Споживання послуг як процес спільного творення цінності в епоху діджиталізації
Анотація
Стаття присвячена з’ясуванню вихідних положень сервіс-домінуючої логіки; пошуку розуміння процесу спільного творення цінності під час обслуговування; обговоренню контроверсійного питання про те, чи завжди споживач послуги є її співвиробником; розгляду типології послуг за ступенем індивідуалізації (кастомізації) та ступенем залученості клієнтів у процес надання послуг; аналізу впливу процесу діджиталізації на взаємодії сторін співтворення послуг. Визначено, що споживання послуг є процесом задоволення замовником своїх потреб внаслідок безпосередньої взаємодії з постачальником. Підкресленою що все більше підприємств заохочують клієнтів брати участь у процесах надання послуг та стимулюють клієнтів ділитися інноваціями. Споживання послуг проявляється у взаємному корисному ефекті, тобто особливій цінності. Показано, що в дослідженні ринку послуг концепція спільного творення цінності застосовується по відношенню до взаємин з замовником, користувачем послуг. Ступінь індивідуалізації послуг показує, наскільки надана послуга відповідає конкретним запитам клієнта чи є стандартизованою. Ступінь залученості споживача показує характер послуги, наскільки вона є мінливою. Продемонстровано, що зв’язок між сервісизацією та продуктивністю останнім часом опосередковується цифровими перетвореннями у забезпеченні процесу обслуговування. Вплив технологій на процес споживання послуг проявляється у збільшенні складності шаблонів інтеграції ресурсів та технологічній підтримці зв’язків для безперервної взаємодії. Цифрова інфраструктура стає незамінною для життєздатності сервісних екосистем. Сформульовано висновок по те, що, участь клієнтів у цифровій трансформації має позитивний вплив на спільне творення цінності.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Список літератури:
UNCTAD. Total trade in services. 2020 E-Handbook of Statistics. URL: https://stats.unctad.org/handbook/Services/Total.html
Worldwide Services Industry to 2030 – Identify Growth Segments for Investment. Report. URL: https://www.businesswire.com/news/home/20200904005439/en/Worldwide-Services-Industry-to-2030---Identify-Growth-Segments-for-Investment---ResearchAndMarkets.com
Vargo S. L., and Lusch, R.F. (Eds.) The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic. SAGE, 2018. 800 p. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781526470355
Kvålshaugen R., Hydle K. M., and Brehmer P.-O. Innovative capabilities in international professional service firms: Enabling trade-offs between past, present, and future service provision. Journal of Professions and Organization. 2015. № 2(2). P. 148-167. DOI: https://doi.org/10.1093/jpo/jov005
Ramella F., and Manzo C. The Economy of Collaboration: The New Digital Platforms of Production and Consumption. Routledge, 2020. 216 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429355936
Aiello L. Handbook of Research on Management of Cultural Products: E-Relationship Marketing and Accessibility Perspectives. IGI Global, 2014. 486 p. DOI: http://dx.doi.org/10.4018/978-1-4666-5007-7.ch001
Lusch R. F., and Vargo S. L. Service-Dominant Logic: Premises, Perspectives, Possibilities. Cambridge University Press, 2014. 248 p. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139043120
Радаев В. В. Социология потребления: основные подходы. Социологические исследования. 2005. № 1. С. 5-18.
Dahlgaard-Park S. M. (Ed.) The SAGE Encyclopedia of Quality and the Service Economy. SAGE Publications, 2015. 1008 p. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781483346366.n90
Kohtamäki M. The Palgrave Handbook of Servitization. Springer Nature, 2021. 552 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75771-7
Майлс Й. Сервисные инновации в ХХI веке. Форсайт. 2011. Т. 5. № 2. С. 4-15. DOI: https://doi.org/10.17323/1995-459X.2011.2.4.15
Haeckel, S.H. Adaptive Enterprise: Creating and Leading Sense-and-Respond Organizations. Boston: Harvard School of Business, 1999. 295 p.
Edvardsson В., Tronvoll В., and Gruber, T. Expanding understanding of service exchange and value co-creation: A social construction approach. Journal of the Academy of Marketing Science. 2011. №39(2). P. 327-339. DOI: https://doi.org/10.1007/S11747-010-0200-Y
Sundbo J., and Toivonen M. User-based Innovation in Services. Edward Elgar Publishing, 2011. 432 p. DOI: https://doi.org/10.4337/9780857931962
Hamilton W. D. The Evolution of Altruistic Behavior. The American Naturalist. 1963. Vol. 97. № 896. P. 354-356.
Плотинский Ю. М. Модели социальных процессов. Изд. 2-е, перераб. и доп. M.: Логос, 2001. 296 с.
Axelrod R. The Evolution of Cooperation. N.Y.: Basic Books, 1984. 241 p.
Ostrom E., Gardner R., and Walker J. Rules, Games, and Common-Pool Resources. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1994. 392 p.
Нелин Д. В. Об экономической роли отношений реципрокности. Комментарий к докладу Нуреева Р. М. «Критика экономического детерминизма Карлом Поланьи». URL: http://ecsocman.hse.ru/text/16212209/
Partanen J., Kohtamäki M., Parida V., and Wincent J. Developing and validating a multi-dimensional scale for operationalizing industrial service offering. Journal of Business & Industrial Marketing. 2017. № 32(2). P. 295-309. DOI: https://doi.org/10.1108/JBIM-08-2016-0178
Sjödin D., Parid, V., Kohtamäki M., and Wincent J. An agile co-creation process for digital servitization: A micro-service innovation approach. Journal of Business Research. 2020. Vol. 112. P. 478-491. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.01.009
UNCTAD. Total trade in services. 2020 E-Handbook of Statistics. Available at: https://stats.unctad.org/handbook/Services/Total.html
Worldwide Services Industry to 2030 – Identify Growth Segments for Investment. Report. Available at: https://www.businesswire.com/news/home/20200904005439/en/Worldwide-Services-Industry-to-2030---Identify-Growth-Segments-for-Investment---ResearchAndMarkets.com
Vargo, S.L., and Lusch, R.F. (Eds.) (2018) The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic. SAGE. 800 p. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781526470355
Kvålshaugen, R., Hydle, K. M., and Brehmer, P.-O. (2015) ‘Innovative capabilities in international professional service firms: Enabling trade-offs between past, present, and future service provision’, Journal of Professions and Organization. Vol. 2(2). P. 148-167. DOI: https://doi.org/10.1093/jpo/jov005
Ramella, F., and Manzo, C. (2020) The Economy of Collaboration: The New Digital Platforms of Production and Consumption. Routledge. 216 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429355936
Aiello, L. (2014) Handbook of Research on Management of Cultural Products: E-Relationship Marketing and Accessibility Perspectives. IGI Global. 486 p. DOI: http://dx.doi.org/10.4018/978-1-4666-5007-7.ch001
Lusch, R. F., and Vargo, S. L. (2014) Service-Dominant Logic: Premises, Perspectives, Possibilities. Cambridge University Press. 248 p. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139043120
Radaev V. (2005) ‘Sociology of Consumption: Basic Approaches’, Sociological research. Vol. 1. P. 5-18. [in Russian]
Dahlgaard-Park, S. M. (Ed.) (2015) The SAGE Encyclopedia of Quality and the Service Economy. SAGE Publications. 1008 p. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781483346366.n90
Kohtamäki, M. (2021) The Palgrave Handbook of Servitization. Springer Nature. 552 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75771-7
Miles I. (2011) ‘Service Innovation in the Twenty First Century’, Foresight and STI Governance. Vol. 5(2). P. 4-15. DOI: https://doi.org/10.17323/1995-459X.2011.2.4.15 [in Russian]
Haeckel, S. H. (1999) Adaptive Enterprise: Creating and Leading Sense-and-Respond Organizations. Boston: Harvard School of Business. 295 p.
Edvardsson, В., Tronvoll, В., and Gruber, T. (2011) ‘Expanding understanding of service exchange and value co-creation: A social construction approach’, Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 39(2). P. 327-339. DOI: https://doi.org/10.1007/S11747-010-0200-Y
Sundbo, J., and Toivonen, M. (2011) User-based Innovation in Services. Edward Elgar Publishing. 432 p. DOI: https://doi.org/10.4337/9780857931962
Hamilton, W.D. (1963) ‘The Evolution of Altruistic Behavior’, The American Naturalist. Vol. 97. № 896. P. 354-356.
Plotinskiy Y. (2001) Models of social processes. Ed. 2nd, rev. and add. Moscow: Logos. 296 p. [in Russian]
Axelrod, R. (1984) The Evolution of Cooperation. N.Y.: Basic Books. 241 p.
Ostrom, E., Gardner, R., and Walker, J. (1994) Rules, Games, and Common-Pool Resources. Ann Arbor: The University of Michigan Press. 392 p.
Nelin D. (2004) On the economic role of reciprocity relations. Commentary on the report of R. Nureyev ‘Karl Polanyi’s Critique of Economic Determinism’. Available at: http://ecsocman.hse.ru/text/16212209/ [in Russian]
Partanen, J., Kohtamäki, M., Parida, V., and Wincent, J. (2017) ‘Developing and validating a multi-dimensional scale for operationalizing industrial service offering’, Journal of Business & Industrial Marketing. Vol. 32(2). P. 295-309. DOI: https://doi.org/10.1108/JBIM-08-2016-0178
Sjödin, D., Parida, V., Kohtamäki, M., and Wincent, J. (2020) ‘An agile co-creation process for digital servitization: A micro-service innovation approach’, Journal of Business Research. Vol. 112. P. 478-491. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.01.009