НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ

  • І. РЕПКО Комунальний заклад "Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-8501-4097
  • Ю. КОБЗАР Комунальний заклад "Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської обласної ради https://orcid.org/0009-0002-2933-0575
  • Л. Л. САВЧЕНКО «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-6750-2676
Ключові слова: національна ідентичність, студентська молодь, культурна спадщина, патріотичне виховання, освітній процес, виховання молоді.

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-39

У статті розглянуто актуальне завдання української освіти в умовах російсько-української війни – формування національної ідентичності молоді. Це питання набуло особливої ваги, оскільки саме молоде покоління формує майбутнє держави. Авторами здійснено глибокий аналіз поняття національної та національно-культурної ідентичності на основі наукових праць українських і зарубіжних вчених, а також вітчизняних нормативно-правових актів. Визначено основні виклики, пов’язані з кризою ідентичності: вплив глобалізації, розмиття національних цінностей, інформаційна війна та відчуження, що актуалізує пошук нових підходів у вихованні молоді.

Зроблено огляд теоретичних підходів до розуміння національної та національно-культурної ідентичності, проаналізовано наукові джерела, нормативно-правові акти та історичні передумови розвитку ідентичності.

Особливу увагу приділено педагогічним умовам і ефективним формам роботи у сфері позааудиторної діяльності: культурні заходи, освітні тренінги, волонтерство, проєктна діяльність, що сприяють розвитку національної свідомості. Студентське самоврядування, контакт із героїчними постатями сучасності, об’єктивне висвітлення історії, розвиток естетичного смаку й патріотичного світогляду – ці чинники розглядаються як фундаментальні для виховання громадянина з чіткою національною ідентичністю. Увагу зосереджено на викликах сучасності: інформаційна війна, розмивання культурних цінностей, вплив глобалізації та криза ідентичності серед молоді. Визначено, що виховання національної свідомості має бути інтегрованим процесом у системі освіти – як в аудиторній, так і в позааудиторній діяльності. Розглянуто низку педагогічних умов та ефективних форм роботи: культурно-просвітницькі заходи, волонтерські ініціативи, студентське самоврядування, залучення до історико-патріотичних проєктів.

Стаття підкреслює, що формування українця — це не лише про збереження культурного спадку, але і про інтеграцію у спільний європейський простір, де поєднуються цінності свободи, гідності та самосвідомості та вказує на важливість формування «Я-концепції» у молоді, розвитку емоційно-ціннісного ставлення до власної нації, мови, культури, героїв та національної історії. Підкреслено, що національна ідентичність має стати частиною особистої, громадянської та професійної самосвідомості молоді.

Матеріал має міждисциплінарне значення та може бути корисним для науковців, педагогів, організаторів виховного процесу та розробників освітніх програм у сфері гуманітарної освіти.

In cites: Repko I. P., Savchenko L. L., Kobzar Y. V. (2025). National identity of student youth:
theoretical and practical aspects. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 452-468.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-39 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Barrett, M. (1996). English children‘s acquisition of a European identity. In M. Barrett M.,

Breakwell G., Lyons E. (Eds.), Changing European identities: Social-psychological

analyses of social change, Oxford, Pergamon Press.

https://books.google.com.ua/books/about/Changing_European_Identities.html?id=eukXRuW9anc

C&redir_esc=y

Bezliudna, V., Martyniuk, V. (2021). Forms and methods of formation of national identity of

student youth in extracurricular acttivities. Youth and Market, 7-8(193-194), 6-

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.242504 (In Ukrainian).

Boryshevskyi, M. (1997). Spiritual values in the formation of personality as a citizen. Pedagogy

and Psychology, 1, 144–150. (In Ukrainian).

Boryshevskyi, M. (1996). Psychological mechanisms of personality development. Pedagogy and

psychology, 3, 26-33. (In Ukrainian).

Gazina, I. (2005). Formation of the primary foundations of national self-awareness in

preschoolers (psychological and pedagogical features). Pedagogy, 1, 8-10. (In Ukrainian).

Gauchman, M. V. (2012). National memory and historical experience: Relationships between twophenomena (on the example of World War I). National memory: Socio-cultural and spiritual

dimensions. National and historical memory, 4, 296 p. (In Ukrainian).

Gornostai, P. (2023). Psychology of collective traumas, National Academy of Pedagogical

Sciences of Ukraine, Institute of Social and Political Psychology, Kropyvnytskyi, Imex-LTD. (In

Ukrainian).

Zhurba, K., Shkilna, I. (2024). State of formation of national solidarity among pupils and student

youth in wartime conditions. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth

Education, 28(1), 138-149. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2024-28-1-138-149 (In

Ukrainian).

Juzba, K., Dokukina, O. (2018). Pedagogical conditions for the formation of national-cultural

identity of adolescents in general secondary education institutions. Theoretical and

methodological problems of educating children and youth, 22, 75-89.

https://doi.org/10.32405/2308-3778-2018-22-75-89 (In Ukrainian).

Kanishevskа, L. (2020). The phenomenon of "national and cultural identity" as a problem of

modern pedagogical discourse. Humanities science current issues, 34(3), 204–210.

https://doi.org/10.24919/2308-4863/34-3-32 (In Ukrainian).

Martyniuk, V. V. (2022). Pedagogical conditions for the formation of national identity of student

youth in institutions of higher pedagogical education in extracurricular work: dissertation for the

degree of Doctor of Philosophy in the specialty 011 Educational and pedagogical sciences, Uman.

https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/14845 (In Ukrainian).

Martynjuk, V. (2023). Model of formation of national identity of student youth in institutions of

higher pedagogical education in extracurricular work. Current issues in modern science, 11(17),

–970. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-11(17)-958-970 (In Ukrainian).

Matviyenko, O., Silenko, N. (2022). Features of the formation of the national and cultural identity

of children of primary school age in extracurricular activities. Innovative pedagogy, 47, 266-

https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/47.52 (In Ukrainian).

Ohnev'yuk, V. (2003). Ognev'yuk, V. O. (2003). Education in the system of values of sustainable

human development (worldview and methodological aspect): dissertation for the degree of

Doctor of Philosophy in the specialty 09.00.03. - social philosophy and philosophy of history,

Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv.

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44514/ (In Ukrainian).

Ostapenko, I. (2018). Strategies and technologies for activating

youth self-identification: methodological guide. https://surli.cc/sqkyef (In Ukrainian).

Pelagesha, N. (2008). Ukraine in the semantic wars of postmodernity: transformation of national

identity in the context of globalization: monograph, Kyiv, NISD. https://surl.li/xtifjz (In

Ukrainian).

Petrenko, L. (2023). National identity of future teachers of higher education institutions in the

scientific works of domestic scientists. National-patriotic education of children and youth in

conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine: strategies and tasks: collection

of abstracts of the methodological seminar (Kyiv, April 6, 2023), Ivano-Frankivsk, NAIR.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735609/1/Zb._tez._metod._sem.-06.04.2023.pdf (In Ukrainian).

Pometun, O. (2023). Teaching history and civic education as a factor in forming the national and

civil identity of students in the war and post-war development of Ukraine. Ukrainian Pedagogical

Journal, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72 (In Ukrainian).

Ponomaryova, H. F. (2017). Experience of civic education of students of pedagogical colleges.

Spirituality of a personality: Methodology, Theory and Practice, 1, 175-183.

https://surli.cc/xmfztg (In Ukrainian).

Popova, O. (2017). The role of education in the formation of modern national identity. Scientific

notes of the National University "Ostroh Academy". Series: Cultural Studies, 18, 224-225.

https://surl.li/dnjlog (In Ukrainian).

Potapchuk, T. (2015). Theoretical and methodological foundations of the formation of national

and cultural identity of students of higher pedagogical educational institutions: dissertation for the

degree of Doctor of Sciences: specialty 13.00.07 - Theory and methods of education.

https://uacademic.info/ua/document/0515U000231 (In Ukrainian).

On Higher Education: law of Ukraine No. 1556-VII (with amendments No. 1556-VII from01.01.2025). (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (In Ukrainian).

On certain issues of national-patriotic education in educational institutions of Ukraine and

recognition of the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 16.06.2015

No. 641 as invalid: order of the Ministry of Education and Science dated 06.06.2022 No. 527.

(2015). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text (In Ukrainian).

On Culture: law of Ukraine 14.12.2010 No. 2778-VI (with amendments No. 2778-VI from

10.2024). (2010). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (In Ukrainian).

On Education: law of Ukraine 05.09.2017 No. 2145-VIII (with amendments No. 2145-VIII from

01.2025). (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (In Ukrainian).

Radchenko, O. (2015). Axiological aspect of national identification of modern student youth.

Young Scientist, 1(15), 138–141. (In Ukrainian).

Zhurbа, K. (Ed.), Bekh, I., Dokukina, O., Fedorенко, S., Shkilna, I. (2022). Meaningful life

values of modern adolescents in the context of Ukraine's Euro-integration progress: monograph,

Kropyvnytskyi: Imex-LTD. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732092/ (In Ukrainian).

Smith, E. (1994). National identity, Kyiv, Osnovy. http://dontsov-nic.com.ua/wp-

content/uploads/2016/02/Smit-Entoni.-Natsionalna-identychnist.pdf (In Ukrainian).

Snigyrova, L. (2018). Folklore in formation of national identity. Science and Education a New

Dimension. Philology, VI(43), 150, 53-55. https://seanewdim.com/wp-

content/uploads/2021/04/Ffolklor-in-formation-of-national-identity-L.-M.-Snigyrova.pdf

https://doi.org/10.31174/SEND-PH2018-150VI43-13 (In Ukrainian).

Stavytskyy, G. (2013). Identity as a mechanism of ethnic consciousness in older adolescence.

International Scientific Forum: sociology, psychology, pedagogy, management, 13, 146–153.

https://surl.lu/ekhypc (In Ukrainian).

Ternopilska, V. (2008). Social-communicative culture of a school student: paths of ascent:

monograph, Kyiv, Ruta. (In Ukrainian).

United Nations Development Programme. (2011). Ukraine: On the path to social inclusion.

Regional human development report 2011 "From transformation to a society for all".

https://issuu.com/undpukraine/docs/ua_2011_ukr (In Ukrainian).

Fitsula, M. M. (2002). Pedagogy: a textbook for students of higher educational institutions, Kyiv,

Publishing Center "Academy". https://kipt.com.ua/wp-content/uploads/2018/12/Fitsula_M_M_-

_Pedagogika_Alma-mater_-_2002.pdf (In Ukrainian).

Shevchenko, O. (2005). National identification in the formation of the self-image of the

individual: candidate dissertation in psychology: spec. 19.00.07.

https://uacademic.info/ua/document/0405U000350 (In Ukrainian).

Shevchenko, O. (2003). Formation of national identity as a component of the self-image of the

individual. In Maksymenko S. D., Tsyba V. T., Shaihorodskyi Yu. Zh. (Eds.). Socio-

psychological dimension of democratic transformations in Ukraine, Kyiv, Ukrainian Center for

Political Management. (In Ukrainian).

Shkilna, I. M. (2016). The use of innovative forms and methods of fostering moral self-awareness

in older adolescents in extracurricular activities. Theoretical and Methodical Problems of

Children and Youth Education, 20(2), 315–324. https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-

vipuskiv/product/view/14/353 (In Ukrainian).

Shkilna, I. M. (2017). Theoretical Aspect of Formation of National and Cultural Identity of

Senior Teenagers. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 21(2),

–357. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_2017_21%282%29__33 (In Ukrainian).

Yablunovskyi, A. (2023). Ukrainian national identity: features of research in domestic science.

Epistemological Studies in Philosophy, Social and Political Sciences, 6(2), 100-109.

https://doi.org/10.15421/342330

Опубліковано
2025-06-30