Концептуалізація нової суб’єктності та її прояви в освітній сфері України

  • Olga Balakireva ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», вул. Панаса Мирного, 26, Київ, 01011, Україна https://orcid.org/0000-0003-0790-7142
  • Roman Levin ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», вул. Панаса Мирного, 26, Київ, 01011, Україна https://orcid.org/0000-0002-4991-0246
Ключові слова: глобалізація, трансформація морально-етичних цінностей, нова суб’єктність особистості, освітня сфера

Анотація

У статті аналізується суперечливий вплив глобалізації на різні сфери суспільного життя, зокрема трансформацію морально-етичних цінностей. Зазначається, що це, в тому числі, актуалізує прояви так званої нової суб’єктності, навколо якої точаться дискусії в науковому середовищі. Підкреслюється, що розуміння нової суб’єктності не суперечить традиційному погляду на суб’єктність людини, а лише розширюється за рахунок виявлення її нових характеристик. Наголошується, що нова суб’єктність може виявлятися (і вже проявляється) в ситуативній зміні способів самореалізації залежно від обставин, що в умовах непередбачуваності трансформації моралі важливо спрямовувати на позитивні зміни в суспільстві, попереджаючи негативні наслідки проявів такої суб’єктності. Акцентується увага на тому, що цю місію мають виконувати інститути держави. На прикладі сфери освіти як найважливішого продуцента людського капіталу доводиться, що вже сьогодні всередині вітчизняної освітньої системи є носії нової суб’єктності з числа кращих представників педагогічного середовища. Проте в масштабах країни їх поки замало, що гальмує конструктивне реформування сфери освіти, зокрема процеси автономізації закладів освіти. Наголошується на тому, що роль держави є визначальною для старту бажаних змін в освітній сфері, що першочергові зусилля доцільно зосередити на вдосконаленні нормативної бази для вивільнення креативного потенціалу педагогів та на ресурсному забезпеченні освітніх закладів сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями. Стверджується, що державна політика сприяння позитивним проявам нової суб’єктності може бути ефективною, якщо спиратиметься на інтереси осіб і груп високого рівня такої суб’єктності, роблячи акцент на використанні сучасних інформаційних технологій для посилення мережевої взаємодії між ними. Особливо актуальною мережева інтеракція стає в умовах глобальної епідемії Covid-19, оскільки така активність носіїв нової суб’єктності може сприяти стабілізації суспільства, його економічної, освітньої ті інших сфер життєдіяльності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Olga Balakireva, ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», вул. Панаса Мирного, 26, Київ, 01011, Україна

кандидат соціологічних наук, завідувач відділу моніторингових досліджень соціально-економічних трансформацій, glavred@ukr-socium.org.ua

Roman Levin, ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України», вул. Панаса Мирного, 26, Київ, 01011, Україна

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу моніторингових досліджень соціально-економічних трансформацій, levinr@ukr.net

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2020-07-08
Як цитувати
Balakireva, O., & Levin, R. (2020). Концептуалізація нової суб’єктності та її прояви в освітній сфері України. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 44(-), 66-73. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2020-44-08
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді