Освіта як матриця відносин і станів
Анотація
Стаття присвячена осмисленню нових проблемних полів, які має освоїти соціологія вищої освіти у зв’язку із пострадянськими трансформаціями і загальноцивілізаційними зрушеннями. Виявлені основні характеристики сучасної освіти та її функції. Освіта розглядається як сукупність зв’язків і відносин, станів мінливості і стійкості. Характерними рисами динаміки освітнього процесу є їхня нелінійність і циклічність. Інноваційність виступає умовою стійкості розвитку освітньої системи. Описані особливості інтерпретацій функцій освіти і прогнозування їх наслідків для соціальної практики. Виявлені функції сучасної освіти і основні канали взаємодії освіти з суспільством. У статті розкривається сутність неперервної освіти як головного, початкового принципу функціонування освітніх систем в сучасному світі, обгрунтовується висновок про те, що нова освітня парадигма має людиноцентристську спрямованість, а це вимагає принципово нового підходу до суб’єктів системи освіти та їх взаємостосунків. Розглядаються соціальні наслідки і соціальні виклики безперервної освіти, показано, що вона сама породжує нові соціальні вимоги, змушуючи соціум до оновлення, до конструктивного прориву в усіх без винятку сферах соціального життя. Визначаються основні завдання моніторингу ринку освітніх послуг, формулюються принципи маркетингової стратегії у сфері освіти.
Завантаження
Посилання
UNESCO World Conference on Higher Education (2009). Alma mater. Higher education reporter (7), pp.45-55.
Dolzhenko O. V. (2010) The New Dynamics of Higher Education: Towards Sustainable Development. Extended abstract of Drenkurt M. report (Paris, 2009). Alma mater. Higher education reporter (3), pp. 33-38.
Karlov N.V. (2008) The Universe of Education: long recognized the need and inclination to teaching. Аlma mater. Higher education reporter (7), pp. 5–13.
Kolesnikova I.A.(2009) Open education: perspectives, challenges, risks. Аlma mater. Higher education reporter (7), pp. 12–24.
Korshunov L.A.(2009) AltGTU in the system of life-long education. Higher education in Russia (4), pp. 53–58.
Senashenko V.S., Vostrikova A.N.., Kuznetsova A.V. (2009). Continuity and convergence of basic educational programs in the structure of life-long education (10). Higher education in Russia, pp. 3–11.
Contemporary philosophy of education (2005). «Alma Mater», Phenics, Rostov-on-Don, p. 320.
Philonovich S.R. (2009) Lifе-long learning: consequences for the higher school. Questions to education (4), pp. 55–66.
Khodusov A.N. (2009) Predicting the future development strategy of a specialist competence in the higher education system. Аlma mater. Higher education reporter (7), pp.14-19.