ІМІТАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МОДЕЛЮВАННІ ПОВЕДІНКИ КОРИСТУВАЧІВ НА РИНКУ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ

  • З. М. Соколовська Одеський національний політехнічний університет https://orcid.org/0000-0001-5595-7692
  • І. В. Капустян Одеський національний політехнічний університет https://orcid.org/0000-0002-4915-7864
Ключові слова: поведінкова економіка, фармацевтичний ринок, фармацевтичне підприємство, імітаційна модель, імітаційний експеримент

Анотація

Створення нової області економіки – поведінкової економіки, що займається вивченням особливостей прийняття рішень, призвело до зміни ряду фундаментальних представлень. Сучасний погляд на економіку, як на складну адаптивну систему, висуває необхідність використання нових методологій моделювання динамічних процесів, явищ, що виникають з часом, відтворюються й трансформуються. Цим вимогам відповідає апарат імітаційного моделювання, що базується на трьох основних парадигмах – агентній, системно-динамічній, дискретно-подієвій – та їх комбінаціях. З появою поведінкової економіки та імітаційних технологій стало можливим моделювання «виникаючої» поведінки економічних агентів та розробка прогностичних моделей товарних ринків.

Вітчизняний фармацевтичний ринок є одним з найбільш динамічних, гнучких та висококонкурентних, а фармацевтична галузь – однією з діючих та поступово зростаючих галузей економіки України. Необхідність врахування приналежності до сфери охорони здоров’я (зі значним колом специфічних агентів), активного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій, появи користувачів нового типу з ускладненою поведінкою й динамічною зміною переваг обумовлює актуальність проведення спеціальних досліджень ринку фармацевтичної продукції. При цьому важливого значення набуває залучення таких гнучких інструментальних засобів, як імітаційні технології.

Мета статті – розкриття можливостей застосування імітаційних технологій в моделюванні поведінки користувачів ринку фармацевтичної продукції.

У статті представлені результати експериментів, проведених на розроблених імітаційних моделях поведінки споживачів оригінальних та генеричних препаратів в межах формування рекламної стратегії їх продажу. Моделі розроблені з використанням багатопідходної парадигми імітації (комбінація агентного та системино-динамічного підходів) на платформі системи AnyLogic. В ході проведення експериментів використовувалися матеріали провідних фармацевтичних підприємств України. Експерименти довели можливості відтворення поведінки споживачів в динаміці з врахуванням впливу багатьох стохастичних факторів ринкового оточення. Моделі пропонуються для використання в процесі прийняття управлінських рішень щодо виробництва та реалізації продукції фармацевтичними корпораціями. Моделі можуть бути налаштовані на специфіку конкретних підприємств галузі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Zerbini, C., Luceri, B. & Vergura, D. (2017). Leveraging consumer's behaviour to promote generic drugs in Italy. Health Policy, 121 (4), 397-406.

Ahmed, R.R., Vveinhardt, J., Streimikiene, D. & Awais, M. (2016). Mediating and marketing factors influence the prescription behavior of physicians: An empirical investigation. Amfiteatru Economic, 18 (41), 153-167.

Biswas, K. & Ferdousy, U.K. (2016). Influence of Pharmaceutical Marketing on Prescription Behavior of Physicians: A Cross-sectional Study in Bangladesh. Journal of Accounting & Marketing, 5 (2), 1-4.

Costea, D., Carter, F., Chou, S.-Y. & King, A. (2012). Is Advertising Effective or Not? Evidence from the Pharmaceutical Market. NMIMS Management Review, 12, 928.

Pujari, N.M., Sachan, A.K., Kumari, P. & Dubey, P. (2016). Study of Consumer’s Pharmaceutical Buying Behavior Towards Prescription and Non-Prescription Drugs. Journal of Medical and Health Research, (01):03, 10-18.

Kalotra, A. (2014). Marketing strategies of different pharmaceutical companies. Journal of Drug Delivery & Therapeutics, 4(2), 64-71.

Bass Product Distribution Model. Retrieved from https://help.anylogic.ru/nav/1_2. (in Russian)

Katalevskii, D.I., Solodov, V.V. & Kravchenko, K.K. (2012). Consumer behavior modeling. The quarterly online magazine Artificial Societies, №1-4, Vol. 7, pp. 34-60. (in Russian)

Meghendra, S., Mayuri, D., Harshal, H., Sachin, P. & Vivek, B. (2016). Towards fine grained human behavior simulation models. Proceedings of the 2016 Winter Simulation Conference. Retrieved from https://www.informs-sim.org/wsc16papers/305.pdf.

Mayuri, D., Mukul, M., Suman, K. & Harshal, G. (2017). Evolving a grounded approach to behavioral composition. Proceedings of the 2017 Winter Simulation Conference. Retrieved from https://www.informs-sim.org/wsc17papers/includes/files/369.pdf.

Bayser Consulting. Simulation of product promotion in the pharmaceutical market. Retrieved from https://www.anylogic.ru/case-studies/modeling-of-a-pharmaceutical-product-launch. (in Russian)

Sterling Simulation. Pharmaceutical company selects marketing strategy using Agent-Based modeling. Retrieved from https://www.anylogic.ru/a-pharmaceutical-company-used-agent-based-modeling-to-decide-on-a-marketing-strategy/. (in Russian)

Levytska, O. (2016). Medicinal products as objects of the pharmaceutical market (part 2). Pharmacist Practitioner, 2016, 2. Retrieved from http://fp.com.ua/articles/likarski-zasobi-yak-ob-yekti-farmatsevtichnogo-rinku-chastina-2/. (in Ukrainian)

Опубліковано
2019-06-06
Як цитувати
Соколовська, З. М., & Капустян, І. В. (2019). ІМІТАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МОДЕЛЮВАННІ ПОВЕДІНКИ КОРИСТУВАЧІВ НА РИНКУ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Економічна», (96), 24-35. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2019-96-03
Розділ
Моделювання, імітація та інформаційні технології в економіці й управлінні