Соціально-психологічна дезадаптація обдарованих дітей як фактор девіантної поведінки

  • Elizaveta Podolskaya Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія», вул. Лермонтовська, 27, Харків, 61024, Україна https://orcid.org/0000-0003-1407-7044
  • Yulia Eremenko Харківський фізико-математичний ліцей № 27, вул. Мар'їнська, 12/14, Харків, 61000, Укриїна
Ключові слова: обдарованість, творча активність, соціально-психологічна дезадаптація, відчуження від школи, девіантна поведінка

Анотація

У статті аналізуються внутрішні та зовнішні, об’єктивні та суб’єктивні детермінанти актуалізації та реалізації феномену обдарованості школярів. В якості базової характеристики обдарованості визначається творча активність особистості, що знаходить всій прояв та розвиток в умовах певного освітнього середовища. Виявляються причини і характеристики соціально-психологічної дезадаптації дітей та підлітків. Виокремлюються дві групи факторів дезадаптації: внутрішні (індивідуально-типологічні) і зовнішні (соціально-психологічні). Підкреслюється, що вплив цих факторів на особистість обдарованої дитини підвищує рівень тривожності, змінює самооцінки дитини, що викликає у неї відчуття дисгармонії, актуалізує соціальну дезадаптацію, яка виявляється в різних формах асоціальної, у тому числі агресивної, поведінки. Обгрунтовується висновок про те, що невідповідність умов і вимог навчального процесу в межах певного навчального закладу, соціального середовища в цілому психофізіологічним потребам і можливостям обдарованих дітей є одним із важливіших ризикогенних чинників їхньої девіантної поведінки.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Elizaveta Podolskaya, Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія», вул. Лермонтовська, 27, Харків, 61024, Україна

доктор соціологічних наук, професор, завідувач кафедри філософії та гуманітарних дисциплін

Yulia Eremenko, Харківський фізико-математичний ліцей № 27, вул. Мар'їнська, 12/14, Харків, 61000, Укриїна

директор Харківського фізико-математичного ліцею № 27, eremenko27@ukr.net

Посилання

Гудзовская А. А. К постановке проблемы социальных ожиданий субъектов образовательного процесса в отношении детской одаренности / А. А. Гудзовская // Социальные явления – журнал международных исследований. – 2015. – № 3. – С. 57-65.

Давидова Л. Про основні засади державної підтримки обдарованих дітей та молоді на Україні [Проект закону України] [Електронний ресурс] / Л. Давидова. – Режим доступу : http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JD3FR00A.html (дата обращения: 10.07.2016).

Иовчук Н. М. Интеграция детей с особенностями развития в образовательное пространство: Сборник статей, методических материалов, нормативно-правовых документов / Под ред. проф. Шипициной Л. М. / Н. М. Иовчук. – М.: Ритм, 2006. – 365 с.

Литвак Р. А. Закономерности социализации одаренных детей в современных социокультурных условиях / Р. А. Литвак, Т. В. Бондарчук // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). – 2012. – № 1(09). – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.sisp.nkras.ru (дата обращения: 15.07.2016).

Нечитайло И. С. Теоретико-методологические основы изучения образования как фактора социально-классовой дифференциации / И. С. Нечитайло // Наукові студії Львівського соціологічного форуму «Багатовимірні простори сучасних соціальних змін»: збірник наукових праць. – Львів: Видавничий центр Львівського національного університету ім. Івана Франка, 2008. – С. 306–311.

Подольська Є. А. Сучасні технології в освіті: інноваційно-активний сценарій / Подольська Є. А. // Соціальні технології: заради чого? яким чином? з яким результатом? : монографія / Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечнікова. – Одеса, 2015. – С. 338–354.

Шарапановская Е. В. Социально-психологическая дезадаптация детей и подростков. Диагностика и коррекция / Е. В. Шарапановская. – М., 2006. – 300 с.

Рodolskaya E. Education as the Matrix of Relationships and Conditions = Освіта як матриця відносин і станів / Podolskaya Elisaveta, Nazarkina Victoriya // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Сер. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – Харків, 2014. – № 201. – С. 199–204.

Heller K. A. International Handbook of Giftedness and Talent. / K. A. Heller, F. J. Mönks, R. Subotnik, R. J. Sternberg. – Pergamon, 2000. – 950 p.
Опубліковано
2017-03-27
Як цитувати
Podolskaya, E., & Eremenko, Y. (2017). Соціально-психологічна дезадаптація обдарованих дітей як фактор девіантної поведінки. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 37, 255-259. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8096
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді