Концептуалізація нової суб’єктності та її прояви в освітній сфері України
Анотація
У статті аналізується суперечливий вплив глобалізації на різні сфери суспільного життя, зокрема трансформацію морально-етичних цінностей. Зазначається, що це, в тому числі, актуалізує прояви так званої нової суб’єктності, навколо якої точаться дискусії в науковому середовищі. Підкреслюється, що розуміння нової суб’єктності не суперечить традиційному погляду на суб’єктність людини, а лише розширюється за рахунок виявлення її нових характеристик. Наголошується, що нова суб’єктність може виявлятися (і вже проявляється) в ситуативній зміні способів самореалізації залежно від обставин, що в умовах непередбачуваності трансформації моралі важливо спрямовувати на позитивні зміни в суспільстві, попереджаючи негативні наслідки проявів такої суб’єктності. Акцентується увага на тому, що цю місію мають виконувати інститути держави. На прикладі сфери освіти як найважливішого продуцента людського капіталу доводиться, що вже сьогодні всередині вітчизняної освітньої системи є носії нової суб’єктності з числа кращих представників педагогічного середовища. Проте в масштабах країни їх поки замало, що гальмує конструктивне реформування сфери освіти, зокрема процеси автономізації закладів освіти. Наголошується на тому, що роль держави є визначальною для старту бажаних змін в освітній сфері, що першочергові зусилля доцільно зосередити на вдосконаленні нормативної бази для вивільнення креативного потенціалу педагогів та на ресурсному забезпеченні освітніх закладів сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями. Стверджується, що державна політика сприяння позитивним проявам нової суб’єктності може бути ефективною, якщо спиратиметься на інтереси осіб і груп високого рівня такої суб’єктності, роблячи акцент на використанні сучасних інформаційних технологій для посилення мережевої взаємодії між ними. Особливо актуальною мережева інтеракція стає в умовах глобальної епідемії Covid-19, оскільки така активність носіїв нової суб’єктності може сприяти стабілізації суспільства, його економічної, освітньої ті інших сфер життєдіяльності.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Сальніков С. З. Розуміння суб’єктності в контексті формування і розвитку громадянського суспільства. Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету: матеріали звітної науково-практичної конференції викладачів, докторантів та аспірантів, 14–18 березня 2016 року. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. C. 91–92.
Литвин Є. Суб’єктність особистості в контексті політичної гри. Віче, 2010. № 2. С. 16–17.
Фаріна Я. О. Суб’єкт і суб’єктність як соціальні феномени: наукові інтерпретації. Наукові праці – Соціологія, 2012. Т. 184. Вип. 172. С. 42–46. URL: http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/sociology/2012/184-172-9.pdf.
Сокурянская Л. Г. Студенчество на пути к другому обществу: ценностный дискурс перехода: монография. Харьков: Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина, 2006. 576 с.
Шваб К. Четвертая промышленная революция: монография. Москва: Эксмо, 2016. 208 с.
Лешкевич Т. Г. «Глобальный модерн» и новое понимание субъектности. Век глобализации, 2017. № 3 (23). С. 31–42.
Самаєва Ю. Дарон Аджемоглу: «Нищити завжди легше, ніж будувати». ZN.UA, 2019. № 35. 21–27.09.
Панарин А. С. Искушение глобализмом. Москва: Эксмо, 2003. 416 с.
Почепцов Г. Як людина втратила свою свободу. ZN.UA. 2019. № 38. 12–18.10.
Высшее образование в XXI веке: подходы и практические меры. СГУ. Москва, 1999. 36 с. С. 3.
Михайленко О., Блейон Т. Постіндустріальна освіта: куди йдемо? ZN.UA, 2016. № 43–44. 19–25.11.
Кендюхов О. Цифрова школа. ZN.UA, 2019. № 22–23. 14–21.06.
Онищенко О. Віталій Шевчук: «Я просто роблю те, що мені цікаво». ZN.UA, 2019. № 12. 30.03–05.04.
Варгола Н. Курс, який може змінити життя. ZN.UA, 2017. № 14. 15–21.04.
Чумаченко С. Майбутнє української освіти. Нотатки оптиміста. ZN.UA, 2017. № 9. 11–17.03.
Конєв В. Вирватися із зачарованого кола. ZN.UA, 2018. № 50. 28.12–11.01.
Котляр А. Інкубатор майбутнього, або Звідки взяти невипадкових лідерів? ZN.UA, 2017. № 14. 14–21.04.
Соціальні інтереси в контексті соціокультурної модернізації / За ред. О. Злобіної. Київ: ІС НАНУ, 2011. 323 с.
Социальная психология: учебник для высших учебных заведений / Г. М. Андреева. 5-е издание, исправленное и дополненное. Москва: Аспект Пресс, 2003. 364 с.
Salnikov, S. Z. (2016) Understanding subjectivity in the context of the formation and development of civil society. In Unity of teaching and scientific research - the main principle of the university: materials of the reporting scientific-practical conference of lecturers, doctoral students, and graduate students, 14-18 March 2016. Kyiv: Publishing house of The National Pedagogical Dragomanov University, pp. 91-92 [in Ukrainian]
Lytvyn, Ye. (2010) Personality subjectivity in the context of a political game. Viche, No. 2. Pp. 16-17 [in Ukrainian]
Farina, Ya. O. (2012) Subject and subjectivity as social phenomena: scientific interpretations. Scientific works – Sociology, Vol. 184. Issue 172. Pp. 42-46. URL: http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/sociology/2012/184-172-9.pdf [in Ukrainian]
Sokyryanskaya, L. G. (2006) Studenthip on the way to another society: the value discourse of the transition: a monograph. Kharkov: V. N. Karazin Kharkiv National University [in Russian]
Shvab, K. (2016) The fourth industrial revolution: a monograph. Moscow: Eksmo [in Russian]
Leshkevych, T. G. (2017) «Global modern» and a new understanding of subjectivity. The age of globalization.No. 3 (23). pp. 31-42 [in Russian]
Samaieva, Yu. (2019) Daron Acemoglu: "To destroy is always easier than to create" ZN.UA. No. 35. 21-27.09 [in Ukrainian]
Panarin, A. S. (2003) The temptation of globalism. Moscow: Eksmo [in Russian]
Pocheptsov, H. (2019) How a man lost his freedom. ZN.UA. No. 38. 12–18.10. [in Ukrainian]
Higher education in the 21st century: approaches and practical measures. (1999) SGU. Moscow [in Russian]
Mykhailenko, O., Bleion, T. (2016) Post-industrial education: where are we going?ZN.UA. No. 43–44. 19–25.11 [in Ukrainian]
Kendiukhov, O. (2019) Digital school. ZN.UA. No. 22–23. 14–21.06 [in Ukrainian]
Onyshchenko, O. (2019) Vitalii Shevchuk: «I do what I am interested in». ZN.UA. No. 12. 30.03–05.04 [in Ukrainian]
Varhola, N. (2017) Direction that can change life. ZN.UA. No. 14. 15–21.04 [in Ukrainian]
Xumachenko, S. (2017) The future of Ukrainian education. Notes of an optimist. ZN.UA. No. 9. 11–17.03 [in Ukrainian]
Koniev, V. (2018) Break out of the vicious circle. ZN.UA. No. 50. 28.12–11.01 [in Ukrainian]
Kotliar, A. (2017) An incubator of the future, or where to get non-random leaders? ZN.UA. No. 14. 14–21.04 [in Ukrainian]
Zlobina, O. (Ed.). (2011) Social interests in the context of socio-cultural modernization. Kyiv: Institute of Sociology NAS of Ukraine [in Ukrainian]
Andreeva, G. M. (2003) Social psychology: a textbook for higher education institutions. Moscow: Aspekt Press [in Russian]