Соціальна роль підприємницької діяльності: історико-соціологічний вимір
Анотація
У статті проаналізовано роль підприємницької діяльності у розвитку суспільства. Визначено її сутність, соціоінтеграційний характер, системоутворювальні мотиви, економічні та позаекономічні функції. Особливий акцент зроблено на внеску Й. Шумпетера в розвиток соціологічної теорії підприємництва. Зазначено ефективність приватної ділової ініціативи в подоланні інертності масової свідомості, деструктивного традиціоналізму, соціальної аномії, бідності, маніпулятивного впливу. Підкреслено дієвість цінностей антрепренерства в усуненні широкого кола соціальних патологій. Акцентовано на проблемах корупції, халатності, кулуарності, непотизму, фаворитизму, телефонного права, особистісної відданості керівнику замість професіоналізму, абсолютизації політичної кар’єри, наявності дозвільно-бездіяльного класу, відсутності мотивації досягнення, що здебільшого є руйнівними атавізмами минулого. Зафіксовано наявність евристичного потенціалу певних лексичних конструкцій як «рентгенівських знімків», що здатні висвітлювати специфіку та відповідні вектори трансформації сучасного суспільства. Наведено приклади успішної побудови актуальних форматів репрезентативної культури в розвинутих країнах (насамперед за допомогою традиційних ЗМІ) для популяризації у публічному просторі таких емансипаційних цінностей, як професіоналізм, самореалізація, ринкова конкуренція, мотивація досягнення, свобода, соціальна довіра та відповідальність, толерантність тощо. Визначено найвидатніші постаті промислових революцій та процесів індустріалізації, а також резонансні підприємницькі винаходи, що суттєво змінили соціально-економічне обличчя світу. Надано характеристику відомих представників соціально-етичного бізнесу в Україні на межі ХІХ–ХХ століть. У висновку зазначено, що ідеологічний проєкт – країна соціально відповідального бізнесу та ефективної виробничої праці є надзвичайно актуальним, оскільки його реалізація надала б кожній людині реальне право на рівних змагатися з іншими з огляду на результати власної професійної діяльності та відчувати можливість самореалізації у контексті актуальної парадигми цивілізованого світу – соціального підприємництва або, іншими словами, соціального маркетингу. Підкреслено, що людина, яка у своїй діяльності бере до уваги не лише питання економічного, але й позаекономічного прогресу суспільства, на сучасному етапі його розвитку стає носієм вагомого модернізаційного потенціалу.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Бакіров В. С. Суспільство знань та трансформація вищої освіти // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. У 2-х т. Т 1. Харків: Видавничий центр ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2006. С. 352-356.
Костенко Н. Медіастилі в європейському ландшафті // Субкультурна варіативність українського соціуму / за ред. Н. Костенко та А. Ручки. К.: Ін-т соціології НАН України, 2010. 288 с.
Пилипенко В. Є. Людина в ринковому суспільстві: орієнтації, поведінка, культура. К.: ПЦ «Фоліант», 2005 224 с.
Экономическая культура населения Украины / под ред. академика НАН Украины В. М. Вороны, д-ра филос. наук, профессора Е. И. Суименко: К.: Институт социологии НАН Украины, 2008. 316 с.
Сідун О. Ю. Сугестивність як детермінанта узалежнених форм поведінки в юнацькому віці // Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук. 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Київ. 2018.
Ніколенко В. В. Еволюція класичних парадигм брендингу: від економічного раціоналізму до соціальної відповідальності // Грані. 2020. Том 23 (№ 4). С. 20-27 DOI: https://doi.org/10.15421/172037
Cera G., Belas J., Marousek J., Cera E. Do size and age of small and medium-sized enterprises matter in corporate social responsibility? // ECONOMICS & SOCIOLOGY. 2020. Vol. 13 (№2). Pp. 294-320 DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2020/13-2/6
Kotler P., Ned R., Nancy R. Lee. Social Marketing: Improving the Quality of Life SAGE Publication, 2002. 438 p.
McClelland, David C. The Achievement Motive. Appleton-Century-Crofts, 1953. 384 p.
McClelland, David C. The Achieving Society. Publisher: D. Van Nostrand. Princeton, NJ, 1961. 532 p.
Vveinhardt J., Andriukaitiene R. Management culture as part of organizational culture in the context of corporate social responsibility implementation // ECONOMICS & SOCIOLOGY. 2017. Vol. 10 (№3). Pp. 294-320 DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2017/10-3/21
Bakirov, V. S. (2006) “Knowledge Society and Transformation of Higher Education” Methodology, theory and practice of modern society. Collection of scientific works. In 2 vols. Vol. I. Kharkiv: Publishing Center of V. N. Karazin Kharkiv National University. Pp. 352-356 [in Russian]
Kostenko, N. (2010) “Media Style in the European Landscape” in Kostenko, N., Ruchka, A. (eds.) Subculture variability of Ukrainian society Kyiv: Institute Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian]
Pilipenko, V. E. (2005) Man in a Market Society: Orientation, Behavior, Culture. K.: “Foliant” [in Ukrainian]
Vorona, V. M. and Suimenko, E. I. (eds.) (2008) Economic Culture of the Population of Ukraine K.: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian]
Sydun, O. (2018) Sugesvisity as a moderate dependent form of behavior at a young age // Dissertation for the degree of Candidate of Psychological Sciences. 19.00.07 – pedagogical and age-related psychology. Kyiv. 2018 [in Ukrainian]
Nikolenko, V. (2020) “The evolution of the main branding paradigms: from economic rationalism to social responsibility”, Scientific and Theoretical Almanac Grani, 23(4), pp. 20-27.DOI: https://doi.org/10.15421/172037 [in Ukrainian]
Çera, G., Belas, J., Marousek, J., & Çera, E.(2020). Do size and age of small and medium-sized enterprises matter in corporate social responsibility?. Economics and Sociology, 13(2), 86-99. DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2020/13-2/6
Kotler, P., Ned, R., Nancy, R. Lee (2002) Social Marketing: Improving the Quality of Life. SAGE Publication
McClelland, David C. (1953) The Achievement Motive. Appleton-Century-Crofts
McClelland, David C. (1961) The Achieving Society. Publisher: D. Van Nostrand. Princeton, NJ
Vveinhardt, J., Andriukaitiene, R. (2017) “Management culture as part of organizational culture in the context of corporate social responsibility implementation” Economics & Sociology. Vol. 10 (№3).294-320 DOI: https://doi.org/10.14254/2071-789X.2017/10-3/21