MARKETING INNOVATIONS AS A MEANS OF IMPROVING BANKING SERVICES IN UKRAINE

  • М. С. Рахман V.N. Karazin Kharkov National University, Svobody Square, 4, Kharkiv, Kharkivs'ka oblast, 61000, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7408-4049
  • Д. В. Мангушев V.N. Karazin Kharkov National University, Svobody Square, 4, Kharkiv, Kharkivs'ka oblast, 61000, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8795-164X
Keywords: marketing, banking product, reputational capital, rating, innovations, forecast

Abstract

Highly politicized economy of Ukraine has aggravated the problems in the banking sector which is currently not operating as a lending agent. In order to provide effective operation of the banking system in terms of increasing competition and commercialization of banking activities, its management presupposes the following: objective determination of the current and desired state, coordinated management of financial resources, development of flexible strategies, selection of innovative management solutions, development of new segments, banking services and service methods.

The purpose of the article is to study the impact of marketing innovations on the stabilization and development of the Ukrainian banking system in terms of political, economic and social crisis.

The article considers peculiarities of banking services in terms of marketing, the process of creating a banking product and the factors influencing it. A current state, the structure and dynamics of the main indicators of the development of the banking system of Ukraine have been studied. Its causes and problems have been determined.  On the basis of the examined business reputation model, elements of reputational capital and the process of formation “synthetic approach” to customer were proposed as well as the ways to improve the banking system of Ukraine.

The elements of bank marketing have been examined: the level of interest rates, the effect of various ratings and the dynamics of the competitive position of “Accent-Bank” JSC.  By using the method of multichannel autoregression there have been developed forecast models of its particular financial indicators.

Conclusions. The following can be suggested to improve bank marketing: maintaining an efficient communications system and innovative activities for attracting customers, developing real incentives for the growth of national savings and investment in the economy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Фінансова звітність банків України. Національний банк України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bank.gov.ua/control/uk/publish/category?cat_id=359492

2. Лютий І. О. Банківський маркетинг : підручник / І. О. Лютий, О. О. Солодка. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 776 с.

3. Кириченко О. А. Банківський менеджмент : навчальний посібник / О. А. Кириченко, І. В. Гіленко, С. Роголь, С. В. Сиротян, О. Нємой. – К. : Знання-Прес, 2002– 438 c.

4. Маркетингові дослідження : навчальний посібник / В. А. Полторак. – К. : Центр учбової літератури, 2003. – 387 с.

5. Нікітін А. В. Маркетинг у банку / А. В. Нікітін. – К. : КНЕУ, 2001. – 170 с.

6. Романенко Л. Ф. Банківський маркетинг : курс лекцій / Л. Ф. Романенко, А. В. Коротєєва Відкритий міжнародний ун-т розвитку людини «Україна». – К. : Університет «Україна», 2007. – 170 c.

7. Рахман М. С., Маркетингове дослідження кон’юнктури ринку банківських послуг України / М. С. Рахман, Д. О. Поцелуєва. // М. І. Туган-Барановський: творча спадщина та сучасна економічна наука: матеріали міжнародної науково-практичної конференції до 150-річчя з дня народження М. І. Туган-Барановського (15–16 жовтня 2015 року) відп. ред. О. І. Давидов  Х. : Видавництво ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2015. – 523 с. – С. 234–241.

8. Ткачук В. О. Маркетинг у банку : навчальний посібник / В.О. Ткачук. – Тернопіль: Синтез-Поліграф, 2006. – 225 с.

9. Завадська Д. В. Маркетинг у банку : теорія та методологія / Д. В. Завадська, Л. В. Жердецька, Л. В. Кузнєцова. – Одеса: Атлант, 2010. – 717 с.

10. Дмитришин Л. І. Розробка механізму формування стратегій управління банківською системою України / Л. І. Дмитришин, І. І. Благун // БІЗНЕСІНФОРМ – № 11. –2014. – С. 238–243.

11. Денисова Д. Очень высокое чувство такта. Интервью с Самвелом Аветисяном / Д. Денисова // Эксперт. – М. – 2005. – № 42. – 7–13 ноября. – С. 48.

12. Семів Л. К. Формування стратегії управління репутаційним капіталом банківських установ / Л. К. Семів, К. В. Куценко // БІЗНЕСІНФОРМ. – 2014. – № 8. – С. 253–257.

13. Дзямулич О. С. Репутаційний капітал як основа репутаційної системи суб’єктів підприємництва / О. С. Дзямулич – Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. – 2014. – Вип. 9–1. – Ч. 4. – С. 52–55.

14. The RepTrak™ System Electronic resourse // Reputation Institute. – Режим доступу : http://www.reputationinstitute .com/thought-leadership/the-reptrak-system

15. Куценко К. В. Вплив рівня репутаційного капіталу на конкурентоспроможність банків / К. В. Куценко // Інвестиції: практика та досвід. – 2014. – № 17. – С. 69–71.

16. Карчева І. Я. Теоретичні та практичні аспекти забезпечення ефективності інноваційної діяльності банків / І. Я. Карчева // БІЗНЕСІНФОРМ – № 6. – 2014. – С. 343–347.

17. Bankografo.com [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.plus.bankografo.com/reports/depozyty-2015-december-analitychnyj-ogliad-bankiv.html

18. Асоціація українських банків [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.aub.com.ua.

19. Міністерство фінансів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.minfin.gov.ua.
Published
2016-09-08
How to Cite
Рахман, М. С., & Мангушев, Д. В. (2016). MARKETING INNOVATIONS AS A MEANS OF IMPROVING BANKING SERVICES IN UKRAINE. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, (90), 51-63. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/economy/article/view/6268
Section
Finance, Banking and Insurance