Проблеми та перспективи емпіричної ідентифікації ідеологічних уявлень масової свідомості

  • Yevhenii Bilous Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 64/13, вул. Володимирська, Київ, 01601, Україна, evgenii.bilous@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1013-6262
Ключові слова: ідеологія, ідеологічні уявлення, цінності, соціальна спрямованість особистості

Анотація

У статті проаналізовано підходи до емпіричної ідентифікації ідеології, поняття якої переосмислено та розглянуто на рівні ідеологічних уявлень мас. З’ясовано сутність, особливості та недоліки існуючих способів вивчення ідеології у масовому сприйнятті. Встановлено, що пряме вимірювання ідеології можливе через постановку закритого запитання у формі шкали з протилежними ідеологічними позиціями, закритого переліку основних ідеологічних течій, або відкритого запитання стосовно самоідентифікації. Незважаючи на відносну методологічну простоту, пряме вимірювання не завжди дозволяє отримувати валідні результати. Труднощі виникають через нетривіальність порушених тем та недостатню компетентність носіїв ідеологічних уявлень, які не мислять складними категоріями. Доведено, що ідеологічні уявлення мають зв'язок із базовими цінностями та життєвими принципами, які більш доступні для сприйняття, а відтак – вимірювання. Для вирішення проблеми емпіричної ідентифікації ідеологічних уявлень, запропоновано використовувати методику діагностики соціальної спрямованості особистості, в основі якої – дослідження ціннісних орієнтацій. Стаття може бути цікавою для політологів, соціологів, філософів та інших фахівців, які звертаються до аналізу ідеології та ідеологічних процесів, зокрема  на рівні ідеологічних уявлень мас.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Yevhenii Bilous, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 64/13, вул. Володимирська, Київ, 01601, Україна, evgenii.bilous@gmail.com

аспірант факультету соціології

Посилання

Андреенкова А. В. Украинские потребители (сравнительный анализ с другими странами бывшего Советского Союза) / А. В. Андреенкова, А. Г. Моисеев // Практический маркетинг. – 2002. – № 6.

Давидович В. Е. Повседневность и идеология / В. Е. Давидович, Е. В. Золотухина-Аболина // Философские науки. – 2004. – № 3. – С. 5-17.

Європейське соціальне дослідження. Опитувальник [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.europeansocialsurvey.org/docs/round6/fieldwork/ukraine/ukrainian/ESS6_questionnaires_UA_ukr.pdf.

Назаров М. М. К вопросу о политико-идеологических представлениях россиян / М. М. Назаров // Власть. – 2014. – №5. – С. 65-70.

Попова И. М. Повседневные идеологии. Как они живут, меняются и исчезают / Ирина Марковна Попова. – Киев, 2000. – 218 с. – (Институт социологии НАН Украины).

Прытков В. Неустранимость и амбивалентность идеологии / В. Прытков // Теория и практика общественного развития. – 2014. –№ 3. –C. 41-46.
Сагалаева Е. С. Идеология и повседневность в социально-философскойрефлексии: к постановке проблемы / Е. С. Сагалаева // Историческая и социально-образовательная мысль. 2014. – № 6. – С. 299–302.

Социологический словарь: пер. с англ. / [Аберкромби Н., Хилл С., Тернер Б. С.; под ред. С. А. Ерофеева. 2-е изд., перераб. и доп]. – М.: ЗАО «Издательство «Экономика». – 2004. – 620 с.

Тернер Дж. Структура социологической теории / Дж. Тернер / Пер. с англ. общ. ред. и вступ. ст. Г. В. Осипова. – М. : Прогресс, 1985.

Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Випуск 2(16) / Головні редактори д.екон.н. В. М. Ворона, д.соціол.н. М. О. Шульга. – Київ : Інститут соціології НАН України, 2015. – 780 с.

Хмелько В. Е. Социальная направленность личности: некоторые вопросы теории и методики социол. исслед./ В. Е.Хмелько. – К. : Политиздат Украины, 1988. – 279 с.

Щербаков М. Модель уровней самоидентификации личности [Електронний ресурс] / М. Щербаков – Режим доступу: http://www.ipd.ru/articles/ident_article.shtml.

Carmines E.G. The new look in political ideology research / E.G.Carmines, N.J. D’Amico // Annual Review of Political Science. – 2015. – № 18. – P.205-216.

Converse Ph. The Nature of Belief Systems in Mass Public/ Ph. Converse // Ideology and Its Discontent. Ed. by Apter D. – N.Y., 1964.

Downs A. An Economic Theory of Political Action in a Democracy / A.Downs // Journal of Political Economy. – 1957. – № 65.

Feldman S. Values, ideology, and structure of political attitudes / Feldman // Oxford Handbook of Political Psychology / – New York, 2003. – (Oxford Univ. Press). – Р. 477-508.

Goren P. Core principles and policy reasoning in mass publics: A test of two theories / P. Goren // British Journal of Political Science. – 2001. – № 31(1). – Р. 159-177.

Kinder D. Diversity and Complexity in American Public Opinion / Donald Kinder // Political Science: The State of the Discipline. – 1983. – P. 389-425.

Kinder D. Opinion and action in the realm of politics / Donald Kinder // The Handbook of Social Psychology. – Boston : McGraw-Hill, 1998.– Р. 778-867.

Schwartz S. H. Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries/ S. H. Schwartz // Advances in experimental social psychology. – New York : Academic Press, 1992. – P. 1-65.

Treier S. The Nature of Political Ideology in the Contemporary Electorate / Shawn Treier, D. Sunshine Hillygus // Public Opinion Quarterly. – 2009. – № 73. – P. 679-703.

Volkov Y. Theoretical Approaches to Understanding the Relationship of Ideology and Everyday Life / Volkov Y., Rashid Dumalichevich Khunagov, Aues Mukhamedovich Kumykov, Eugenia Sergeevna Sagalaieva // Mediterranean Journal of Social Sciences. MCSER Publishing, Rome-Italy. – 2015. – Vol 6. –№ 3. – Р. 357-364.

Wood T. Toward a More Reliable Implementation of Ideology in Measures of Public Opinion / T. Wood, Eric Oliver // Public Opin Q. – 2012. – №76 (4) – P. 636-662. 24. Zaller J. R. The Nature and Origins of Mass Opinion / Zaller John R. – Cambridge : Cambridge University Press, 1992. – 367 p.
Опубліковано
2018-02-23
Як цитувати
Bilous, Y. (2018). Проблеми та перспективи емпіричної ідентифікації ідеологічних уявлень масової свідомості. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 39, 61-67. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/9846
Розділ
Теоретико-методологічні проблеми соціології