Пізнаючи картину «незнайомого соціального» Рецензія на монографію Олександра Сергійовича Голікова «Фабрикація порядку. Знання в конституюванні соціального». Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2018. 592 с.
Анотація
У публікації аналізується монографія доктора соціологічних наук, доцента кафедри соціології
соціологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна
Олександра Голікова. Акцентується безперечна теоретична значущість рецензованої роботи, у
фокусі якої постає з’ясування ролі знання в конституюванні соціального, що в умовах глобалізації,
віртуалізації та індивідуалізації суспільного життя набуває властивостей «незнайомого
соціального». Особлива увага в монографії приділяється процесам фабрикації різних типів знання,
тобто створенню та поширенню різних знань як структурних та практичних чинників
конституювання соціального. Зазначається, що авторська дослідницька стратегія є оригінальною,
конструктивною та продуктивною як у теоретичному, так і в практичному сенсі. Підкреслюється,
що наукова новизна роботи полягає: в концептуалізації категоріального трикутника «знання –
соціальне – порядок»; у запропонованому концепті інтерналізованого Другого та
деперсоніфікованого Третього як «узагальнених Інших»;у з’ясуванні специфіки комунікації у
виробництві знаково-символічних та інформаційних форм знання; у введенні до наукового обігу
поняття «хронотоп порядку знання» та ін. Водночас підкреслюється, що ця фундаментальна
монографія містить певні дискусійні положення. На думку рецензента, більш чіткого визначення
потребують: наукова проблема роботи, тобто питання, яку саме гносеологічну суперечливість
розв’язує авторська концепція; змістовне наповнення категорії «фабрикація»; ідеологічна
оформленість знань, в наслідок чого вони стають одним із компонентів маніпулятивних соціальних
технологій. Незважаючи на зауваження, рецензент відзначає значний евристичний потенціал
теоретичних студій представлених в монографії, яка, на його думку, відрізняється вишуканою
професійною мовою, високим рівнем наукової достовірності та інноваційним змістом.