Дизайн національно ідентифікованих об’єктів візуальної комунікації в сучасній Україні як соціокультурна технологія

  • Natalia Udris-Borodavko Київський національний університет культури і мистетств, 36, вул. Євгена Коновальця, Київ 01601, Україна https://orcid.org/0000-0003-1831-5476
Ключові слова: візуальна комунікація; бренд Євробачення-2017; соціокультурна технологія; графічний дизайн

Анотація

Стаття присвячена вивченню дизайну національно ідентифікованих об’єктів візуальної комунікації в сучасній Україні як соціокультурної технології. Розглянуті її суб’єкти – графічні дизайнери, їхні клієнти, навчальні заклади, які готують дизайнерів, науковці, об’єкти – соціальний простір українського суспільства та поведінка людей. Власне графічний дизайн визначається автором як проектна діяльність зі створення візуальних об’єктів, що забезпечує безособистісну соціальну комунікацію, соціальну процесуальність та соціалізацію членів суспільства. Розглянуто основні соціальні функції графічного дизайну (інформативну, інтерактивну, функцією афіліації, регулятивну) та додаткові (естетичну та експресивну), визначено їхні особливості. Автором наголошується, що для сучасного українського суспільства актуальним є урізноманітнення форм українізації візуальної комунікації, а перспективи розвитку українського дизайну об’єктів візуальної комунікації пов’язані з формуванням національно орієнтованих проектів. В контексті динаміки українського суспільства в напрямку зміцнення його цілісності та відчуття унікальності технологія дизайну національно ідентифікованих об’єктів візуальної комунікації в Україні у своєму розвитку проходить три стадії: додавання, модифікації і трансформації. Кожній стадії притаманний свій рівень дизайну – від аматорського до професійного. Сучасна стадія модифікації ілюструється прикладами реалізованих проектів, зокрема потенціал графічного дизайну як соціокультурної технології проілюстровано оглядом конкурсу щодо бренду Євробачення-2017.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Natalia Udris-Borodavko, Київський національний університет культури і мистетств, 36, вул. Євгена Коновальця, Київ 01601, Україна

кандидат соціологічних наук, доцент, завідувач кафедри графічного дизайну

Посилання

Михальченко М. Філософія освіти і соціокультурна теорія. Філософія освіти. 2005. №1. С. 38-51.

Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования. М.: Логос, 2010. 168 с.

Grady J. The Scope of Visual Sociology URL: https://www.researchgate.net/publication/249071049 (дата звернення 26.08.2018)

Даниленко О. А. Парадоксы повседневности: осмысление в русле визуальной социологии. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». N 1053. Вип.31. Харків, 2013. С. 94-108.

Бондар В. С., Одинак Я. М. Візуальна соціологія: розширення епістемологічних меж соціологічної науки. Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки. 2011. Том 122. С. 3-9.

Батаєва К. Феномен медіа-візуальності: досвід соціокультурного аналізу : автореф. дис. … докт. філос. наук. Харків, 2014. 37 с.

Руденченко А. Теоретичні і методичні засади навчання етнодизайну студентів у вищих мистецьких навчальних закладах : автореф. дис. … докт. пед. наук. Київ, 2017. 42 с.

Юрченко І. Досвід використання орнаменту в проектно-художній творчості та освітньому процесі. Становлення і розвиток етнодизайну: український та європейський досвід: матеріали І міжнар. наук.-практ. конф. 2012. С. 179–187.

Даниленко В. Майбутнє європейського дизайну: Чехія, Польща, Україна. Харків, 2007. 197 с.

Бевзенко Л. Социальная самоорганизация и механизмы регуляции социального поведения. Український соціологічний журнал, 2014. № 1–2. С. 6-16.

Щербина В. Технология социальная Энциклопедический социологический словарь. М.: ИИСРАИ, 1995, с.823-824.

Подшивалкина В. Социальные технологии: проблемы методологии и практики. Кишинеу: Центральная типография. 1997. 351с.

Дизайн: Словник-довідник. Ін-т проблем сучасн. мист-ва НАМ України. Київ: Фенікс, 2010. 384 с.

Удріс Н. Візуальна комунікація в мовах суспільних трансформацій: оновлення семантичного простору. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи, 2015. Вип. 35. С. 60-67.

Болотова А., Жуков Ю. Психология коммуникаций. URL: http://www.e-reading.club/chapter.php/1044092/0/_Bolotova_-_Psihologiya_kommunikaciy.html (дата звернення 26.08.2018).

Холод О. М. Комунікаційні технології. Київ. 2011. 312 с.

У Києві відбудеться форум із дизайн-мислення та інновацій (14-15 вересня 2017). URL: https://www.culturepartnership.eu/ua/article/forum-ukraine (дата звернення 26.08.2018).

Український культурний фонд розпочинає серію секторальних стратегічних сесій. URL: https://ucf.in.ua/news/25_06_2018 (дата звернення 26.08.2018).

Наливайко В. Петриківка чи звірі Марії? URL: http://www.umoloda.kiev.ua/number/3008/164/100339/ (дата звернення 26.08.2018).

Celebrate diversity Eurovision 2017 URL: http://banda.agency/eurovision/ (дата звернення 26.08.2018).

Соцмережі про логотип «Євробачення-2017»: Були і кращі варіанти. URL: https://zik.ua/news/2017/01/31/sotsmerezhi_pro_logotyp_yevrobachennya2017_buly_i_krashchi_varianty_1034871 (дата звернення 26.08.2018).

Намисто Тимошенко, ковбаса та шини: реакція юзерів на логотип «Євробачення 2017». URL: https://tsn.ua/glamur/namisto-timoshenko-kovbasa-ta-shini-reakciya-yuzeriv-na-logotip-yevrobachennya-2017-872203.html (дата звернення 26.08.2018).

Брендинг ВДНГ та айдентика Євробачення 2017 отримали Red dot award. URL: http://telegraf.design/news/brending-vdng-otrimav-red-dot-award/

МІП: Розробник єдиного бренду України отримав «Канського лева» за «Євробачення-2017» URL: https://mip.gov.ua/news/2447.html (дата звернення 26.08.2018).

Опубліковано
2018-11-02
Як цитувати
Udris-Borodavko, N. (2018). Дизайн національно ідентифікованих об’єктів візуальної комунікації в сучасній Україні як соціокультурна технологія. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи», 40(-), 109-114. https://doi.org/10.26565/2227-6521-2018-40-14
Розділ
Емпіричні дослідження сучасного суспільства