Система горизонтального фіскального вирівнювання в контексті забезпечення реалізації принципів єдності та справедливості бюджетної системи України

  • Н.Б. Ярошевич Національний університет «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-3836-067X
  • І.Ю. Кондрат Національний університет «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0001-7401-3128
Ключові слова: горизонтальне вирівнювання фіскальних дисбалансів, індекс податкоспроможності місцевого бюджету, реверсна дотація, базова дотація, податок на доходи фізичних осіб

Анотація

Стаття присвячена визначенню особливостей системи горизонтального фіскального вирівнювання та обґрунтуванню пропозиції щодо її вдосконалення в частині забезпечення реалізації принципів рівності та справедливості бюджетної системи України. Проведено розрахунок індексу податкоспроможності та реверсної і базової дотації для 1439 територіальних громад України на 2022 рік з врахуванням можливого включення бюджету м. Київ у систему горизонтального фіскального вирівнювання та на 2023 рік на основі даних про населення у територіальних громад станом на початок 2022. Встановлено, що вилучення з системи вирівнювання громади з найбільшим податковим потенціалом штучно підвищує податкоспроможність всіх інших громад, чим занижує обсяги базової дотації для «реципієнтів» дотації, і знижує можливості виконання ними делегованих їм повноважень без залучення боргового фінансування та посилює і так значну нерівномірність розвитку між столицею та регіонами. Залучення бюджету м. Києва у система вирівнювання горизонтальних фіскальних дисбалансів відповідатиме критеріям справедливості і повноти, відповідно до принципів побудови бюджетної системи України, істотно знизить навантаження на «донорів» реверсної дотації і при цьому створить мінімальне (3% від загальної потреби у базових дотаціях) додаткове навантаження на державний бюджет. Співставлення планових на 2023 рік та розрахункових даних показало, що обсяг розрахункової реверсної дотації є істотно вищим від запланованого обсягу дотації по окремих громадах, зокрема по Харківській МТГ (в 2,1 рази) та Запорізькій МТГ (в 2,5 рази), що робить можливим припущення про недотримання Міністерством фінансів затвердженої методики розрахунку при планування міжбюджетних трансфертів на 2023. Додаткового дослідження потребують причини істотних відмінностей у річних темпах зростання надходження ПДФО (від 14,8% до 45%) у бюджети різних територіальних громад, що робить неспівмірним податковий потенціал громади з її дотаційною потребою чи дотаційним потенціалом.Вдосконалення системи горизонтального вирівнювання фіскальних дисбалансів в Україні запропоновано шляхом імплементації в законодавство України правових норм ЄС, в результаті чого зарахування ПДФО до місцевого бюджету має здійснюватися за місцем проживання громадянина - платника податку, а не податкового агента.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Н.Б. Ярошевич, Національний університет «Львівська політехніка»

кандидат економічних наук, доцент,

доцент кафедри фінансів

І.Ю. Кондрат, Національний університет «Львівська політехніка»

кандидат економічних наук, доцент,

доцент кафедри фінансів

Посилання

Buchanan, J. (1950). Federalism and Fiscal Equity. American Economic Review, 40, 583-599.

Musgrave, R.A. (1961). Approaches to a Fiscal Theory of Political Federalism. New York: National Bureau of Economic Research.

Boadway, R., Frank, F. (1982). Equalization in a Federal State: an Economic Analysis. Economic Council of Canada : Ottawa.

Oates, W.E. (1988). On the measurement of congestion in the provision of local public goods. Journal of Urban Economics, 24, 85-94. doi: https://doi.org/10.1016/0094-1190(88)90048-4

Blouri, Y.M., Ehrlich, M. (2020). On the optimal design of place-based policies: A structural evaluation of EU regional transfers. Journal of International Economics, 125, 103319. doi: https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2020.103319

Kulchytskyi, M.I., Zabrotska, O.V. (2015). Financial territorial equalization in the system of interbudgetary relations: Monograph. Lviv: Lviv: Ivan Franko Lviv National University. (in Ukrainian)

Henkel, M., Seidel, T., & Suedekum, J. (2018). Fiscal transfers in the spatial economy. Discussion Paper №322. Edited by Normann, H.‐T. Düsseldorf: Düsseldorf Institute for Competition Economics. Retrieved from https://d-nb.info/1204591490/34

Albouy, D. (2012). Evaluating the efficiency and equity of federal fiscal equalization. Journal of Public Economics, 96, 824-839. doi: https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2012.05.015

Kline, P., & Moretti, E. (2014). Local economic development, agglomeration economies and the big push: 100 years of evidence from the Tennessee Valley Authority. Quarterly Journal of Economics, 129, 275-331. doi: https://doi.org/10.1093/qje/qjt034

McMillan, M., Shah, A., & Gillen, D. (1980). The Impact of Provincial-Municipal Transportation Subsidies. A Report prepared for the Alberta Transportation Minister. Edmonton: Alberta Transportation.

Werner, J. (2008). Fiscal Equalisation among the states in Germany. Working Papers 02-2008. Langen: Institute of Local Public Finance. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/5164384

Boryslavska, O., Zaverukha, I., Zakharchenko, E., Kurinnyi, O., Shkolyk, A., & Toppervin, N. (2012). Decentralization of public power: experience of European countries and prospects of Ukraine Kyiv: LLC «Sofia». (in Ukrainian)

Pyontko, N. B. (2015). Foreign models of financial equalization and prospects for their implementation in Ukraine. Business Inform, 9, 43-54. (in Ukrainian)

Pysmennyi, V.V., Palats, Kh.P. (2014). Modern challenges of the system of financial equalization of territories: the experience of Ukraine and Scandinavian countries. Bulletin of Zaporizhzhya National University. Series «Economic Sciences», 3, 112-122. (in Ukrainian)

Tkachyk, F.P. (2022). Fiscal Dominants of Financial Equalization of Territorial Development in Martial Law. Black Sea Economic Studies, 74, 203-209. doi: https://doi.org/10.32843/bses.74-30 (in Ukrainian)

Benovska, L.Ya. (2019). Financial equalization in the context of decentralization reform: challenges and prospects. The world of finance, 2(59), 85-97. (in Ukrainian)

Kravtsiv, V.S., Storonyanska, I.Z. (Eds.). (2020). Territorial communities in conditions of decentralization: risks and mechanisms of development: monograph. Lviv: Derzhavna ustanova «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M.I. Dolishnoho NAN Ukrainy. (in Ukrainian)

Vlasyuk, O.S. (2015). Through decentralization: challenges, risks and priorities of reforming regional development in Ukraine. Regional economy, 1, 5-18. (in Ukrainian)

Pismennyi, V.V. (2018). Theoretical and methodological aspects of the formation of local budgets: Monograph. Ternopil: Ternopil National University of Economics. (in Ukrainian)

Yaroshevych, N.B., Yakymiv, A.I. (2023). Equalization of vertical fiscal imbalances in Ukraine. Market infrastructure, 75, 188-194. doi: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-34 (in Ukrainian)

Openbudget Local budgets. (2022). State budget web portal of the Ministry of Finance of Ukraine for citizens. Retrieved from https://openbudget.gov.ua/local-budget?id=26000000000 (in Ukrainian)

Population by cities of Ukraine as of January 1, 2022. (2022). Ministry of Finance of Ukraine. Retrieved from https://index.minfin.com.ua/ua/reference/people/town/ (in Ukrainian)

Draft State Budget of Ukraine for 2023. (2022). Preliminary analysis from the All-Ukrainian Association of United Territorial Communities, proposals taken into account. All-Ukrainian Association of United Territorial Communities. Retrieved from https://hromady.org/proekt-derzhavnogo-byudzhetu-ukra%D1%97ni-na-2023-rik-poperednij-analiz-vid-vseukra%D1%97nsko%D1%97-asociaci%D1%97-otg-vraxovani-propozici%D1%97/ (in Ukrainian)

The number of Ukrainians and their migration abroad due to the war — research by the Public Network OPORA. (2023). Public organization OPORA. Retrieved from https://www.oporaua.org/viyna/kilkist-ukrayintsiv-ta-yikh-migratsiia-za-kordon-cherez-viinu-doslidzhennia-gromadianskoyi-merezhi-opora-24791 (in Ukrainian)

Budget Code of Ukraine. (2010). Resolution of the Suprime Consul of Ukraine from July 8 2010, №2456-VI. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (in Ukrainian)

Information reference of Vyzyr village council. (2023). Vyzyr community. Retrieved from https://vyzyrska-gromada.gov.ua/istorichna-dovidka-09-58-07-27-11-2019/ (in Ukrainian)

Analysis of the equalization of the income capacity of local budgets in the conditions of martial law: the current state and evaluation

Опубліковано
2024-06-30
Як цитувати
Ярошевич, Н., & Кондрат, І. (2024). Система горизонтального фіскального вирівнювання в контексті забезпечення реалізації принципів єдності та справедливості бюджетної системи України. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Економічна», (106), 131-142. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2024-106-13