Поняття прихованої навчальної програми: актуалізація і концептуалізація у проблемному полі соціології освіти

  • Irena Nechitaylo Харківський гуманітарний університет «Народна українська академия», 27 ул. Лермонтовская, Харьков 61024, Украина https://orcid.org/0000-0002-0656-0370
Ключові слова: концептуальна модель, прихована навчальна програма, соціологія освіти

Анотація

Статтю присвячено аналізу поняття "прихована навчальна програма" і концептуалізації феномену, що йому відповідає. Підкреслюється, що, як правило, про приховану навчальну програму говорять з негативною конотацією. На думку автора, такі уявлення є застарілими. В умовах переходу до гуманістичної, особистісно-орієнтованої парадигми освіти, виникають передумови актуалізації поняття "прихована навчальна програма", наповнення його новим змістом. Прихована навчальна програма може як обмежувати індивідуальні прояви особистості, так і сприяти їх розвитку, формувати якості, необхідні для успішної включеності індивіда в соціальні процеси.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Irena Nechitaylo, Харківський гуманітарний університет «Народна українська академия», 27 ул. Лермонтовская, Харьков 61024, Украина

кандидат соціологічних наук, старший викладач кафедри соціології, nechit@ukr.net

Посилання

1. Социология образования перед новыми вызовами (круглый стол) // Социс. – 2000. – №6. – С. 58-66.

2. Осипов А.М. Социология образования в России: проблемы и перспективы / А.М. Осипов, В.В. Тумалев // Социс. – 2004. – №7. – С. 2-18.

3. Нечаев В.Я. Социология образования / В.Я. Нечаев. – М: Изд-во МГУ 1992. – С. 5-23.

4. Филиппов Ф.Р. Социология образования / Ф.Р. Филиппов. – М. : Наука, 1980. – С.19-39.

5. Иллич И. Освобождение от школ / И. Иллич (Deschooling Society, 1971). – Москва: Просвещение, 2006. – 160 с.

6. Браславски С. Куррикулум [Электронный ресурс] / С. Браславски. - МБП-ЮНЕСКО, Женева, 2003. Режим доступа: http://www.ibe.unesco.org/AIDS/doc/Braslavski_curriculum_RU.pdf . Загл. с экрана.

7. Вакан Л. Социология образования П. Бурдье [Электронный ресурс] / Л. Вакан. – 2007. Режим доступа: http://www.i-u.ru/biblio/archive/vakan_coz/ . Загл. с экрана.

8. Дудина В. Экспертные культуры и скрытая учебная программа в высшем образовании / Дудина Виктория Ивановна // Журнал социологии и социальной антропологии. – 2005. – Т.VIII, № 2. – С. 93-109.

9. Бернстайн Б. Класс, коды и контроль: структура педагогического дискурса / Б. Бернстайн. – М. : Просвещение, 2008. – 272 с.

10. Филиппова О.А. Политики идентичности: антропологические методы и социокультурные интерпретации / О.А. Филиппова, Ю.Г. Сорока // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства.. – 2009. Вип.15. – С. 129-135.

11. Луман Н. Общество как коммуникативная система (Часть 1) / Н. Луман. – М. : Изд-во "Логос", 2004. – 232 с.

12. Дюркгейм Э. Социология образования / Э. Дюркгейм; под ред. В.С. Собкина, В.Я. Нечаева М. : ИНТОР, 1996. – 47 с.

13. Астахова В.И. Об особенностях и задачах гражданско-патриотического воспитания в современной Украине: [из опыта ХГУ "НУА"] / В.И. Астахова // Вчені зап. Харк. гуманіт. ун-ту "Нар. укр. акад.". – Х., 2009. – Т. 15. – C. 7-23.
Опубліковано
2019-08-29
Як цитувати
Nechitaylo, I. (2019). Поняття прихованої навчальної програми: актуалізація і концептуалізація у проблемному полі соціології освіти. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», (993), 176-180. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/14081
Номер
Розділ
Дослідження проблем освіти та молоді