МОДЕЛЬ МОНІТОРИНГУ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • Стрельніков В. Ю. Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0002-8822-9517
Ключові слова: професійна компетентність, майбутній педагог спеціальної освіти, складники професійної компетентності майбутнього педагога спеціальної освіти, модель, моніторинг, мета, зміст, технології організації і структура підготовки майбутніх педагогів спеціальної освіти, педагогічна майстерність викладачів, елементи моделі системи якості ISO 9001

Анотація

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-69-34-42

У статті висвітлена теоретично обґрунтована та розроблена модель моніторингу процесу
формування професійної компетентності майбутніх педагогів спеціальної освіти Полтавського
національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (з урахуванням міжнародних
стандартів ISO 9001:2015) та проведена оцінка її ефективності.
Професійна підготовка майбутніх педагогів спеціальної освіти розглядається як
цілеспрямований керований процес, який забезпечує формування фахової компетентності, необхідної
для здійснення їхньої професійної діяльності.
Виокремлено складники професійної компетентності педагога спеціальної освіти, які слід
враховувати під час оцінювання якості їхньої діяльності: мотиваційний, когнітивний, афективний і
конативний складники та педагогічні здібності і професійні особистісні якості.
Результатом розробленої автором моделі моніторингу процесу формування професійної
компетентності майбутніх педагогів спеціальної освіти є окреслені шляхи реалізації структурних
елементів означеної моделі – мети, змісту, технології організації і структури системи підготовки,
принципів навчання, педагогічної майстерності викладачів тощо.
Моніторинг означеного процесу здійснювався за двовимірною матричною моделлю. Її
елементами взято: аналіз контрактів; управління проєктуванням, документами, підготовкою
студентів; ідентифікація і відслідковування; управління процесами, контролем, невстигаючими
студентами; форми і способи збереження документів; внутрішній аудит якості; навчання викладачів,
які готують майбутніх педагогів спеціальної освіти; обслуговування; статистичні методи. Її
складниками – якість результату, змісту, технологій, оцінювання, організації, персоналу.
Перспективним є подальше визначення оптимальних характеристик професійної
компетентності майбутнього педагога спеціальної освіти в соціальному (коли розглядаються вимоги
соціуму до означеного явища) і структурному аспектах (коли ця компетентність є сукупністю
взаємозалежних елементів із заданими характеристиками).

Завантаження

Опубліковано
2025-03-03