Публічне управління сферою обігу лікарських засобів крізь призму методології імплементації стандартів PIC/S

  • Андрій Олегович Дєгтяр Національний аерокосмісмічний університет  ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» вулиця Вадима Манька, 17, м. Харків, 61000, Україна https://orcid.org/0000-0003-3258-447X
  • Надія Володимирівна Мирна Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0003-3351-5572
Ключові слова: публічне управління, регуляторна політика, фармацевтичний сектор, лікарські засоби, міжнародні стандарти, управлінські рішення, державне регулювання, система регулювання.

Анотація

У статті здійснено теоретико-методологічне обґрунтування сучасних підходів до публічного управління сферою обігу лікарських засобів через аналіз процесів імплементації міжнародних стандартів PIC/S у національну регуляторну практику. Проаналізовано концептуальну еволюцію підходів до імплементації стандартів PIC/S у контексті трансформації регуляторної парадигми від командно-контрольної моделі до концепції розумного регулювання. Визначено ключові принципи імплементації міжнародних стандартів, включаючи системність, адаптивність, пропорційність, інклюзивність, транспарентність, доказовість, інноваційність та сталість. Запропоновано концептуальну модель імплементації стандартів PIC/S, що інтегрує п’ять взаємопов’язаних компонентів: стратегічне планування, інституційну розбудову, нормативно-правову гармонізацію, процедурну стандартизацію та інформаційно-технологічну інтеграцію. Ідентифіковано та систематизовано фактори, що впливають на ефективність імплементаційних процесів, та розроблено комплекс практичних рекомендацій щодо їх оптимізації. На основі аналізу міжнародного досвіду обґрунтовано, що ефективність імплементації стандартів PIC/S визначається комплексом взаємопов’язаних факторів, ключовими серед яких є: політична воля та стратегічне бачення, інституційна спроможність регуляторних органів, якість нормативно-правової бази, система управління змінами, технологічна спроможність, компетентність персоналу та міжнародне співробітництво. Продемонстровано важливість системного підходу до розвитку цих факторів, що передбачає не їх ізольоване вдосконалення, а розбудову інтегрованої регуляторної екосистеми. Обґрунтовано, що оптимізація процесів імплементації стандартів PIC/S потребує розробки комплексної стратегії з пріоритетними напрямами: розбудова інституційної спроможності, гармонізація нормативно-правової бази, розвиток людського капіталу, цифрова трансформація та активізація міжнародного співробітництва.

Завантаження

Download data is not yet available.

Біографії авторів

Андрій Олегович Дєгтяр , Національний аерокосмісмічний університет  ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» вулиця Вадима Манька, 17, м. Харків, 61000, Україна

доктор наук з державного управління, професор,
професор кафедри економіки та публічного управління
Національного аерокосмісмічного університету  ім. М. Є. Жуковського
«Харківський авіаційний інститут»
вулиця Вадима Манька, 17, м. Харків, 61000, Україна

Надія Володимирівна Мирна , Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління, доцент,
доцент кафедри права, національної безпеки та європейської інтеграції 
навчально-наукового інституту “Інститут державного управління”
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Посилання

APEC–OECD Co-operative Initiative on Regulatory Reform. (2005). APEC–OECD integrated checklist on regulatory reform. Organisation for Economic Co-operation and Development. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264051652-en

Australian Government. (2007). Best practice regulation handbook. Commonwealth of Australia.

Brown, A.C., Stern, J., Tenenbaum, B., & Gencer, D. (2006). Handbook for Evaluating Infrastructure Regulatory Systems. The World Bank. DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-6579-3

Dunayev, I.V., & Basiuk, O.P. (2024). Ensuring the stability of the revenue side of state budget under post-war emergency conditions: Ukrainian experience for the world. Державне будівництво, 2(36). DOI: https://doi.org/10.26565/1992-2337-2024-2-23

Treasury Board of Canada Secretariat. (2007). Guidelines on International Regulatory Obligations and Cooperation.

OECD. (2013). International Regulatory Co-operation: Addressing Global Challenges. OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264200463-en

OECD. (2012). Recommendation of the Council on Regulatory Policy and Governance. OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264209022-en

US Food and Drug Administration, Center for Biologics Evaluation and Research. (2015). Regulatory harmonization and convergence. URL: https://www.fda.gov/vaccines-blood-biologics/international-activities/regulatory-harmonization-and-convergence

World Health Organization. (2020). WHO COVID-19: case definitions: updated in public health surveillance for COVID-19. URL: https://iris.who.int/handle/10665/337834

Опубліковано
2025-06-04
Як цитувати
Дєгтяр , А. О., & Мирна , Н. В. (2025). Публічне управління сферою обігу лікарських засобів крізь призму методології імплементації стандартів PIC/S. Актуальні проблеми державного управління, 1(66), 345-362. https://doi.org/10.26565/1684-8489-2025-1-16
Розділ
Світовий досвід державного управління