вимагає усвідомленої освітньої діяльності, а також розробки
й надання відповідних методик. Перспективним напрямом подальших досліджень цієї проблематики є
виявлення організаційно-педагогічних умов формування інформаційної культури майбутніх магістрів із
професійної освіти засобами інформаційних технологій та їх перевірка на практиці.
In cites: Pelikh A. A. (2025). Information culture of future masters in vocational education and
its formation concept. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 234-245.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-20 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Asherov, A. T., Bogdanova, T. L. (2010). Scientific and methodological foundations of the
formation of information culture of students of technical universities UIPA, Kharkiv. (In
Ukrainian).
Barma, O. (2014). The formation of students-managers‘ informational culture in the frame of
higher educational institutions libraries‘ activities (case of the library of Belarus State University
of Art and Culture). Visnyk of the Lviv University. Series Bibliol. Libr. Stud. Inform. Techn, (9),
–263. https://www.lnulibrary.lviv.ua/wp-content/uploads/2023/02/Visnyk9_254-263.pdf (In
Ukrainian).
Hurevych, R. S. (2003). Formation of information culture of future expert. Pedagogy and
psychology of professional education: research results and prospects, 354-360. (In Ukrainian).
Danylevych, Y. O., Naumova, L. V., Milevska-Vovchuk, L. S. (2021). The part of information
and communication technologies in the educational process. Medical Education, (1), 83–88.
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11977 83-88 (In Ukrainian).
Dyshlieva, S. (2015). The Information and Communication Technologies
(ICT) and their role in educational process. Education.UA.
https://osvita.ua/school/method/technol/6804/#google_vignette (viewed 12 November 2024) (In
Ukrainian).
Stages of information technology development.
https://tech4science.wordpress.com/2019/11/17/етапи-розвитку-інформаційних-технол/(viewed 26 November 2024) (In Ukrainian).
Kolomiiets, O. B. (2019). Pedagogical conditions of formation of information culture of future
clerk in the conditions of the present. Domestic science at the turn of the era: problems and
prospects for development: materials of the All-Ukrainian scientific and practical Internet
conference (October 17, 2019), Pereyaslav-Khmelnytskyi, 54, 155-159.
https://drive.google.com/drive/folders/1KLMnNFMZ2veqghJeGr3Xylc6m-qiZU8j (In
Ukrainian).
Kochubei, L. (2017). Features of modern information and communication technologies in
Ukraine. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф.
Кураса НАН України, Київ, 3 (89), 44-70. https://ipiend.gov.ua/wp-
content/uploads/2018/07/kochubei_osoblyvosti.pdf (In Ukrainian).
On the Recommendations of the parliamentary hearings on the topic: «Reforms of the
information and communication technologies industry and the development of the information
space of Ukraine»: resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine dated March 31, 2016 No. 1073-
VIII. (2016). Bulletin of the Verkhovna Rada (VVR), 17, 191.
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1073-19 (viewed 25 November 2024) (In Ukrainian).
The level of development of ICT in Ukraine and the world. (2015).
http://edclub.com.ua/analityka/riven-rozvytku-informaciyno-komunikaciynyh-tehnologiy-v-
ukrayini-ta-sviti (viewed 21 November 2024) (In Ukrainian).
Sandulovych, O. (2017). Development of information and communicative
technologies that their role in "new economy" ХХ-ХХІ centuries.
https://revolution.allbest.ru/economy/00801408_0.html#google_vignette (viewed 23 November
(In Ukrainian).
Alguliyev, R. M., Mahmudova, R. Sh. (2015). Information Culture Formation as The Most
Promising Direction of Individual`s General Culture. International Journal of Modern Education
and Computer Science (IJMECS), 7(3), 54-61. https://www.mecs-press.org/ijmecs/ijmecs-v7-
n3/v7n3-8.html . http://dx.doi.org/10.5815/ijmecs.2015.03.08 .
Ekhaeva, R. M., Dzhegistayeva, L. I., Kvitkovskaya, A. A. (2023). Research of Formation of
Students‘Information Culture in the Educational Environment. SHS Web of Conferences.
International Scientific and Practical Conference on Social Sciences and Humanities: Scientific
Challenges of the Development of Modern Society (SHCMS 2023), 172, 01007.
https://doi.org/10.1051/shsconf/202317201007.
Grevtseva, G. Y., Tsiulina, M. V., Bashtanar, I. M., Kirillova, Y. V., Novikov, K. A., Osipova, T.
V. (2022). Formation of the information and digital culture of university. ISCKMC 2022
International Scientific Congress «Knowledge, man and civilization». European Proceedings of
Social and Behavioural Sciences, 1164-1171. https://doi.org/10.15405/epsbs.2022.12.149/ .
Kawończyk, E. (2016). Wpływ kultury organizacyjnej szkoły na kształcenie kompetencji
informacyjnych nauczycieli i uczniów – na przykładzie ZS im. Walerego Goetla w Suchej
Beskidzkiej. Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka, II, 211-224.
https://www.wojsko-polskie.pl/aszwoj/u/b7/bb/b7bb3570-71f7-448f-b6af-
be8477d37b2/kultura_informacyjna_tom_ii.pdf .
Turalbayeva, A., Zhubandykova, A. ., Nabuova, R. ., Buzaubakova, K. ., Mailybaeva, G.,
Abdullina, G. (2021). Formation of information culture of students through information
technology. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(4), 794–805.
https://doi.org/10.18844/wjet.v13i4.6265 .
Ward, J. M. (2019). Digital Literacy Development in Teacher Education Programs. The Journal
of the Effective Schools Project. http://journals.sfu.ca/jesp/index.php/jesp/article/view/45.(viewed
November 2024).