Ділова людина початку ХХІ століття: ескіз соціально-психологічного портрету

  • Вадим Ніколенко Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0001-6730-0938
Ключові слова: підприємництво, ділова ініціатива, успіх, емансипаційні цінності, лідерські здібності, досяжницька мотивація, соціалізація, культурне відтворення

Анотація

У статті здійснюється спроба створення соціально-психологічного портрету суб’єктів соціально-економічної діяльності. Визначається внесок у позаекономічне розуміння підприємництва таких класиків соціологічної думки та сучасних науковців, як Г. Спенсер, Г. Лебон, М. Вебер, І. Валлерстайн, Г. Хофштеде, К. Поланьї, Т. Барнз, О. Флем та ін., а також таких українських соціологів, як В. Ворона, В. Пилипенко, В. Резнік, Ю. Пачковський, Є. Сірий, А. Лоза та ін. Аналізуються набуті та приписані (аскриптивні) особистісні характеристики, що сприяють або заважають веденню успішного підприємництва та розвитку ділової ініціативи сучасної людини. Зазначається, що набуті особистісні риси, які позитивно впливають на ефективність соціально-економічної діяльності, є результатом певного соціалізаційного впливу та культурного відтворення. Підкреслюється, що аналіз результатів численних наукових досліджень, зокрема соціологічних, експертної думки західних та вітчизняних учених, власні спостереження дозволили автору дійти висновку, що набуті характеристики для успішного ведення підприємництва та розвитку ділової/кар’єрної ініціативи у стабільному соціумі суттєво/прямо корелюють з наявністю таких емансипаційних цінностей, як: інтернальний тип особистості, досяжницька мотивація, лідерські устремління, самоконтроль, систематичність, довгострокова перспектива планування, психологічна молодість, раціоналістичність, самостійність, відповідальність, інноваційність, працьовитість, законослухняність, пунктуальність тощо. Акцентується увага на тому, що перелічені цінності по-різному насичують публічний простір тих чи інших країн, що спричинено відмінністю їхніх традицій, ментальності, соціальних інститутів і настанов, механізмів соціалізації, особливостями культурного продукування. У свою чергу, це зумовлює суттєву різницю між економічно розвинутими країнами та країнами із «наздоганяючою» економікою. Визначаються напрямки подальших досліджень з обраної проблематики, зокрема створення соціально-психологічного портрету сучасного українського підприємця.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Вадим Ніколенко, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, 49010, Україна

доктор соціологічних наук, доцент, професор кафедри соціології

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати
Ніколенко, В. (2021). Ділова людина початку ХХІ століття: ескіз соціально-психологічного портрету. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (47), 18-25. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2021-47-02
Номер
Розділ
Теоретико-методологічні проблеми соціології