Забезпечення процесу управління державною власністю у системі майнових відносин.

  • Надія Дацій Поліський національний університет, Старий бульвар, 7, м. Житомир, 10002, Україна https://orcid.org/0000-0003-0640-6426
  • Ірина Драган Інститут демографії та проблем якості життя НАН України, бульвар Тараса Шевченка, 60, м. Київ, 01032, Україна https://orcid.org/0000-0002-6906-5000
Ключові слова: державний сектор, інституції, система майнових відносин, управління державною власністю

Анотація

Виявлено, що економічні реформи української економіки супроводжувалися низкою змін у структурі відносин державної власності, серед яких найбільш значущими є такі, як: значне зменшення частки державної власності у загальній її структурі; ряд змін у майновій політиці держави щодо об’єктів державної власності повністю (державні підприємства) або частково (господарські товариства з державною часткою у капіталі), що належать державі; територіальне варіювання розподілу власності; переважання різноманітних методів перетворення відносин власності.
Основну мету ефективного управління державною власністю слід сформулювати як створення умов дня стабілізації та подальшого інноваційного розвитку української економіки. На основі системного підходу та загальних принципів управління економічними системами як умови функціонування об’єктів державної власності сформульовано та розкрито такі блоки як: фінансово-кредитний, інформаційний, майновий, правовий, соціальний та організаційний. Їх трактування дозволило сформулювати як прийняті у певних межах управлінські рішення, так і можливості їх реалізації, і навіть зміст проектованого впливу функціонування об’єктів державної власності.

Оскільки власність та майно – суть різні економічні явища, які передбачають, що власність – це система відносин, а майно – це об’єкти даних відносин, управління державною власністю, здається, правильно здійснювати за двома напрямками. По-перше, управління об’єктами державної власності, представленим нерухомим майном, у зв’язку з чим необхідна організація лише на рівні органів структурі державної влади механізму управління, заснованого на ринкових принципах з урахуванням принципів інвестиційного планування.
По-друге, управління діяльністю суб’єктів господарювання за участю державної власності: управління пакетами акцій, що перебувають у власності держави, а також державними підприємствами.
Проблема управління державною власністю редукується до з’ясування економічних функцій держави. Наявна заміна поняття «державна власність» такими поняттями, як «державний сектор» та «громадський сектор». Спостерігається абсолютизація матеріальної форми багатства. Проблема інституційного розвитку відносин державної власності зводиться до питання її приватизації. Поступово за рамками теоретико-практичного дослідження залишається не лише проблема управління державною власністю, а й проблема соціально-економічного утримання власності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Надія Дацій, Поліський національний університет, Старий бульвар, 7, м. Житомир, 10002, Україна

доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри економічної теорії, інтелектуальної власності та публічного управління Поліського національного університету

Ірина Драган, Інститут демографії та проблем якості життя НАН України, бульвар Тараса Шевченка, 60, м. Київ, 01032, Україна

доктор наук з державного управління, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу методології сталого розвитку Інституту демографії та проблем якості життя НАН України

Посилання

Plakida, V.T. (2010). State Property Management: World Experience and Realities of Ukraine. RVPS Ukrainy NAN Ukrainy. Kyiv. [in Ukrainian].

Zhadan, I.O. (2008). Formuvannia ta realizatsiia derzhavnoi polityky v haluzi mis’koho transportu: administratyvno-pravovi zasady. Kyiv: Vydavnychyj dim «Korporatsiia». [in Ukrainian].

Fridman, R., Rapachynsky, A. (2004). Privatization in the period of transition to a market economy. Kyiv: Osnovy. [in Ukrainian].

Опубліковано
2025-01-12
Розділ
Регіональне та галузеве управління.