Особливості та тенденції розвитку системи неформальної освіти в Україні
Анотація
У статті розглянуті особливості діяльності системи неформальної освіти в Україні, та огляд тенденцій її розвитку через призму досвіду країн Європейського Союзу. Нами визначено, що неформальна освіта розвивається як інноваційна альтернатива. Вона часто додаткова, громадська ініціатива, яка є позаінституційною і децентралізованною, орієнтованою на потреби суб’єкта навчання, і такою, що характеризується індивідуалізованістю і самомотивованністю. Ми з’ясували, що неформальна освіта є пріоритетною складовою сучасних соціальних трансформацій завдяки своїй гнучкості до залучення у освітню діяльність різних соціальних та вікових груп (від молоді до осіб третього віку). Попри те, що є задекларованою, але ще не легалізованою в Україні, вона все ж послуговує платформою для взаємодії формальної освіти, громадських організацій і громадянського суспільства.
Завантаження
Посилання
Vasylenko, О.V. (2013). Neformalna osvita doroslykh: Nove sotsialne yavyshche [Nonformal education of adults: A new social phenomenon. Osvita Doroslykh: Teoria, Dosvid, Perspektyvy [Adult Education: Theory, Experience, Perspectives], іssue 7, 35–44 [in Ukrainian].
Pro osvitu: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine on Education] vid 05.09.2017 r. 2145-VIII, With amendments made by 19.01.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Каrаvаi, А., Diatel, О., Yeriomenko, Н. (2017). Insha Osvita [Different education]: Annual project report. URL: http://insha-osvita.org/wp-content/uploads/2018/02/Zvit-IO-2017_WEB.pdf [in Ukrainian].
Lukianova, L.B. (2011). Kontseptsia osvity doroslykh v Ukraini [Concept of adult education in Ukraine]. Nizhyn : PP Lysenko М.М. [in Ukrainian].
Lazorenko, О. О., Kolyshko, R. А. (2010). Analitychny zvit doslidzennia u sferi neformalnoi osvity doroslykh u pilotnykh oblastiakh v Ukraini: Poltavska ta Lvivska oblast [Analytical report on research in the field of non-formal adult education in pilot regions in Ukraine: Poltava and Lviv Oblast]. Кyiv [in Ukrainian].
Onlain platforma neformalnoi osvity v Ukraini: Ofitsiiny sait [Online platform for nonformal education in Ukraine: Official website]. URL: https://learnlifelong.net/news/857/osvitadoroslikh-odin-iz-prioritetiv-finansuvannya-ukrainskikh-proektiv-v-mezhakh-programi-erazmus-u-2019–2020-rr. [in Ukrainian].
Ofitsiiny sait Universytetu tretioho viky u Kyevi [Official website of the University of the Third Age in Kyiv]. URL: http://3vik.peredusim.kiev.ua/about-us/ [in Ukrainian].
Pavlyk, N. P. (2016). Zarubizhny dosvid orhanizatsii neformalnoi osvity [Foreign experience of organizing non-formal education]. Scientific bulletin of NDU named after M. Hogol: Psychological and pedagogical sciences, іssue 1, 264–273 [in Ukrainian].
Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy “Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy (shcho do vyznanniz noformalnoi osvity)” vid 12.02.2015. [Explanatory note to the draft Law of Ukraine “On amendments to some laws of Ukraine (regarding the recognition of non-formal education)” of 12.02.2015]. URL: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511.
Sorochan, Т.М. (2008). Profesiina dialnist andrahohiv: suchasnyi pohliad [Professional activity of andragogues: modern perspective]. Headmaster for school, lyceum, gymnasium, 4, 27–32. URL: https://scholar.google.ru/citations?user=KCqwx3AAAAAJ&hl=uk [in Ukrainian].
Sysoieva, S. О. (2006). Pedahohichni tekhnolohii: korotka kharakterystyka sutnisnykh oznak [Pedagogical technologies: a brief description of the essential features]. Pedagogical Process: Theory and Practice, іssue 2, 127–131 [in Ukrainian].