Соціально-психологічна дезадаптація обдарованих дітей як фактор девіантної поведінки
Анотація
У статті аналізуються внутрішні та зовнішні, об’єктивні та суб’єктивні детермінанти актуалізації та реалізації феномену обдарованості школярів. В якості базової характеристики обдарованості визначається творча активність особистості, що знаходить всій прояв та розвиток в умовах певного освітнього середовища. Виявляються причини і характеристики соціально-психологічної дезадаптації дітей та підлітків. Виокремлюються дві групи факторів дезадаптації: внутрішні (індивідуально-типологічні) і зовнішні (соціально-психологічні). Підкреслюється, що вплив цих факторів на особистість обдарованої дитини підвищує рівень тривожності, змінює самооцінки дитини, що викликає у неї відчуття дисгармонії, актуалізує соціальну дезадаптацію, яка виявляється в різних формах асоціальної, у тому числі агресивної, поведінки. Обгрунтовується висновок про те, що невідповідність умов і вимог навчального процесу в межах певного навчального закладу, соціального середовища в цілому психофізіологічним потребам і можливостям обдарованих дітей є одним із важливіших ризикогенних чинників їхньої девіантної поведінки.
Завантаження
Посилання
Давидова Л. Про основні засади державної підтримки обдарованих дітей та молоді на Україні [Проект закону України] [Електронний ресурс] / Л. Давидова. – Режим доступу : http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JD3FR00A.html (дата обращения: 10.07.2016).
Иовчук Н. М. Интеграция детей с особенностями развития в образовательное пространство: Сборник статей, методических материалов, нормативно-правовых документов / Под ред. проф. Шипициной Л. М. / Н. М. Иовчук. – М.: Ритм, 2006. – 365 с.
Литвак Р. А. Закономерности социализации одаренных детей в современных социокультурных условиях / Р. А. Литвак, Т. В. Бондарчук // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). – 2012. – № 1(09). – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.sisp.nkras.ru (дата обращения: 15.07.2016).
Нечитайло И. С. Теоретико-методологические основы изучения образования как фактора социально-классовой дифференциации / И. С. Нечитайло // Наукові студії Львівського соціологічного форуму «Багатовимірні простори сучасних соціальних змін»: збірник наукових праць. – Львів: Видавничий центр Львівського національного університету ім. Івана Франка, 2008. – С. 306–311.
Подольська Є. А. Сучасні технології в освіті: інноваційно-активний сценарій / Подольська Є. А. // Соціальні технології: заради чого? яким чином? з яким результатом? : монографія / Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечнікова. – Одеса, 2015. – С. 338–354.
Шарапановская Е. В. Социально-психологическая дезадаптация детей и подростков. Диагностика и коррекция / Е. В. Шарапановская. – М., 2006. – 300 с.
Рodolskaya E. Education as the Matrix of Relationships and Conditions = Освіта як матриця відносин і станів / Podolskaya Elisaveta, Nazarkina Victoriya // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Сер. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – Харків, 2014. – № 201. – С. 199–204.
Heller K. A. International Handbook of Giftedness and Talent. / K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik, R. J. Sternberg. – Pergamon, 2000. – 950 p.