ТЕОРЕТИЧНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ

Ключові слова: міждисциплінарний підхід, педагогічна підготовка, професійна освіта, професійні компетентності, теоретична модель, цифрова трансформація.

Анотація

 https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-11

Мета. Метою статті є розробка теоретичної моделі формування фахових компетентностей
майбутніх педагогів професійного навчання, яка враховує сучасні виклики цифрової трансформації та
глобалізації. Автори ставлять завдання проаналізувати теоретичні основи підготовки педагогів з
урахуванням вітчизняного та міжнародного досвіду, визначити ключові компоненти моделі (цільовий,
змістовий, процесуальний, результативний), обґрунтувати педагогічні умови її реалізації та встановити
критерії оцінки сформованості компетентностей. Дослідження спрямоване на створення інструменту для
підвищення якості професійної освіти педагогів, їхньої конкурентоспроможності та адаптивності до
потреб ринку праці.
Методи. У роботі використано системний підхід як провідний методологічний принцип, що
дозволяє розглядати процес формування компетентностей як цілісну систему з взаємопов’язаними
компонентами. Аналіз наукової літератури (праці Н.П. Редзюк, Є.К. Семенова, І. Прилепи, М.А. Юзик та
інших) допоміг узагальнити сучасні підходи до підготовки педагогів, зокрема компетентнісний,
цифровий та крос-дисциплінарний. Теоретичне моделювання застосовано для створення структури
моделі, яка включає чотири блоки. Для обґрунтування педагогічних умов використано синтез
нормативних документів (Концепція розвитку педагогічної освіти України) та результатів попередніх
досліджень. Оцінка компетентностей базується на мотиваційно-ціннісному, когнітивному та
діяльнісному компонентах із застосуванням таких методів діагностики, як тестування, аналіз портфоліо
та практичні завдання.
Результати. У статті розроблено теоретичну модель формування фахових компетентностей
майбутніх педагогів професійного навчання, яка складається з чотирьох блоків: цільового (формування
педагога, здатного поєднувати теорію з практикою), змістового (теоретичні знання, практичні навички,
цифрові та міждисциплінарні елементи), процесуального (інтерактивні методи, blended learning,
практико-орієнтовані проєкти) та результативного (здатність розробляти актуальні програми та
адаптувати навчання). Визначено три ключові педагогічні умови реалізації моделі: інтеграція цифрових
технологій, міждисциплінарний підхід і мотивація до саморозвитку. Запропоновано систему оцінки з
конкретними показниками, такими як рівень оволодіння цифровими інструментами та якість навчальних
матеріалів, що забезпечує зворотний зв’язок для вдосконалення моделі. Модель вирізняється
комплексністю, поєднуючи теорію, практику та інновації, на відміну від більш вузько спрямованих
підходів попередніх досліджень.
Висновки. Розроблена модель є теоретично обґрунтованим інструментом, який сприяє
модернізації професійної освіти педагогів, підвищенню їхньої конкурентоспроможності та відповідності
сучасним вимогам. Її структура та педагогічні умови створюють сприятливе середовище для формування
фахових компетентностей, а система оцінки дозволяє адаптувати підготовку до реальних потреб.
Практична цінність дослідження полягає в можливості використання моделі для підготовки педагогів,
здатних ефективно працювати в умовах цифровізації та глобалізації. Перспективи подальших досліджень
включають експериментальну перевірку моделі, поглиблений аналіз впливу окремих умов (наприклад,
цифрових технологій) та розробку методичних рекомендацій для її впровадження в навчальних закладах,
зокрема для специфічних галузей професійної освіти.

In cites: Burbyga V. A., Shalimova I. M., Antoniuk B. O. (2025). Theoretical model for
developing professional competencies in future vocational education teachers. Problems of
Engineering Pedagogic Education, (84), 127-138. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-11 (in
Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Kharchenko, S. Ya. (Ed.). (2016). A systemic approach in modern pedagogical research in

Ukraine: monograph, Starobilsk, Publishing House of LNU named after Taras Shevchenko. (In

Ukrainian).

On approval of the Concept for the Development of Pedagogical Education: order Ministry of

Education and Science of Ukraine 2018, July 16, No. 776. https://mon.gov.ua/npa/pro-

zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (date of application 06.04.2025). (In

Ukrainian).

Redziuk, N. P. (2024). Formation of digital competence of future vocational education teachers in

the process of professional training: PhD dissertation, Hryhorii Skovoroda University in

Pereiaslav. (In Ukrainian).

Semenov, Ye. K. (2021). Formation of professional competence of future vocational education

teachers using digital technologies: PhD dissertation, Vinnytsia.

https://vspu.edu.ua/content/graduate/doc/a17dis.pdf (In Ukrainian).

Prylepa, I. (2022). Normative principles of formation of cross-disciplinary competence of future

teachers of vocational training. Professional Pedagogics, (1)24, 215–222.

https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.215-222 (In Ukrainian).

Yuzyk, M. A. (2022). Formation of professional competencies of future primary school teachers

in the educational process of pedagogical institutions of professional higher education in Ukraine:

PhD dissertation, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine.

https://uacademic.info/en/document/0822U100504 (In Ukrainian).

Tkach, L. (2019). Pedagogical modeling of practical preparation of future technicians-

technologists in specialty «Production of bread, confectionery, pasta and food concentrates».

Ukrainian Educational Journal, (2), 106–118. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-2-106-

(In Ukrainian).

Dubaseniuk, O. A. (2008). Conceptual models of pedagogical education: scientific research and

achievements. In Dubaseniuk O. A. (Ed.), Professional-pedagogical education: modern

conceptual models and development trends, 2nd ed., Zhytomyr: Publishing House of Zhytomyr

Ivan Franko State University. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/292/1/Mono2008.pdf (In

Ukrainian).

Tkachenko, L., Pletenytska, L., Aleksieieva, O. (2024). The Role of Digital Technologies in the

Formation of Competences of Future Teachers in the Conditions of the New Ukrainian School.Pedagogical Academy: Scientific Notes, (7). https://doi.org/10.5281/zenodo.12592609 (In

Ukrainian).

Shakhrai, T. (2023). Modern paradigms of education in the professional development of a

teacher. Adult education: theory, experience, prospects, 23(1), 128-142.

https://doi.org/10.35387/od.1(23).2023.128-142 (In Ukrainian).

Slabko, V., Shpylovyi, Yu. (2023). Digital competence of teaching staff as a trend of the modern

education system. Scientific Notes, 156, 99–108. https://doi.org/10.31392/NZ-udu-156.2023.12

(In Ukrainian).

Tsapovska, L. S. (2020). Competence educational paradigm as s target orientation of education in

Ukraine. Education and Science, (2)29, 125-129. https://surl.li/eidrek (In Ukrainian).

Ostapovets, A. S. (2025). Formation of key competencies of future specialists in installation of

information and communication equipment. Modern Information Technologies and Innovation

Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience,

Problems, (74), 147–156. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-74-147-156 (In Ukrainian).

Reznichenko, I. (2024). The use of interactive teaching methods in developing project

competence of future educators. Pedagogical Academy: Scientific Notes, (12).

https://doi.org/10.5281/zenodo.14262899 (In Ukrainian).

Redziuk, N. P. (2023). Digital culture development of future vocational teachers during

professional training. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University.

Pedagogical Sciences, (1), 188–194. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2023_1_28 (In Ukrainian).

Potapchuk, T. V., Pukas, I. L., Serman, T. V. (2022). Digital technologies in professional and

pedagogical development of a teacher. Spirituality of a Personality: Theory, Methodology and

Practice,1( 1(103)), 187–198. https://doi.org/10.33216/2220-6310-2022-103-1-187-198 (In

Ukrainian).

Chekanyuk, K. O. (2023). Motivation as a leading component of professional development of

biology teachers. Current Issues of the Humanities, 63(2), 307–314.

https://doi.org/10.24919/2308-4863/63-2-50 (In Ukrainian).

Assessment of professional competencies of primary school teachers during certification. State

Service for Education Quality of Ukraine. https://sqe.gov.ua/ocinyuvannya-15-

profkompetentnostey-vchyteliiv-sertyfikaciya/ (date of application: 06.04.2025) (In Ukrainian).

Koroleva, I. I. (2016). Systemic approach in training future managers of the educational sector.

Pedagogical Almanac, (31), 232–237. https://surli.cc/mqzrft (In Ukrainian).

Опубліковано
2025-06-30