Вплив доктрини мережевого врядування на легітимізацію інституту саморегулівних організацій
Анотація
Стаття присвячена обґрунтуванню сучасних можливостей мережевого підходу у публічному врядуванні та визначення тих його стороні, які передбачають розширення саморегулюючих засад господарської діяльності для потреб України. У статті були досліджені чинники впливу мережевого підходу у врядуванні на інституціоналізацію саморегулівних організацій. Встановлено, що, кидаючи виклик традиційним ієрархічним моделям управління та підкреслюючи важливість спільних і децентралізованих структур, мережевий підхід суттєво вплинув на феномен саморегулівних організацій. Визначено, що саморегулівні організації є прикладом форми мережевого управління, де учасники певної галузі добровільно встановлюють для себе правила гри, що дозволяє створити більш гнучку та адаптивну нормативну базу. Саморегулівні організації також часто постають як платформи для обміну інформацією між учасниками галузі, що також передбачає мережевий підхід. Це допомагає створити колективне розуміння передового досвіду, стандартів і нових викликів, сприяючи координації та взаємному навчанню.
Завантаження
Посилання
Honcharenko, O. (2020). Theoretical and legal principles of self-regulation of economic activity: A monograph. Research Institute of Private Law and Entrepreneurship named after
F.G. Burchak of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Yehiozarian, A.H. (2015). Peculiarities of network governance in the field of public policy and administration. Efficiency of Public Administration, 44(1), 118–124 [in Ukrainian].
Yelnykova, Yu.V. (2012). Self-regulatory organizations: Concept, functions, and principles of activity. Problems and Prospects of Development of the Banking System of Ukraine, 36, 163–171 [in Ukrainian].
Ivanchenko, K.O. (2019). Political network as an organizational tool of public policy. Regional Studies, 17, 20–25 [in Ukrainian].
Kotukov, O. (2014). Political and administrative networks as a factor of modernization of public administration. Public Administration and Local Self-Government, 2, 119–128 [in Ukrainian].
Kochyn, V. (2015). Civil law relations of participation of business entities in self-regulatory organizations: A monograph. Research Institute of Private Law and Entrepreneurship named after F.G. Burchak of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Kuzmenko, I.M. (2020). Graph theory: A textbook. Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute [in Ukrainian].
Levchyshyna, O.L. (2018). The legal nature of self-regulatory professional organizations: Concept, features, and types. Scientific Notes of Taurida National V.I. Vernadsky University. Series: Juridical Sciences, 29(68), No. 2, 78–82 [in Ukrainian].
Medvedchuk, O.V. (2018). Regulatory aspects of self-regulation development in Ukraine. Investments: Practice and Experience, 13, 98–102 [in Ukrainian].
Molodtsov, O. (2010). Network paradigm of territorial development: Essence, logic of implementation [Doctoral dissertation, National Academy of Public Administration under the President of Ukraine] [in Ukrainian].
Law of Ukraine No. 3585-IX of February 22, 2024, on Amendments to the Law of Ukraine “On State Regulation of Capital Markets and Organized Commodity Markets” and some other legislative acts of Ukraine on improving state regulation and supervision of capital markets and organized commodity markets [in Ukrainian].
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 692 of July 7, 2023, on Approval of the Procedure for Acquiring the Status of a Self-Regulatory Organization in the Field of Energy Efficiency of Buildings and the Model Charter of a Self-Regulatory Organization in the Field of Energy Efficiency of Buildings [in Ukrainian].
Serhieiev, V.S. (2011). Political networks as a form of interaction between the state and civil society (theoretical and methodological analysis) [Doctoral dissertation, Oles Honchar Dnipro National University] [in Ukrainian].
Sytnyk, S.V. (2011). Network structure of public policy and administration. Public Administration: Improvement and Development, 5. DOI: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2011_5_5 [in Ukrainian].
Soloviov, S. (2018). Interrelation of strategic communications and network-centricity in public administration. Actual Problems of Public Administration, 3, 83–87 [in Ukrainian].
Filatova, N. (2016). Self-regulatory organizations as subjects of civil law: A monograph. Yaroslav the Wise National Law University [in Ukrainian].
Borzel, T. (1998). Organizing Babylon – On the Different Conceptions of Policy Networks. Public Administration, 76(2), 253–273 (original in English).
Borzel, T. (1997). What’s So Special about Policy Networks? An Exploration of the Concept and Its Usefulness in Studying European Governance. European Integration online Papers (EIoP), 1(16). http://eiop.or.at/eiop/pdf/1997-016.pdf (original in English)
Joining the dots: The role of brokers in nutrition policy in Australia. (n.d.). https://www.researchgate.net/figure/Network-Analysis-of-the-overall-nutrition-policy-network-in-Australia-Key-NGO_fig1_315836016
Knoke, D., & Kuklinski, J. (1982). Network Analysis. Sage Publications.
Marsh, D., & Smith, M. (2000). Understanding Policy Networks: towards a Dialectical Approach. Political Studies, 48(1), 4–21.
Provan, K., & Kenis, P. (2008). Modes of Network Governance: Structure, Management, and Effectiveness. Journal of Public Administration Research and Theory, 18(4), 229-252.
Wellman, B. (1983). Network Analysis: Some Basic Principles. Sociological Theory, 1, 155–200.
Zavattaro, M.S., & Nickels, A.E. (2024). Unveiling power dynamics: qualitative research as a liberatory tool in public administration, Part 2. Public Integrity. no. 1–4. DOI: https://doi.org/
1080/10999922.2024.2347077
Zhang, Y., Ma, Y., & Liang, C. (2024). Understanding older adults’ continuance intention toward wearable health technologies: an empowerment perspective. Behaviour & Information Technology. DOI: https://doi.org/10.1080/0144929X.2024.2350674