Фотографія як інструмент включення/виключення: деконструкція довіри

  • Daryna Desenko Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків, 61022, Україна, darina.desenko@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1549-5766
Ключові слова: фотографія, включення, виключення, деконструкція довіри

Анотація

Стаття присвячена розгляду фотографії крізь призму її здатності включати / виключати індивідів в конституйовані образи, спільноти, знання. Фотографія створює «ідеальні» світи, здатні як стимулювати бажання індивіда інтегруватися в співтовариство, долучитися до якоїсь практики, так і продемонструвати обивателю образ виключених, тим самим закріпивши в ньому підпорядкування існуючому порядку. Беручи участь у виробництві знання, фотографія використовується як супровідний матеріал в цьому процесі. Але навіть в епоху цифрових технологій, коли довіра до фотографії вже далеко не абсолютна, фотографія і її похідні продовжують користуватися попитом як глобальна технологія породження світів, здатна включати (ся) в буржуазний порядок.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Daryna Desenko, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 4, м. Свободи, Харків, 61022, Україна, darina.desenko@gmail.com

аспірантка кафедри соціології соціологічного факультету

Посилання

Лапин А. И. Фотография как... / Александр Иосифович Лапин – Изд. 2-е, переработанное и дополненное – М., 2004. – 324 с.

Нуркова, В. В. Зеркало с памятью. Феномен фотографии : культурно-исторический анализ / В. В. Нуркова . – М. : Издательский центр Российского гос. гуманитарного университета (РГГУ), 2006. – 287 с.

Симбирцева Наталья Алексеевна Визуальное в современной культуре: к вопросу о визуальной грамотности // Политическая лингвистика. – №4. – 2013. – с. 230-233.

Жижек С. Добро пожаловать в пустыню Реального / Славой Жижек [пер. с англ. Артема Смирного] – М.: Фонд «Прагматика культуры», 2002. – 160 с.
Вирильо Поль Машина зрения / Поль Вирильо; [пер. с фр. А. В. Шестакова; под ред. В. Ю. Быстрова] – СПб. : Наука , 2004 –140с.

Большакова Л. С. О содержании понятия «Поликодовый текст» // Вестник НовГУ. – №49. – 2008. – с. 48-51.

Сонтаг С. О фотографии / Сюзан Сонтаг [пер. Викт. Голышева]. – М.: Ад Маргинем Пресс, 2013. – 272 с.

Фуко М. Надзирать и наказывать. Рождение тюрьмы. / Мишель Фуко, [пер. с французского В. Наумова под редакцией И. Борисовой] – М.: Ad Marginem, 1999. – 480 с.

Голиков А.С. Укоренённость социального в знании: пределы прозрачности и угрозы опосредования / Александр Голиков // Вісник Одеського національного університету. Серія: Соціологія і політичні науки. Науковий журнал. – Том 18. – Випуск 3 (19). – 2013. – 186 с., с. 46-52.

Маклюэн Г. M. Понимание Медиа: Внешние расширения человека / Г. М. Маклюэн [пер. с англ. В. Николаева; Закл. ст. М. Вавилова]. – М.; Жуковский: «КАНОН-пресс-Ц», «Кучково поле», 2003. – 464 с.

Бергер Д. Искусство видеть. / Джон Бергер – СПб.: Клаудберри, 2012. – 184 с.

Бодрийяр Ж. Соблазн / Жан Бодрийяр [перевод с французского Алексея Гараджи]. – М.: Издательство Ad Marginem, 2000. – 319 с.

Бурдье П., Болтански Л, Кастель Р., Шамборедон Ж.-К.Общедоступное искусство: опыт о социальном использовании фотографии. [пер. с франц. Б. М. Скуратова; послесловие А.Т. Бикбова]. — М.: Издательская и консалтинговая группа «Праксис», 2014. – 456 с.

Троцук И. Нарративность визуального, или о пользе несоциологического чтения // Социологическое обозрение. – №1 – 2014. – с. 242-258.

Урри Дж. Взгляд туриста и глобализация // Массовая культура: современные западные исследования. – М.: Фонд научных исследований «Прагматика культуры». – 2005. – с. 136-150.

Кинг Д. Пропавшие комиссары. Фальсификация фотографий и произведений искусства в сталинскую эпоху / Дэвид Кинг – М.: Контакт-Культура, 2005. – 168с.

Мария Микулина, Подвиг ретушера. Самые интересные фальсификации фотографий в истории [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.maximonline.ru/longreads/photogallery/_article/photo-fakes/

DailyMail, Look at our handiwork! After months of aerial bombardment, Russian army publishes harrowing photos of the utter devastation caused in Aleppo [Электронный ресурс] / Режим доступа: https://web.archive.org/web/20170103211314/http://www.dailymail.co.uk/news/article-4084990/Look-handiwork-months-aerial-bombardment-Russian-army-publishes-harrowing-photos-utter-devastation-caused-Aleppo.html

Барт Р. Camera lucida. Комментарий к фотографии. / Ролан Барт [пер. с фр. и послесловие Михаила Рыклина]. – М.: Ad margine
Опубліковано
2018-02-23
Як цитувати
Desenko, D. (2018). Фотографія як інструмент включення/виключення: деконструкція довіри. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 39, 135-141. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/9909
Розділ
Теоретико-методологічні проблеми соціології