СИСТЕМНА ПЕРСПЕКТИВА ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
Анотація
Керування соціальними процесами стає все більш проблематичним, що передбачає необхідність шукати нові, більш складні методи державної політики та форми соціальної координації. Умовою їх розвитку, а потім і їх ефективної реалізації є вивчення природи і логіки дії складних соціальних систем, ефективним інструментом чого є системний підхід. Він може бути успішно застосований як концептуальна основа для інтерактивного державного управління, що охоплює соціальну реальність у категоріях зацікавлених осіб, які створюють мережі горизонтальної співпраці.
У статті розглядаються переваги мислення в системних категоріях в ході концептуалізації і планування дій в публічній сфері. Відправною точкою є міркування про феномен соціальної складності і вирішальні фактори, пов'язані із застосуванням системного підходу як методу зниження динамічної складності і засобу «схоплювання» логіки соціальних систем. Багато уваги присвячено аналізу феномена самоорганізації з використанням понять та результатів досліджень кібернетики і макросоціології. Зроблено висновок, що в умовах складності і високої динаміки соціальних процесів ефективність державного управління залежить від уміння використовувати ендогенний потенціал соціальних систем.
Перевизначення ролі уряду в сфері державної влади має бути спрямовано на відмову від низхідних і вузько визначених утручань при здійсненні загального нагляду та активного керівництва. Таким чином, слід вибирати м'які форми координації, такі як гнучке право, з можливістю expost уточнення цілей державної політики, що конструюються за стандартами договірних відносин. Публічні дії повинні носити інклюзивний характер, а поставлені цілі повинні бути результатом громадських обговорень.
Завантаження
Посилання
Ashby, W. R. (2004). Principles of the self-organizing system. Classical Papers - Principles of the self-organizing system, Vol. 6, No. 1-2, pp. 102-126.
Batten, D. (2000). Discovering Artificial Economics. How Agents Learn and Economics Evolve. Oxford: Westviev Press.
Bertalanffy, L. (1969). General System Theory: Foundations, Development, Applications. New York: George Braziller Inc.
Chapman, J. (2002). System Failure. Why governments must learn to think differently. London: DEMOS.
Checkland, P. (2000). Soft Systems Methodology: A Thirty Year Retrospective. Systems Research and Behavioral Science, Vol. 17, p.11-58.
Esmark, A. (2011). Systems Theory, in: Brevir M. The SAGE Handbook of Governance. London: SAGE Publications Ltd.
Hausner, J. (2012). The development and types of social knowledge, Public Governance (Zarzadzanie Publiczne), nr 1 (19).
Jessop, B. (2011). Metagovernance, in: Brevir M. The SAGE Handbook of Governance. London: SAGE Publications Ltd.
Kickert, J.M., Erik-Hans, Klijn & Joop, F.M. Koppenjan (1997). Managing Complex Networks: Strategies for the Public Sector, London: SAGE Publications.
Kauffman, S. A. (2008). Reinventing the Sacred. A New View of Science, Reason, and Religion. New York: Basic Books.
Klijn, E. H. (2008). Complexity Theory and Public Administration: what’s new?, Public Management Review, Vol. 10, No 3, pp. 299-317.
Kooiman, J. (2003). Governing as Governance, SAGE, London.
Kooiman, J. (2008). Interactive Governance and Governability: An Introduction, The Journal of Transdisciplinary Studies, Vol. 7, No. 1, pp. 1-11.
Luhmann, N. (1996). Social Systems. Stanford: Stanford University Press.
Sabatier, P. A. (2007). Theories of the Policy Process. Boulder, Colorado: Westview Press.