Обдарованість як наукове поняття та соціально-психологічний феномен

  • Elizaveta Podolskaya Харківський гуманітарний університет «Народна українська академия», 27 ул. Лермонтовская, Харьков 61024, Украина, https://orcid.org/0000-0003-1407-7044
  • Yuliya Eremenko Харківський фізико-математичний ліцей № 27, 12/14 Мар'їнська вул., Харків, Україна, eremenko27@ukr.net
Ключові слова: обдарованість, обдарована дитина, індивідуальний розвиток, соціалізація, творчі здібності

Анотація

У статті здійснюється аналіз феномену обдарованості як інтегральної якості особистості, що містить у собі її здібності, знання, вміння та навички, що забезпечують потенційну можливість досягнення успіху в тій чи іншій сфері діяльності. Рівень розвитку, якісна своєрідність і характер обдарованості розглядаються як результат взаємодії спадковості і соціального середовища. Виокремлюються сутнісні характеристики обдарованих дітей. Обґрунтовується необхідність створення системи наукового супроводу процесу діагностики та розвитку дітей, які володіють підвищеним рівнем креативності і таланту. Розкривається соціальний зміст державної програми допомоги обдарованим дітям, узагальнюється досвід роботи освітніх закладів Харкова з обдарованою учнівською молоддю. Окреслюються перспективи соціологічного аналізу носіїв обдарованості.

 

Завантаження

Біографії авторів

Elizaveta Podolskaya, Харківський гуманітарний університет «Народна українська академия», 27 ул. Лермонтовская, Харьков 61024, Украина,

доктор соціологічних наук, професор, завідувач кафедри філософії та гуманітарних дисциплін

Yuliya Eremenko, Харківський фізико-математичний ліцей № 27, 12/14 Мар'їнська вул., Харків, Україна, eremenko27@ukr.net

директор 

Посилання

1. Івах C. М. Педагогічні умови формування творчої особистості підлітка в сучасній загальноосвітній школі / С. М. Івах // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. Вип. 33 / Криворіз. держ. пед. ун-т ; за ред. З. П. Бакум ; [редкол.: З. П. Бакум та ін.]. – Кривий Ріг : КДПУ. – С. 316−323.

2. Podolskaya E. Education as the Matrix of Relationships and Conditions = Освіта як матриця відносин і станів / Podolskaya Elisaveta, Nazarkina Victoriya // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Сер. Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. – Харків, 2014. – № 201. – С. 199–204.

3. Антонова О. Є. Обдарованість: досвід історичного та порівняльного аналізу: монографія / О. Є. Антонова. – Житомир: Житомир. держ. ун-т, 2005. – С. 431−456.

4. Богоявленская Д. Б. Рабочая концепция одаренности / Д. Б. Богоявленская // Вопросы образования. – 2004. – №2. – С. 5−95.

5. Сагалакова А. Б. Специфіка соціально-психологічних проблем обдарованих випускників України / А. Б. Сагалакова, Н. Б.
Соколовська // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2013. – № 2. – С. 68–72.

6. Панфилов А. Подготовка учителя к работе с одаренным
и детьми / А. Панфилов // Педагогика. – 2004. – №2. – С. 99–100.

7. Липова Л. Специфіка навчання обдарованих дітей / Л. Липова, Л. Морозова, Л. Луценко // Рідна школа. – 2003. – № 7.– С. 8−11.

8. Подольская Е. А. Образовательные технологии: смысл и основные принципы / Е. А. Подольская // Вчені зап. Харк. гуманіт. ун-ту «Нар. укр. акад.». – Х., 2014. – Т. 20. – С. 18–25.

9. Комплексна програма розвитку освіти м. Харкова на 2011-2017 роки. Проект «Обдарована молодь» [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.kharkivosvita.net.ua/document/2447

10. Назарко О. И. Формирование «жизненной компетенции» интеллектуально одаренных учащихся / О. И. Назарко. – Харьков : Изд-во НУА, 2015. – С. 293−296.
Опубліковано
2016-10-24
Як цитувати
Podolskaya, E., & Eremenko, Y. (2016). Обдарованість як наукове поняття та соціально-психологічний феномен. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 36, 103-107. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/6544
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді