Мережа як базова структура інформаційної економіки

  • Олександра Сергіївна Керея Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Площа Свободи, 4, Харків, Харківська область, 61000, Україна
Ключові слова: інформація, інформаційно-мережева економіка, ієрархія, мережа, стратегічні альянси

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі мережевих структур в глобальній інформаційній економіці: розглянуто умови становлення, історію розвитку, основні характеристики, форми прояву мережевих взаємовідносин між фірмами.

Розвиток мережевих структур став можливим зі збільшенням ролі інформації в функціонуванні сучасної соціально- економічної системи. Мережева організація формує канали, за якими відбувається інтенсивний обмін інформацією, товарами, послугами, ресурсами у відкритих складних системах.

Мережа найкращим чином підходить для дифузії інформації, оскільки має гнучку систему управління, яка заснована на розгалуженій горизонтальній системі інформаційних комунікацій. Головною рисою мережевої економіки є якісно новий рівень взаємодії мережевих та ієрархічних структур. Ієрархічні структури не спроможні швидко накопичувати та обробляти інформаційні ресурси, тому змінюється структура корпоративної ієрархії, деякі функції та повноваження передаються нижчим економічним структурам.

Досліджено місце мережевих структур в системі форм організації господарської діяльності. Окрему увагу приділено порівняльному аналізу ринку, ієрархії та мережі, виділено критерії вибору оптимальної форми взаємодії за умов раціональної поведінки суб’єкта.

Розглянуто основні форми мережевої взаємодії організацій, якими є стратегічні альянси, ланцюг створення цінності, фокальні мережі та віртуальна організація. Наведену типологію доповнено за рахунок аутсорсингу, який виступає основою формування кластерів як фактора розвитку мережевих структур.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Castells M. The Rise of the Network Society. Second edition, 2000 [Electronic resource]. Accessed mode: http://samples.sainsburysebooks.co.uk/9781444310146_sample_415190.pdf

Fukuyama Francis The Great Disruption: Human Nature and the Reconstitution of Social Orde, 1999. [Electronic resource]. Accessed mode: http://spot.colorado.edu/~mcguire/disruption.htm

Олейник А. Модель сетевого капитализма / А.Олейник // Вопросы экономики. −2003. − № 8.−С.137 - 142.

Шерешева М.Ю. Межфирменные сети. / М.Ю. Шерешева. – М. : Экономический факультет МГУ, ТЕИС, 2006. – 320 с.

Гальчинський А.С. Економічна методологія. Логіка оновлення : курс лекцій / А.С. Гальчинський. – Київ : АДЕФ-Україна, 2010. – 571 с.

Гриценко А.А. Иерархия и сети в институциональной архитектонике экономических систем : монография/ Т.И. Артёмова, А.А. Гриценко, Т.А. Кричевская [и др.] / под ред. чл.-корр. НАН Украины А.А. Гриценко; НАН Украины, Ин-т экон. и прогнозиров. – К., 2013. – 580 с.

Яременко В. Г. Раціональний вибір в мережевих структурах в контексті механізмів соціально-економічного розвитку / В.Г. Яременко // Економічна теорія. – 2008. −№ 1. – С. 41-54

Горняк О. В. Эволюция взаимодействий рыночных и иерархических структур / О.В. Горняк, Л.Х. Доленко // Економічна теорія. – 2006. −№ 2. – С. 37-53

Горняк О. В. Институциональные подходы к анализу межфирменной и внутрифирменной кооперации / О.В. Горняк, Л.Х. Доленко // Економічна теорія. – 2007. −№ 1. – С. 47-64.

Горняк О. В. Развитие теоретических подходов к анализу взаимосвязей рыночных структур, конкуренции и концентрации / О.В. Горняк, В.В. Филипович // Економічна теорія. – 2009. −№ 1. – С. 67-80.

Лебедева В.К. Аутсорсинг в контексті мережевої економіки / В.К. Лебедева // Економічна теорія. − 2009. −№ 3. – С. 19-27.

Украина заняла первое место в Европе в отрасли IT-аутсорсинга. [Електронний ресурс].− Режим доступу : http://economics.unian.net/other/1296120-ukraina-zanyala-pervoe-mesto-v-evrope-v-otrasli-it-autsorsinga.html
Опубліковано
2017-03-01
Як цитувати
Керея, О. С. (2017). Мережа як базова структура інформаційної економіки. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Економічна», (91), 26-32. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/economy/article/view/8041