СУТНІСТЬ ПОНЯТЬ «КОНЦЕПЦІЯ», «ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ» ТА «ЕДУКАЦІЯ»
Анотація
https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-72-60-68
У статті автором на основі аналізу науково-педагогічної та спеціальної літератури з’ясовано
сутність понять «концепція», «педагогічна концепція» та «едукація». Під концепцію науковець розуміє
провідну ідею будь-якої теорії; систему соціально-ціннісних / загальнонаукових поглядів або засіб /
форму розуміння, тлумачення певних явищ / процесів / феноменів у природі та суспільстві.
Спираючись на дослідження вітчизняних та зарубіжних науковців, автор доводить, що «педагогічна
концепція» є своєрідним орієнтиром будь-якого науково-педагогічного дослідження, а також сприяє
результативному вирішенню проблематики та досягненню запланованих результатів у сучасних умовах
реформування освітньої галузі. У статті визначено, що «педагогічна концепція» ˗ актуальний,
пріоритетний напрям розвитку освіти (визначає мету; проблеми, які необхідно розв’язати; завдання та
шляхи і способи їх вирішення; очікувані результати); передова, авангардна ідея педагогічної науки;
процес визначення сутності певних педагогічних феноменів; комплексна взаємопов’язана система
поглядів на педагогічний феномен, що потребує вдосконалення / модернізації / упровадження суттєвих
інновацій тощо і складається, наприклад, з методологічного, теоретичного і технологічного концептів.
Аргументовано, що «педагогічна система» і «педагогічна концепція» - поняття, які тісно
взаємопов’язані, однак зазначимо, що поняття «педагогічна концепція» дещо ширше, оскільки його
змістове наповнення містить у собі всі елементи й характерні особливості педагогічної системи, а в
деяких визначеннях цієї категорії навіть включено поняття «система». Під «едукацією» автор розуміє
суцільний триєдиний освітній процес (навчання, виховання, розвиток), що направлений на всебічний
розквіт особистості. Перспективи подальшої наукової роботи вбачаються в розробці педагогічної
концепції едукації майбутніх фахівців.