Комунікативні практики в умовах гібридизації мас-медійного простору: міждисциплінарна інтерференція як епістемологічна вимога
Анотація
Стаття присвячена розгляду того, як сучасні інформаційні технології змінили природу комунікативних відносин, суттєво розширили можливості та масштаби комунікативної взаємодії в інформаційному просторі. Підпорядковуючи цим можливостям їхні цілі й результати, зокрема інтерпретативні можливості мислення, це породило новий тип інформаційного обміну та комунікативних взаємозв’язків, з яким асоціюється входження в інформаційне суспільство. Перенесення значної частини інформаційних потоків у всесвітню інтернет-мережу ускладнює контроль над ними з боку тих чи інших соціальних інститутів. Гібридизація медіапростору постає як проблема, яку все важче досліджувати в рамках лише одної наукової дисципліни, або навіть галузі. Таким чином, міждисциплінарна інтерференція постає як епістемологічна вимога досліджень медіапростору, що може бути реалізована лише за умови втілення чітких принципів міждисциплінарного підходу у сфері вивчення комунікативних практик, використання термінології, застосування ефективної методології, що дозволяє здійснити справжній синтез пізнавальних засобів. Окремим питанням постає вивчення нових феноменів сучасного медіапростору, зокрема, контамінації суб’єктності інформаційного обміну в інтернет-мережах та перетворення традиційних аудиторій мас-медіа на інтерпретативні спільноти. Поява нових акторів, які персоніфікують себе в інтернет-мережах і фактично є «аґентами змін», вимагає фокусування уваги соціологів до цих нових суб’єктів. Масштабні кількісні дослідження, що були релевантними щодо масових аудиторій традиційних медіа кінця минулого століття, вже не дають очікуваного результату. Концептуальними передумовами активізації звертання до можливостей міждисциплінарності є трансформації сучасних комунікативних процесів, що спричиняють не тільки зростання уваги до проявів суб’єктності як з боку медіакомунікатора, так і реципієнта, але й важливість застосування міждисциплінарного підходу до багатомірності перетворень у сучасному гібридизованому медіапросторі.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Дослідження GlobalLogic (липень 2022). Найпопулярніші соцмережі в Україні. URL: https://mezha.media/2022/08/06/naypopuliarnishi-sotsmerezhi-v-ukraini-pid-chas-viyny-doslidzhennia-global-logic/ (дата звернення: 12.08.2022)
Єрмоленко А. М. Ґабермас Ю. Дії, мовленнєві акти, мовленнєві інтеракції та життєвий світ. Комунікативна практична філософія. Тексти. Київ: Лібра, 1999. С. 287-324.
Злобіна О. Г. Особистість як суб’єкт соціальних змін. Київ: Ін-т соціології НАН України, 2004. 400 с.
Злобіна О.Г. Соціальний активізм в рольовому вимірі – волонтери, активісти, аґенти змін. Тези доповідей IV Конгресу САУ «Трансформація соціальних інститутів в інформаційному суспільстві» (м. Харків, 28-29 жовтня 2021 р.). Харків, 2021. С. 450-452.
Королько В. Г., Сусська О. О. Соціопатерни війни: як медіапростір впливає на соціопсихологічні настрої суспільства. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. Вип. 41. Одеса, 2022. С. 47-52. DOI: https://doi.org/10.32782.2663-5208.2022.41.7
Круглий стіл «Аґенти соціальних змін у суспільстві нестійкої інституціональності: особистості, ідеї, соціальні рухи» (Інститут соціології НАН України, 3 грудня 2019 р., м. Київ). Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2020. № 2. С. 123-162.
Подшивалкіна В. І. Самодетермінація соціальних суб’єктів: до дискусії про аґентність у соціології. Тези доповідей IV Конгресу САУ «Трансформація соціальних інститутів в інформаційному суспільстві» (м. Харків, 28-29 жовтня 2021 р.). Харків, 2021.С. 441-443.
Скокова Л. Г. Поширення практико-орієнтованих підходів в якісних дослідженнях медіа. Габітус. Науковий журнал з соціології та психології. Вип. 6. Одеса, 2018. С. 17-22.
Соболєва Н. І. Соціальний активізм у суспільстві нестійкої інституціональності: аґенти впливу та аґенти змін. Круглий стіл «Аґенти соціальних змін у суспільстві нестійкої інституціональності: особистості, ідеї, соціальні рухи». Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2020. № 2. С. 138-141.
Сокурянская Л. Г. Проблема субъекта в современной социологии. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. Харків: Видавничий центр ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2003. С. 24-30.
Сокурянская Л. Г. Социальная субъектность как социологическое понятие и социальный феномен. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Зб. наук. праць. Харків: Видавничий центр ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2001. С. 36-41.
Сокурянская Л. Г., Голиков А. С. Дискурс социального субъекта и субъект социального дискурса: возможность знаниевых теорем. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (17), I.: 108, 2016. С. 58-65.
Сокурянська Л. Г. Суб’єкт помер!? Хай живе суб’єкт! Вісник Львівського державного університету. Серія соціологія. 2008. Вип. 2. С. 18-30.
Сусская О. А. Социологические проекции личности: интерпретация – персонификация – виртуализация: монография. Saarbrucken: LAP LAMBERT Academic Publishing, AV Akademikerverlag GmbH &Co. KG, 2014. 132 с.
Cусська О. О. Персоніфікація в засобах масової комунікації та Інтернеті: соціологічні інтерпретації. Габітус. Науковий журнал з соціології. Вип. 10. Одеса, 2019. С. 100-105.
Сусська О. О. Трансформації суб’єкта медіакомунікативних відносин у процесі персоніфікації та контамінації в просторі мас-медіа. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць. Вип. 71. Запоріжжя, 2016. С. 31-40.
Bornschier S., Häusermann S., Zollinger D., etc. (2021). How "Us" and "Them" Relates to Voting Behavior-Social Structure, Social Identities, and Electoral Choice. Comparative Political Studies. Volume 54, Issue 12. October 2021, pp. 2087-2122. DOI: https://doi.org/10.1177/0010414021997504 (дата звернення: 11.08.2022)
Merton Robert K. (1996). On Social Structure and Science. Ed. By Piotr Sztompka. Chicago. The University of Chicago Press. 394 p
Sack Robert D. (1980). Science and Subjectivity. In: Conceptions of Space in Social Thought. Critical Human Geography. Palgrave, London. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16433-2_2 (дата звернення: 12.11.2022)
Shapin S. (2012). The sciences of subjectivity. Social Studies of Science. Vol. 42, No. 2 (April 2012), pp. 170-184. URL: https://www.jstor.org/stable/23210205 (дата звернення 12.08.2022)
Susska O. (2022). The problem of the exhaustion of "anti-truth" as a propaganda tool in mass media discourse. European Political and Law Discourse. 2022. Volume 9. Issue 5, Р. 60-65 (Index Copernicus)
Susskaya O., Budanova A. (2019). Social aspects of human-computer interactions in the media: tendencies and threats. Proceedings CSIS’19. XIh International Scientific and Theoretical Conference "Communicative strategies of Information Society”. October 25-26, Saint-Petersburg. ACM Journal, USA. pp.134-140. URL: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=3373722
Susska O., Chernii L., Sukharevska H. (2022). Media as a tool of manipulative technology of Russian infoaggression in the Ukrainian media space. AD ALTA, Journal of Interdisciplinary Research. Volume 12, Issue 1, Special Issue XXV. 2022. P. 228-234
GlobalLogic Research (July 2022) The most popular social networks in Ukraine. Available at: https://mezha.media/2022/08/06/naypopuliarnishi-sotsmerezhi-v-ukraini-pid-chas-viyny-doslidzhennia-global-logic/ (access date: 12.08.2022) [in Ukrainian]
Gabermas Y. (1999) ‘Actions, speech acts, speech interactions and life world’ In: Yermolenko A. M. Communicative practical philosophy. Lyrics. Kyiv: Libra, P. 287-324 [in Ukrainian]
Zlobina, O. G. (2004) Personality as a subject of social changes. Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian]
Zlobina, O. H. (2021) ‘Social activism in the role dimension – volunteers, activists, agents of change’ Abstracts of reports of the IV Congress of the Ukrainian Academy of Sciences "Transformation of social institutions in the information society" (Kharkov, October 28-29, 2021) pp. 450-452 [in Ukrainian]
Korolko, V. G., Susska, O. O. (2022) ‘Sociopatterns of war: how the media space affects the sociopsychological attitudes of society’ Habitus. Scientific journal of sociology and psychology. Vol. 41. Odesa. P. 47-52. DOI: https://doi.org/10.32782.2663-5208.2022.41.7 [in Ukrainian]
Round table "Agents of social change in a society of unstable institutionality: personalities, ideas, social movements" (Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine, December 3, 2019, Kyiv). (2020) Sociology: theory, methods, marketing. No. 2. P. 123-162. [in Ukrainian]
Podshivalkina, V. I. (2021) ‘Self-determination of social subjects: to the discussion about agency in sociology’ Abstracts of reports of the 4th SAU Congress "Transformation of social institutions in the information society" (Kharkiv, October 28-29, 2021) pp. 441-443 [in Ukrainian]
Skokova, L. G. (2018) ‘Spread of practice-oriented approaches in qualitative media studies’ Habitus. Scientific journal of sociology and psychology. Vol. 6. Odesa. P. 17-22 [in Ukrainian]
Soboleva, N. I. (2020) ‘Social activism in a society of unstable institutionality: agents of influence and agents of change’. Round table "Agents of social change in a society of unstable institutionality: personalities, ideas, social movements". Sociology: theory, methods, marketing. No. 2. P. 138-141. [in Ukrainian]
Sokuryanskaya, L. G. (2003) ‘The problem of the subject in modern sociology’ Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods", 577. P. 24-30 [in Russian]
Sokuryanskaya, L. G. (2001) ‘Social subjectivity as a sociological concept and social phenomenon’ Methodology, theory and practice of sociological analysis of modern society. Kharkiv: Publishing Center of V. N. Karazin Kharkiv National University. Ph. 36-41. [in Russian]
Sokuryanskaya, L. G., Golikov, A. S. (2016) ‘The discourse of a social subject and the subject of social discourse: the possibility of knowledge theorems’ Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, IV (17), I.: 108. P. 58-65 [in Russian]
Sokuryanska, L. G. (2008) ‘The subject is dead!? Long live the subject!’ Bulletin of the Lviv State University. Sociology series. Issue 2. P. 18-30 [in Ukrainian]
Susskaya, O. A. (2014) Sociological projections of personality: interpretation - personification - virtualization: monograph. Saarbrucken: LAP LAMBERT Academic Publishing, AV Akademikerverlag GmbH &Co. KG [in Russian]
Susska, O. O. (2019) Personification in the means of mass communication and the Internet: sociological interpretations // Habitus. Scientific Journal of Sociology. Vol. 10. Odesa, 2019. P. 100-105 [in Ukrainian]
Susska, O. O. (2016) ‘Transformations of the subject of media communication relations in the process of personification and contamination in the space of mass media’ Social technologies: actual problems of theory and practice. Coll. of science works.Vol. 71. Zaporizhzhia. P.31-40. [in Ukrainian]
Bornschier, Simon, Häusermann, Silja, Zollinger, Delia, etc. (2021) ‘How “Us” and “Them” Relates to Voting Behavior-Social Structure, Social Identities, and Electoral Choice’ Comparative Political Studies. Volume 54, Issue
October 2021, pp. 2087-2122. DOI: https://doi.org/10.1177/0010414021997504 (дата звернення: 11.08.2022).
Merton, Robert K. (1996). On Social Structure and Science. Ed. By Piotr Sztompka. Chicago. The University of Chicago Press. 394 p.
Sack, Robert D. (1980). Science and Subjectivity. In: Conceptions of Space in Social Thought. Critical Human Geography. Palgrave, London.URL: DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16433-2_2 (access date: 12.06.2023)
Shapin, Steven (2012) ‘The sciences of subjectivity’ Social Studies of Science. Vol. 42, No. 2 (April 2012), P. 170-184 / Published By: Sage Publications, Ltd. URL: https://www.jstor.org/stable/23210205 (access date: 12.08.2022)
Susska, Olga (2022) ‘The problem of the exhaustion of "anti-truth" as a propaganda tool in mass media discourse’ European Political and Law Discourse. Volume 9. Issue 5, Р. 60-65 [in Ukrainian]
Susskaya, Olga, Budanova, Alexandra (2019). ‘Social aspects of human-computer interactions in the media: tendencies and threats’ Proceedings CSIS’19. XIh International Scientific and Theoretical Conference "Communicative strategies of Information Society" (October 25-26, Saint-Petersburg). ACM Journal, USA. pp.134-140. URL: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=3373722.
Susska, Olga, Chernii, Liudmyla, Sukharevska, Hanna (2022). ‘Media as a tool of manipulative technology of russian infoaggression in the ukrainian media space’ AD ALTA, Journal of Interdisciplinary Research. Volume 12, Issue 1, Special Issue XXV. P. 228-234