Стратегічні орієнтири забезпечення конкурентоспроможності підприємств в умовах цифровізації
Анотація
Стаття присвячена визначенню стратегічних орієнтирів забезпечення конкурентоспроможності підприємств в умовах цифровізації. Особлива увага приділена ключовим характеристикам конкурентоспроможності підприємства. Проаналізовано особливості впливу цифрових трендів на конкурентоспроможність підприємств. Охарактеризовано фактори, які впливають на конкурентоспроможність підприємств в умовах цифровізації. Визначено, що внутрішні фактори, такі як інвестиції в технології та кваліфікація персоналу, є основою для адаптації до цифрових змін, тоді як зовнішні фактори, зокрема конкуренція та технологічні інновації, визначають можливості для росту і розвитку на глобальному ринку. Обґрунтовано, що аналіз конкурентоспроможності підприємства повинен бути спрямований на оцінку її рівня в контексті конкуренції, виявлення факторів та причин, що визначають успіх або невдачі, а також на визначення основних конкурентів і умов, що панують у галузі. Проведено SPACE-аналіз діяльності ТОВ «Інтертоп Україна», який показав, що компанія перебуває в конкурентному стратегічному стані, що характерно для привабливої галузі з перспективами розвитку. Охарактеризовано окремі аспекти формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємств в умовах цифровізації, зокрема визначено стратегічні орієнтири та етапи формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства. Обґрунтовано, що ефективне використання цифрових технологій у поєднанні з інноваційними підходами до управління, гнучкістю стратегій і сталим розвитком дозволятиме підприємствам не лише зберігати свої конкурентні позиції, а й досягати стійкого успіху в умовах сучасної економіки, відповідно цифровізація виступає не лише як інструмент, але й як стратегічний вектор трансформації, здатний кардинально змінити підходи до забезпечення конкурентоспроможності. Визначено, що забезпечення конкурентоспроможності підприємств в умовах цифровізації є процесом постійного вдосконалення, заснованого на інноваціях, ефективному управлінні ресурсами та створенні цінності для клієнтів, а синергічна інтеграція цих елементів дозволить підприємствам забезпечити стійкий розвиток, зберегти конкурентні позиції на ринку та адаптуватися до умов динамічного економічного середовища.
Завантаження
Посилання
Boyarinova, K. O., Knyzhnyk, K. I., & Zaharchuk, A. P. (2023). Genesis of competitive development of industrial enterprises. Electronic Scientific and Practical Publication in Economic Sciences, 18, 39-46. doi: https://doi.org/10.46783/smart-scm/2023-18-4
Bochko, O. Yu., & Kozhushko, P. I. (2024). Theoretical approaches to defining «enterprise competitiveness». Economy and Society, 61. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-82 (in Ukrainian)
Sapotnitska, N.Ia., & Kozak, V.Ie. (2023). Strategies for increasing the competitiveness of the enterprise and their synergy in the conditions of war. Transformation Economy, 2(02), 40-52. doi: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-2-9 (in Ukrainian)
Kovalchuk, A.M., & Safonik, N.P. (2024). Strategic determinants of ensuring enterprise competitiveness in the context of activating project activities. Scientific innovations and advanced technologies, 11(39), 921-931. doi: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39)-921-931 (in Ukrainian)
Arefieva, О., Miahkykh, I., Kovalenko, N., Zham, О., & Popova, G. (2021). The process management of ensuring the enterprise competitiveness in the conditions of economic processes informatization. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 1(36), 302-310. doi: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i36.227907
Vasyltsiv, T.H., Zaichenko, V.V., & Lupak, L.R. (2023). Strategic and tactical principles of planning for strengthening the competitiveness of hostel and restaurant enterprises. Development service industry management, 1, 13-19. doi: https://doi.org/10.31891/dsim-2023-1(2) (in Ukrainian)
Arefieva, O. V., & Hodun, V. I. (2023). Strategy of increasing the competitiveness of the enterprise in the market of transportation services. Economy and Society, 55. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-113 (in Ukrainian)
Pushkar, T. A., Sobolieva, H. H., & Slavuta, O. I. (2023). Digitalization as a factor of ensuring the competitiveness of the enterprise. Sustainable Development of Economy, 2 (47), 165-170. doi: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2023-47-24 (in Ukrainian)
Siruk, O. M. (2024). Digitalization of business and its impact on the competitiveness of business entities in the field of trade. Economy and Society, 66. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-85 (in Ukrainian)
Biswas, A. (2023). Construing drivers of firm competitiveness: coalescing pursuit of excellence with entrepreneurial competencies. International Journal of Productivity and Performance Management, 72(7), 2069-2092. doi: https://doi.org/10.1108/IJPPM-08-2021-0447
Lewandowska, A., Berniak-Woźny, J., & Ahmad, N. (2023). Competitiveness and innovation of small and medium enterprises under Industry 4.0 and 5.0 challenges: A comprehensive bibliometric analysis. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 18(4), 1045-1074. doi: https://doi.org/10.24136/eq.2023.033
Fan, M., Liu, J., Tajeddini, K., & Khaskheli, M. B. (2023). Digital technology application and enterprise competitiveness: The mediating role of ESG performance and green technology innovation. Environment, Development and Sustainability, 1-31. doi: https://doi.org/10.1007/s10668-023-03979-3
Arefieva, O.V., Piletska, S.T., Miahkykh, I.M., & Arefiev, S.O. (2020). Development Of The Innovation Activity Of Enterprises In The Digital Economy. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(8s, 2304-2311. Retrieved from http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/14703/7492
Tchuente, D. & El Haddadi, A. (2023). One decade of big data for firms' competitiveness: insights and a conceptual model from bibliometrics. Journal of Enterprise Information Management, 36(6),1421-1453. doi: https://doi.org/10.1108/JEIM-03-2022-0074
Shaulska, L., Kovalenko, S., Allayarov, S., Sydorenko, O., & Sukhanova, A. (2021). Strategic enterprise competitiveness management under global challenges. Academy of Strategic Management Journal, 20(4), 1-7. Retrieved from https://www.abacademies.org/articles/strategic-enterprise-competitiveness-management-under-global-challenges-10917.html
Kot, O. V., Chatchenko, O.Ie., & Streliaieva, O.R. (2023). Methods for assessing the international competitiveness of IT companies. Economics. Management. Business, 4(43), 63-68. doi: https://doi.org/10.31673/2415-8089.2023.040707 (in Ukrainian)
Yurchyshyn, Ya.V., Parasii-Verhunenko, I.M., & Nazarova, K.O. (2023). Methods of choosing strategic alternatives for the development of a commercial enterprise. Black sea economic studies, 79, 212-216. doi: https://doi.org/10.32782/bses.79-32 (in Ukrainian)
Intertop Ukraine Official Site. Retrieved from https://intertop.ua/uk-ua/ (in Ukrainian)
Hurdawaty, R., & Tukiran, M. (2024). Strategies to Increase the Competitiveness of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs): A Narrative Literature Review. South Asian Journal of Social Studies and Economics, 21(1), 1. doi: https://doi.org/10.9734/SAJSSE/2024/v21i1768
Farida, I., & Setiawan, D. (2022). Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8, 163. doi: https://doi.org/10.3390/joitmc8030163
Huu, A. (2023). Improving the dynamic competitiveness of enterprises: research in the field of tourism. The EUrASEANs: Journal on Global Socio-Economic Dynamics, 1(38), 90-103. doi: https://doi.org/10.35678/2539-5645.1(38).2023.90-103
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.