Фіскальні правила: уроки для України

  • Т.В. Стеценко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3836-4785
  • О.В. Глущенко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-5856-3373
  • А.В. Хмельков Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-5470-604X
Ключові слова: фіскальне правило, фіскальна політика, доходи, видатки, борг, дефіцит

Анотація

Метою написання даної статті є оцінка системності запровадження фіскальних правил в Україні та надання рекомендацій щодо їх коригування. Доведено, що запровадження фіскальних правил повинно відбуватися комплексно: правове регламентування повинні отримати як кількісні обмеження, так і забезпечувальні заходи індивідуального та загального характеру. В Україні на законодавчому рівні запроваджені два фіскальних правила – боргове та балансування бюджету – та формально прописані всі рекомендовані міжнародним досвідом забезпечувальні умови. Особливостями застосування фіскальних правил в Україні є: нечіткість та недостатня деталізації забезпечуючих умов в бюджетному законодавстві; відсутність регламентації діяльності незалежного органу, відповідального за моніторинг стану додержання фіскальних правил (фіскальної ради); в Україні інформація, пов’язана із фіскальними правилами, висвітлюється на недостатньому рівні та не має системного характеру оприлюднення. Серед рекомендацій щодо удосконалення фіскальних правил в Україні можна вказати наступні: деталізувати опис механізму корекції при перевищенні бюджетними показниками встановлених обмежень; конкретизувати вимоги до активації процедури відступу від кількісних обмежень для попередження можливих зловживань; підвищити рівень прозорості інформації щодо застосування фіскальних правил. Щодо вимоги існування фіскальної ради: для України можливі два шляхи реалізації даної рекомендації: перша – закріпити функції з моніторингу виконання всіх фіскальних правил за Рахунковою палатою України, яка характеризується необхідним рівнем самостійності та частково виконує дану функцію; друга – враховуючи різницю у ролі державного аудитора та фіскальної ради, яка в першу чергу повинна сприяти формуванню фіскальної політики, іншим варіантом є запровадження або нового органу влади, або окремої установи із гарантіями операційної незалежності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Т.В. Стеценко, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

кандидат економічних наук, доцент,

доцент закладу вищої освіти кафедри фінансів, банківської справи та страхування

О.В. Глущенко, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

доктор економічних наук, доцент,

професор закладу вищої освіти кафедри фінансів, банківської справи та страхування

А.В. Хмельков, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

кандидат наук з державного управління, доцент,

доцент закладу вищої освіти кафедри фінансів, банківської справи та страхування

Посилання

Kotlikoff, L.J. (1993). From deficit delusion to the Fiscal Balance Rule: Looking for an economically meaningful way to assess fiscal policy. J Econ, 58 (Suppl 1), 17-41. doi: https://doi.org/10.1007/BF03052289

Warin, T. (2005). The Hidden Structural Features of the Fiscal Rule: A European Saga. Int Adv Econ Res, 11, 29-38. doi: https://doi.org/10.1007/s11294-004-7172-y

Constâncio, V. (2020). The Return of Fiscal Policy and the Euro Area Fiscal Rule. Comp Econ Stud, 62, 358-372. doi: https://doi.org/10.1057/s41294-020-00122-3

Misra, S., & Ranjan, R. (2018). Fiscal rules and procyclicality: an empirical analysis. Ind. Econ. Rev., 53, 207-228. doi: https://doi.org/10.1007/s41775-018-0033-z

Reuter, W.H., Tkačevs, O., & Vilerts, K. (2022). Fiscal rules and volatility: the role of stabilising properties and compliance. Empirica, 49, 21-52. doi: https://doi.org/10.1007/s10663-021-09522-9

Luechinger, S., & Schaltegger, C. A. (2013). Fiscal rules, budget deficits and budget projections. Int Tax Public Finance, 20, 785-807. doi: https://doi.org/10.1007/s10797-012-9245-9

Tóth, C. G. (2019). Valuable legacy? The effect of inherited fiscal rules. Public Choice, 178, 3-30. doi: https://doi.org/10.1007/s11127-018-0605-6

Gootjes, B., de Haan, J., & Jong-A-Pin, R. (2021). Do fiscal rules constrain political budget cycles? Public Choice, 188, 1-30. doi: https://doi.org/10.1007/s11127-020-00797-3

Burret, H. T., & Feld, L. P. (2018). Vertical effects of fiscal rules: the Swiss experience. Int Tax Public Finance, 25, 673-721. doi: https://doi.org/10.1007/s10797-017-9467-y

Buda, K. (2023). Can fiscal rules decrease the probability of a sudden stop crisis? Rev World Econ. doi: https://doi.org/10.1007/s10290-023-00496-3

Strong, C. O. (2023). The impact of fiscal rules on government debt: evidence from the CFA zone. Empir Econ, 65, 2357-2391. doi: https://doi.org/10.1007/s00181-023-02430-w

Claeys, P. (2006). Policy mix and debt sustainability: evidence from fiscal policy rules. Empirica, 33, 89-112. doi: https://doi.org/10.1007/s10663-006-9009-9

Geier, A. (2012). Application of the Swiss fiscal rule to artificial data a Monte Carlo simulation. Swiss J Economics Statistics, 148, 37-55. doi: https://doi.org/10.1007/BF03399359

Osetska, D. V. (2015). Fiscal rules in the mechanism of macroeconomic policy: international experience. Herald of the Academy of Customs Service of Ukraine. Series: Economics, 1, 88-94. (in Ukrainian)

Koliada, T. A., Bench, L. Ya., & Pozhytkova, P. A. (2023). Fiscal Rules in Ensuring the Debt Security of Ukraine. Business Inform, 8, 241-247. doi: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2023-8-241-247 (in Ukrainian)

Gasanov, S., Kudrjashov, V., & Balakin, R. (2019). Supranational fiscal rules and coordination of budgetary policy in the European Union. Finance of Ukraine, 3, 37-55. doi: https://doi.org/10.33763/finukr2019.03.037 (in Ukrainian)

Konovalenko, D. (2019). Fiscal rules and general government deficit management. RFI Scientific Papers, 1, 18-31. doi: https://doi.org/10.33763/npndfi2019.01.018 (in Ukrainian)

Bohdan, I. (2019). Fiscal rules: problems of implementation in national practice. Finance of Ukraine, 10, 38-57. doi: https://doi.org/10.33763/finukr2019.10.038 (in Ukrainian)

Kudrjashov, V. (2018). Fiscal rules and adjustment of fiscal policy. Economy of Ukraine, 11-12, 47-59. doi: https://doi.org/10.15407/economyukr.2018.11.047 (in Ukrainian)

Gladchenko, L. P. (2012). A critical look at the fiscal rules of government activity in the Ukrainian budget legislation. Finance, accounting and audit, 19, 39-46. (in Ukrainian)

Davoodi, H. R., Elger, P., Fotiou, A., Garcia-Macia, D., Han, X., Lagerborg, A., Lam, W.R., & Medas, P. (2022). Fiscal Rules and Fiscal Councils: Recent Trends and Performance during the Pandemic. IMF Working Paper, 22/11, International Monteary Fund, Washington, D.C. Retrieved from https://www.imf.org/-/media/Files/Publications/WP/2022/English/wpiea2022011-print-pdf.ashx

Verkhovna Rada of Ukraine. (2010). Budget Code of Ukraine: Law of Ukraine of 08.07.2010 No. 2456-VI as amended. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 (in Ukrainian)

International Monetary Fund. (2023). Fiscal Rule Indicator. Retrieved from https://www.imf.org/external/datamapper/FR_ind@FR_FC/FR_FC_ADV/FR_FC_EME/FR_FCWORLD?year=2021

International Monetary Fund. (2023). Fiscal Council Indicator. Retrieved from https://www.imf.org/external/datamapper/FC_dummy@FR_FC/FR_FC_ADV/FR_FC_EME/FR_FCWORLD?year=2021

Опубліковано
2023-12-28
Як цитувати
Стеценко, Т., Глущенко, О., & Хмельков, А. (2023). Фіскальні правила: уроки для України. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Економічна», (105), 13-21. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2023-105-02