ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ІНЖЕНЕРА-ПЕДАГОГА
Анотація
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-17
Мета. Розробка й опис структури та змісту компонентів здоров’язбережувальної компетентності
майбутнього інженера-педагога.
Методи. Окрім загальнонаукових методів (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, зіставлення,
систематизація), використовувались методи емпіричні: аналіз нормативно-правової документації,
філософської, психолого-педагогічної та методичної літератури.
Результати. Формування здоров’язбережувальної компетентності у здобувачів освіти є
проблемою, яка сьогодні вирішується силами науковців і педагогів-практиків з різних галузей знань:
фізіологами, психологами, соціологами, педагогами всіх щаблів системи освіти тощо. Відповідно,
відбувається інтеграція знаннєвих компонентів, що має на меті дозволити сучасній людині надовго
зберегти здоров’я й почувати себе повноцінним членом суспільства довгі роки. Здоров’язбережувальну
компетентність інженера-педагога можна представити як інтегральну, професійно значущу якість
особистості, що проявляється в загальній здатності й готовності до організації педагогічної діяльності в
аспектах збереження, формування та зміцнення здоров’я, заснованої на інтеграції знань про здоров’я з
досвідом щодо його збереження й зміцнення. Для формування здоров’язбережувальної компетентності
необхідно впровадження в зміст підготовки майбутніх інженерів-педагогів аксіологічного підходу,
згідно з яким поняття здоров’я має розглядатися як загальнолюдська, етнокультурна й цивілізаційна
цінність інваріантного та варіативного компонента освіти.
Висновки. Здоров’язбережувальна компетентність інженера-педагога на рівні особистості може
бути представлена через сукупність певних компонентів: ціннісно-мотиваційного, когнітивного,
операційно-технологічного. Співвідносячи професіоналізм із різними аспектами зрілості фахівця, можна
виділити чотири види професійної компетентності: спеціальну, соціальну, особистісну, індивідуальну. У
структурі здоров’язбережувальної компетентності пропонується виділяти три компоненти: змістовний,
діяльнісний і особистісний. Враховуючи вкрай низький рівень стану здоров’я українського суспільства в
цілому й здобувачів освіти зокрема, існує нагальна потреба інтегративного впровадження окремих тем і
понять із галузі здоров’язбереження в навчальні плани підготовки майбутніх інженерів-педагогів, у зміст
конкретних предметів і цілих навчальних галузей.
In cites: Kekalo V. B. (2025). Health-saving competence as component of professional
competence of future engineer-teacher. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 201-212.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-17 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Bokshyts, O., Kamenska, I. (2022). Social and psychological factors of forming a healthy
lifestyle of future teachers of vocational education. Society. Document. Communication, (17), 34-
https://doi.org/10.31470/2518-7600-2022-17-34-59 (In Ukrainian).
Vasyliev, I. B. (2014). Theoretical and methodological bases of vocational teacher training:
monograph, Smuhasta typohrafiia, Kharkiv. (In Ukrainian).
Vyshar, Ye. V., Kletsenko, L. V., Heta, A. V. (2022). Modern aspects of application of social-
psychological health and conservation technologies in professional activity. Science and
Technology Today, 6 (6), 114-122. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-6(6)-114-122 (In
Ukrainian).
Kovalenko, O. E., Briukhanova, N. O., Melnychenko, O. O. (2005). Concept of professional and
pedagogical training of students of engineering and pedagogical specialties, Problems of
Engineering Pedagogic Education, 10, 7-20. (In Ukrainian).
Lukyanova, Yu. S. (2012). Formation of readiness of future engineer-teachers to use health-
saving technologies in professional activity: dissertation ... candidate of pedagogical sciences:
00.04, Kharkiv. (In Ukrainian).
Masych, V. V. (2017). Common Approach to the Concept of «Professional Competence of Future
Engineers-Teachers» in Psychological and Pedagogical Literature. Pedagogy of creative
personality formation in higher and general academic schools, 52(105), 206-213.
http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2017/52/28.pdf (In Ukrainian).
Skibina, O. V. (2012). The essence and structure of professional competence of future engineer-teachers. Spirituality of a personality: Methodology, Theory and Practice, 1(48), 150-156.
http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2012_1_17 (In Ukrainian).
Tarkhan, L. Z. (2007). Contents and structural components of professional competence of the
engineer-teacher. Collection of scientific works «Pedagogical sciences», 45, 353-360.
https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/1385/1261 (In Ukrainian).
Shynkaruk, V. I. (2002). Philosophical encyclopedic dictionary, Abrys, Kyiv.
https://shron1.chtyvo.org.ua/Shynkaruk_Volodymyr/Filosofskyi_entsyklopedychnyi_slovnyk.pdf
(In Ukrainian).
Burkhonova, M. K., Umirova N. M. (2023). Pedagogical conditions of formation of healthy
lifestyle skills in future primary education teachers. European Journal of Research and Reflection
in Educational Sciences, 11(3), 43-48. https://www.idpublications.org/wp-
content/uploads/2023/11/Full-Paper-PEDAGOGICAL-CONDITIONS-OF-FORMATION-OF-
HEALTHY-LIFESTYLE-SKILLS-IN-FUTURE-PRIMARY-EDUCATION.pdf
Khatuntseva, S., Kabus, N., Portyan, M., Zhernovnykova, O., Kara, S., Knysh, S. (2020). The
Method of Forming the Health-Saving Competence of Pedagogical Universities‘ Students.
Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 12(1), 185-197.
https://doi.org/10.18662/rrem/208 (In Ukrainian).
Maksymchuk, B., Matviichuk, T., Solovyov, V., Davydenko, H., Soichuk, R., Khurtenko, O.,
Groshovenko, O., Stepanchenko, N., Andriychuk, Y., Grygorenko, T., Duka, T., Pidlypniak, I.,
Gurevych, R., Kuzmenko, V., Maksymchuk, I. (2020). Developing Healthcare Competency in
Future Teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 24-43.
https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/307 (In Ukrainian).
Palamar, S., Nezhyva, L., Vaskivska, H., Vaschenko, O., Bondarenko, G., Naumenko, M.
(2020). Health-Saving Competence of Future Primary School Teachers: Indicators of
Development. Advances in Economics, Business and Management Research. III International
Scientific Congress Society of Ambient Intelligence 2020 (ISC-SAI 2020), 129, 307-315.
http://dx.doi.org/10.2991/aebmr.k.200318.038 (In Ukrainian).
Razakova, F. S. (2022). Additional professional education of teachers in the field of health
saving: problems and solutions. Web of Scientist: Snternational Scientific Research Journal,
(4), 293-299. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/VHQS4 .
Torybayeva, J., Laulanbekov, A., Bitabarov, E. (2022). Modeling the process of formation
saving competence of a future teacher. Bulletin «KazUIR&WL named after Ablai Khan». Series
«Pedagogical sciences», 67(4), 23-34. https://doi.org/10.48371/PEDS.2022.67.4.002%20